Digital tools for culture
General data
Course ID: | 3002-2SZS-1WT9 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Digital tools for culture |
Name in Polish: | Narzędzia cyfrowe dla kultury |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczyć będą tworzenia multimediów i ożywiania materiałów archiwalnych z pomocą bezpłatnych i intuicyjnych narzędzi cyfrowych: aplikacji mobilnych i webowych. Estetyczne i angażujące filmy, animacje poklatkowe, gify, plakaty, interaktywne mapy, prezentacje VR i AR pomogą w twórczej pracy z różnymi grupami wiekowymi, urozmaicą warsztaty i przydadzą się w promocji wydarzeń kulturalnych. W trakcie zajęć zaplanowana jest część teoretyczna, podczas której uczestnicy poznają podstawowe pojęcia związane z projektowaniem oraz ciekawe przykłady zastosowania wybranych narzędzi cyfrowych w działaniach kulturalnych i edukacyjnych w Polsce i na świecie. |
Full description: |
(in Polish) Warsztaty będą poświęcone tworzeniu multimediów z pomocą powszechnie dostępnych i bezpłatnych narzędzi cyfrowy takich, jak aplikacje mobilne i webowe. Podczas zajęć studentki i studenci – posługując się smartfonami, tabletami i komputerami – będą tworzyć m.in. filmy, animacje poklatkowe, gify, plakaty, interaktywne prezentacje. W dobie cyfrowej transformacji znajomość i umiejętność tworzenia multimediów stała się niezbędna w pracy animatorów kultury, twórców i menedżerów, a także w skutecznym promowaniu wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych oraz samych instytucji kultury. Z pomocą dostępnych i intuicyjnych aplikacji można nie tylko szybko i skutecznie nagrywać i montować filmy, tworzyć plakaty, projektować logotypy, lecz także kreować bardziej zaawansowane multimedia takie jak interaktywne mapy i prezentacje czy wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość, która urozmaici wystawę lub ścieżkę edukacyjną. Zajęcia będą miały przede wszystkim wymiar praktyczny, przewidziana jest również część teoretyczna, podczas której przybliżone zostaną podstawowe pojęcia związane z projektowaniem i tworzeniem multimediów. Prócz tego zaprezentowane zostaną najciekawsze przykłady zastosowania wybranych narzędzi cyfrowych w instytucjach kultury w Polsce i na świecie. Zagadnienia: Zastosowanie narzędzi cyfrowych w animacji kultury. Otwarte zasoby – źródła i ich zastosowanie Podstawy projektowania graficznego i komunikacji wizualnej. Digital storytelling – podstawowe zasady tworzenia angażujących opowieści cyfrowych (storyboard, scenopis) Cyfrowa obróbka obrazu (kolaż, remiks) Tworzenie multimediów, montaż audio i wideo, postprodukcja, kompresja Tworzenie interaktywnych map i prezentacji Wizualizacja danych Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość w sztuce i kulturze Najnowsze trendy technologiczne w sztuce i kulturze Cyfrowe transformacje, humanistyka cyfrowa, nowe media Zaliczenie będzie polegało na przygotowaniu przez uczestnika multimedialnej, cyfrowej opowieści na temat związany z kulturą lub sztuką w formie interaktywnej prezentacji zawierającej elementy graficzne i wideo. Sylwia Żółkiewska – projektantka, menedżerka kreatywna, animatorka kultury, artystka wizualna, entuzjastka nowych technologii. Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, podyplomowych studiów Komunikacja w Biznesie oraz Studiów Menedżerskich dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Uniwersytecie Warszawskim, studiowała również Sztukę Mediów na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Turku (Finlandia). Stypendystka MKiDN w dziedzinie animacji kultury, obecnie przygotowuje pracę doktorską na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Jest współtwórczynią wydarzeń na styku sztuki, kultury, biznesu i nowych technologii, takich jak FAM – Forum Aplikacji i Gier Mobilnych czy HackArt MNW, a także autorką i współautorką licznych publikacji m.in. „Biznes w świecie mobile. Jak zaprojektować, wykonać i wypromować aplikację mobilną” (Poltext 2018). Prowadzi wykłady i warsztaty na temat nowych technologii, pisze o trendach technologicznych w sztuce dla anglojęzycznego magazynu Contemporary Lynx. Więcej informacji: www.zolkiewska.pl, www.aplikacjewkulturze.pl, www.art.zolkiewska.pl |
Bibliography: |
(in Polish) Aplikacje mobilne dla kultury. Zaczynamy!, wyd. AMwKiE, S. Żółkiewska, Warszawa 2018 Digital storytelling-dlaczego warto tworzyć cyfrowe opowieści ze zbiorów archiwalnych, S. Żółkiewska, M. Pankowska, Fundacja Ośrodek Karta, Warszawa 2017 Użytkownik. Zasoby. Strategie. Instytucje kultury w środowisku cyfrowym, red. K. Czerwińska, wyd. Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Warszawa 2016 Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. A. Radomski, R. Bomba, wyd. E-naukowiec, Lublin 2013 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć student/ka: zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik; potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię; potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych, jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena aktywności na zajęciach przygotowanie i prezentacja projektu końcowego |
Copyright by University of Warsaw.