Ideas of social engagement
General data
Course ID: | 3002-2SZS-1IZS |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Ideas of social engagement |
Name in Polish: | Idee zaangażowania społecznego |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom and field classes |
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć studenci zapoznają się z najważniejszymi koncepcjami zaangażowania społecznego – w ujęciu historycznym i w kulturze współczesnej. Dzięki krytycznej refleksji wokół wybranych tekstów i dokumentacji działań, studenci zdobędą wiedzę i umiejętności pozwalające samodzielnie analizować współczesne zjawiska i praktyki społeczne wpisujące się w nurt społecznego aktywizmu i zaangażowania oraz trafnie osadzać je w kontekście historycznym. |
Full description: |
(in Polish) Tematem zajęć jest historia idei zaangażowania społecznego w nowoczesnej kulturze polskiej. Będzie nas interesować, skąd wywodzili się społecznicy reprezentujący różne środowiska, czym różniło się zaangażowanie społeczne w miastach i na wsiach i jak zmieniały się jego wizje na przestrzeni kolejnych dekad. Przyjrzymy się konfliktom i napięciom, które ujawniały się pomiędzy różnymi grupami działaczy, pomiędzy tym co instytucjonalne, państwowe i odgórne, a tym co oddolne, a często też wywrotowe wobec porządku państwowego. Tym aktywnościom i instytucjom przyjrzymy się przez pryzmat wybranych obszarów, stanowiących dla nas swoiste laboratoria kształtowania postaw odpowiedzialności i zaangażowania w kształtowanie otoczenia społecznego. Będziemy też spotykać się z aktywistami i aktywistkami, którzy przybliżą nam współczesne praktyki i strategie zaangażowania społecznego oraz odwiedzimy miejsca i instytucje ważne dla historii i współczesności tych ruchów. Wybrane zagadnienia: 1) „Rodowody zaangażowanych”: „inteligencja”, „społecznicy”, „działaczki”, „aktywiści”, „animatorki”, „wolontariusze”, „społeczeństwo obywatelskie”, 2) Oświata: szkoły eksperymentalne - samorządność dzieci - postępowa pedagogika - uniwersytety ludowe 3) Popularyzacja wiedzy: czytelnie ludowe – kółka samokształceniowe – biblioteki objazdowe 4) Samoorganizacja: stowarzyszenia – spółdzielnie – kooperatywy. – NGO’sy – kolektywy 5) Mieszkanie: osiedla społeczne – squaty 6) Zaangażowanie na wsi: teatry gromadzkie – ochotnicza straż pożarna - koła gospodyń wiejskich – spółdzielnie rolne – koła młodzieży wiejskiej 7) Organizacja w miejscu pracy: związki zawodowe 8) Zaangażowanie jako sprzeciw: strajki – ruchy protestu – nieposłuszeństwo obywatelskie – okupacje 9) Środowisko naturalne: ochrona przyrody – krajoznawstwo - ruchy ekologiczne |
Bibliography: |
(in Polish) -. Mencwel Andrzej, Etos lewicy, wyd. dowolne. - Cywiński Bohdan, Rodowody niepokornych, wyd. dowolne. - Kiepurska Halina, Inteligencja zawodowa Warszawy 1905-1907, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1967. - . Żurawicka Janina, Inteligencja warszawska w końcu XIX wieku, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1978. - Radlińska Helena, Istota i zakres służby społecznej, Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej, Warszawa 1928. - Abramowski Edward, Zmowa powszechna przeciw rządowi, Ludowe Koło Oświaty, Warszawa 1905. - Abramowski Edward, Społeczne idee kooperatyzmu, wyd. dowolne. - Orsetti Maria, Kooperatyzm w dobie wojennej i widoki na przyszłość [pierwodruk w "Ku Przyszłości. Rocznik Spółdzielczy" 1917] - Dąbrowska Maria, Ręce w uścisku. Rzecz o spółdzielczości, Wydawnictwo Jakuba Mortkowicza, Kraków, Warszawa 1938. -"Ku nowym formom życia społecznego". Tradycje polskiego kooperatyzmu mieszkaniowego. Wybór tekstów, wybór i oprac. Arkadiusz Peisert, Warszawa 2019 - Próchnik Adam, Zadania kulturalno-oświatowe spółdzielczości mieszkaniowej, „Biuletynie Związku Spółdzielni i Zrzeszeń Pracowniczych RP” 1936, nr 14. - Tołwiński Stanisław, Bogactwo form spółdzielczego ruchu mieszkaniowego, „Spólnota Pracy” 1936, nr 12. -. „Życie W.S.M. Biuletyn informacyjny Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej”, wybrane numery. - Matysek-Imielińska Magdalena, Miasto w działaniu : Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa - dobro wspólne w epoce nowoczesnej, Bęc Zmiana, Warszawa 2018. - Krzysztof Czyżewski, Cóż po inteligencji w czasie marnym?, „Krasnogruda” 1995, nr 4. -Uniwersytet zaangażowany. