University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Digital tools for culture

General data

Course ID: 3002-2SZS-1WT9
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Digital tools for culture
Name in Polish: Narzędzia cyfrowe dla kultury
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczyć będą tworzenia multimediów i ożywiania materiałów archiwalnych z pomocą bezpłatnych i intuicyjnych narzędzi cyfrowych: aplikacji mobilnych i webowych. Estetyczne i angażujące filmy, animacje poklatkowe, gify, plakaty, interaktywne mapy, prezentacje VR i AR pomogą w twórczej pracy z różnymi grupami wiekowymi, urozmaicą warsztaty i przydadzą się w promocji wydarzeń kulturalnych. W trakcie zajęć zaplanowana jest część teoretyczna, podczas której uczestnicy poznają podstawowe pojęcia związane z projektowaniem oraz ciekawe przykłady zastosowania wybranych narzędzi cyfrowych w działaniach kulturalnych i edukacyjnych w Polsce i na świecie.

Full description: (in Polish)

Warsztaty będą poświęcone tworzeniu multimediów z pomocą powszechnie dostępnych i bezpłatnych narzędzi cyfrowy takich, jak aplikacje mobilne i webowe. Podczas zajęć studentki i studenci – posługując się smartfonami, tabletami i komputerami – będą tworzyć m.in. filmy, animacje poklatkowe, gify, plakaty, interaktywne prezentacje.

W dobie cyfrowej transformacji znajomość i umiejętność tworzenia multimediów stała się niezbędna w pracy animatorów kultury, twórców i menedżerów, a także w skutecznym promowaniu wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych oraz samych instytucji kultury.

Z pomocą dostępnych i intuicyjnych aplikacji można nie tylko szybko i skutecznie nagrywać i montować filmy, tworzyć plakaty, projektować logotypy, lecz także kreować bardziej zaawansowane multimedia takie jak interaktywne mapy i prezentacje czy wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość, która urozmaici wystawę lub ścieżkę edukacyjną.

Zajęcia będą miały przede wszystkim wymiar praktyczny, przewidziana jest również część teoretyczna, podczas której przybliżone zostaną podstawowe pojęcia związane z projektowaniem i tworzeniem multimediów. Prócz tego zaprezentowane zostaną najciekawsze przykłady zastosowania wybranych narzędzi cyfrowych w instytucjach kultury w Polsce i na świecie.

Zagadnienia:

Zastosowanie narzędzi cyfrowych w animacji kultury.

Otwarte zasoby – źródła i ich zastosowanie

Podstawy projektowania graficznego i komunikacji wizualnej.

Digital storytelling – podstawowe zasady tworzenia angażujących opowieści cyfrowych (storyboard, scenopis)

Cyfrowa obróbka obrazu (kolaż, remiks)

Tworzenie multimediów, montaż audio i wideo, postprodukcja, kompresja

Tworzenie interaktywnych map i prezentacji

Wizualizacja danych

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość w sztuce i kulturze

Najnowsze trendy technologiczne w sztuce i kulturze

Cyfrowe transformacje, humanistyka cyfrowa, nowe media

Zaliczenie będzie polegało na przygotowaniu przez uczestnika multimedialnej, cyfrowej opowieści na temat związany z kulturą lub sztuką w formie interaktywnej prezentacji zawierającej elementy graficzne i wideo.

Sylwia Żółkiewska – projektantka, menedżerka kreatywna, animatorka kultury, artystka wizualna, entuzjastka nowych technologii. Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, podyplomowych studiów Komunikacja w Biznesie oraz Studiów Menedżerskich dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Uniwersytecie Warszawskim, studiowała również Sztukę Mediów na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Turku (Finlandia). Stypendystka MKiDN w dziedzinie animacji kultury, obecnie przygotowuje pracę doktorską na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.

Jest współtwórczynią wydarzeń na styku sztuki, kultury, biznesu i nowych technologii, takich jak FAM – Forum Aplikacji i Gier Mobilnych czy HackArt MNW, a także autorką i współautorką licznych publikacji m.in. „Biznes w świecie mobile. Jak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną” (Poltext 2018). Prowadzi wykłady i warsztaty na temat nowych technologii, pisze o trendach technologicznych w sztuce dla anglojęzycznego magazynu Contemporary Lynx.

Więcej informacji: www.zolkiewska.pl, www.aplikacjewkulturze.pl, www.art.zolkiewska.pl

Bibliography: (in Polish)

Aplikacje mobilne dla kultury. Zaczynamy!, wyd. AMwKiE, S. Żółkiewska, Warszawa 2018

Digital storytelling-dlaczego warto tworzyć cyfrowe opowieści ze zbiorów archiwalnych, S. Żółkiewska, M. Pankowska, Fundacja Ośrodek Karta, Warszawa 2017

Użytkownik. Zasoby. Strategie. Instytucje kultury w środowisku cyfrowym, red. K. Czerwińska, wyd. Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Warszawa 2016

Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. A. Radomski, R. Bomba, wyd. E-naukowiec, Lublin 2013

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć student/ka:

zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik;

potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;

potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,

jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;

jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ocena aktywności na zajęciach

przygotowanie i prezentacja projektu końcowego

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)