“A child is a tomorrow”(Korczak) - looking for possibilities of change
General data
Course ID: | 3002-2SZS-20WT10 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | “A child is a tomorrow”(Korczak) - looking for possibilities of change |
Name in Polish: | “Dziecko jest jutrem” (Korczak) - poszukując możliwości zmiany |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Warsztaty będą poświęcone pracy ze społecznościami, w szczególności z tymi, których podmiotowość jest zagrożona. Celem jest poddanie refleksji tego typu działaniom oraz zwrócenie uwagi na związaną z nimi odpowiedzialność. Ważnym obszarem dyskusji stanie się praca ze szczególną społecznością, jaką może być grupa dzieci. Polem inspiracji dla tych rozważań będzie pedagogika korczakowska. Studenci i studentki zapoznają się z pismami Janusza Korczaka i Maryny Falskiej oraz dorobkiem, tworzonego przez nich, bielańskiego Naszego Domu, aby na koniec wypracować scenariusze współczesnej pracy inspirowanej tą spuścizną. |
Full description: |
(in Polish) Warsztaty będą poświęcone pracy ze społecznościami, w szczególności z tymi, których podmiotowość jest zagrożona. Celem warsztatu jest poddanie refleksji specyfiki tej pracy i związanej z nią odpowiedzialności. Będziemy się zastanawiać nad jej wymiarem czasowym, postawami uczestniczących oraz możliwymi strategiami działania. Kontekstem dla tych rozważań będzie doświadczenie prowadzącej związane z jej pracą artystyczno-badawczą na terenie Ursusa (2011-2019), ze społecznością byłych pracowników i pracownic fabryki traktorów, a także jej doświadczenie w tworzeniu filmu społecznie użytecznego. Ważnym obszarem dyskusji i indywidualnych poszukiwań stanie się praca ze szczególną społecznością, jaką może być grupa dzieci. Polem inspiracji dla tych rozważań będzie pedagogika korczakowska. Studenci i studentki zapoznają się ze spuścizną pism i metod pedagogicznych Janusza Korczaka i Maryny Falskiej, a także unikatowym dorobkiem placówek przez nich tworzonych (Dom Sierot, Nasz Dom). Zastanowimy się nad aktualnością tych idei, także w kontekście współczesnej działalności bielańskiego Naszego Domu. Odbędziemy wizyty terenowe, aby zastanowić się nad potencjałem i przyszłością tej unikatowej instytucji, a także samego budynku. Na koniec zajęć studenci i studentki wypracują możliwe koncepcje i scenariusze dalszej pracy z tym miejscem. Prowadząca: dr Jaśmina Wójcik - artywistka, artystka wizualna, reżyserka, pedagożka. Autorka i inicjatorka realizowanego w latach 2011-2019 wielodyscyplinarnego przedsięwzięcia z pogranicza sztuki i aktywizmu społecznego z byłymi pracownikami fabryki ciągników Ursus, które zostały podsumowane dokumentem kreacyjnym pt. „Symfonia Fabryki Ursus” . Zajmuje się włączaniem i oddawaniem podmiotowości społecznościom pozbawionym widzialności i możliwości wypowiedzi. Pracuje z dziećmi, włączając je do dialogu artystyczno-społecznego. |
Bibliography: |
(in Polish) W przypadku literatury omawianej na zajęciach teksty powinny zostać udostępnione przez osobę prowadzącą w formie elektronicznej. Zostanie utworzony wspólny folder dla całych studiów (dostępny online dla osób prowadzących oraz studentek i studentów) z podziałem na konkretne zajęcia. Szczegóły przekażemy w terminie późniejszym. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć student/ka: zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru; zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik. potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych, potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię; jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) aktywność na zajęciach zaangażowanie w tworzenie finalnych koncepcji działań |
Copyright by University of Warsaw.