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010. -Zofia Łapniewska, "Etyka troski a gospodarka przyszłości", Praktyka teoretyczna 2017, nr 2 - Karol Modzelewski, Zajeździmy kobyłę historii. Wyznania poobijanego jeźdźca [Warszawa 2013] - Jan Gwalbert Pawlikowski, "Kultura a natura" w: tegoż, "Kultura a natura i inne manifesty ekologiczne", Łódź 2010 (pierwodruk: 1913) - "O jeden las za daleko. Demokracja, kapitalizm i nieposłuszeństwo ekologiczne w Polsce" (red. Przemysław Czapliński, Joanna B. Bednarek, Dawid Gostyński, Warszawa 2019) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zajęciach student/ka: - zna i rozumie swoistość nauk o kulturze, subdyscypliny tych nauk i ich związki z praktykami artystycznymi i naukami społecznymi - zna i rozumie w stopniu ogólnym współczesne trendy rozwojowe w dziedzinie polityki, społeczeństwa i kultury; w stopniu pogłębionym wpływ mediów i środków transmisji kultury na kształt procesu kulturowego w kontekście kultury współczesnej; - zna i rozumie różnorodne praktyki partycypacyjne, zróżnicowane pod względem miejsca i czasu realizacji, uczestników oraz metod; - zna i rozumie najważniejsze problemy współczesnej humanistyki i kultury najnowszej; - zna i rozumie zasady zarządzania własnością intelektualną - zna i rozumie konieczność dbałości o więzi społeczne i społeczności lokalne - potrafi interpretować współczesne i nowe zjawiska życia społecznego za pomocą narzędzi antropologicznych; - potrafi stosować narzędzia popularyzacji zdobytej wiedzy; - potrafi wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych i praktyk kulturowych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejące lub stworzyć nowe narzędzia badawcze i metody działania dla własnych celów; - potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu działania w kulturze - potrafi zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić dyskusję publiczną, - potrafi ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie. - jest gotów/gotowa do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności; - jest gotów/gotowa do przyjęcia postawy szacunku i ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; - jest gotów/gotowa do dostrzegania wagi działania w kulturze dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju; - jest gotów/gotowa do zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią; upowszechniania postawy tolerancji wobec kulturowej odmienności; - jest gotów/gotowa do uczestnictwa w debacie publicznej; dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy i umiejętności; - jest gotów/gotowa do wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; aktywnego działania na rzecz jego zachowania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą zaliczenia jest aktywna obecność na zajęciach i praca semestralna poświęcona wybranemu zagadnieniu z obszaru zaangażowania społecznego. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Osoby mające od trzech do pięciu nieobecności powinny je zaliczyć na dyżurze (rozmowa o lekturach z zajęć). Osoby mające więcej niż pięć nieobecności w semestrze nie będą dopuszczane do zaliczenia zajęć (wyjątkiem są osoby posiadające zwiększony limit nieobecności potwierdzony decyzją KJD). |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zofia Dworakowska, Weronika Parfianowicz | |
Group instructors: | Weronika Parfianowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marta Rakoczy | |
Group instructors: | Marta Rakoczy | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.