University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

“A child is a tomorrow”(Korczak) - looking for possibilities of change

General data

Course ID: 3002-2SZS-20WT10
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: “A child is a tomorrow”(Korczak) - looking for possibilities of change
Name in Polish: “Dziecko jest jutrem” (Korczak) - poszukując możliwości zmiany
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Warsztaty będą poświęcone pracy ze społecznościami, w szczególności z tymi, których podmiotowość jest zagrożona. Celem jest poddanie refleksji tego typu działaniom oraz zwrócenie uwagi na związaną z nimi odpowiedzialność. Ważnym obszarem dyskusji stanie się praca ze szczególną społecznością, jaką może być grupa dzieci. Polem inspiracji dla tych rozważań będzie pedagogika korczakowska. Studenci i studentki zapoznają się z pismami Janusza Korczaka i Maryny Falskiej oraz dorobkiem, tworzonego przez nich, bielańskiego Naszego Domu, aby na koniec wypracować scenariusze współczesnej pracy inspirowanej tą spuścizną.

Full description: (in Polish)

Warsztaty będą poświęcone pracy ze społecznościami, w szczególności z tymi, których podmiotowość jest zagrożona. Celem warsztatu jest poddanie refleksji specyfiki tej pracy i związanej z nią odpowiedzialności. Będziemy się zastanawiać nad jej wymiarem czasowym, postawami uczestniczących oraz możliwymi strategiami działania. Kontekstem dla tych rozważań będzie doświadczenie prowadzącej związane z jej pracą artystyczno-badawczą na terenie Ursusa (2011-2019), ze społecznością byłych pracowników i pracownic fabryki traktorów, a także jej doświadczenie w tworzeniu filmu społecznie użytecznego.

Ważnym obszarem dyskusji i indywidualnych poszukiwań stanie się praca ze szczególną społecznością, jaką może być grupa dzieci. Polem inspiracji dla tych rozważań będzie pedagogika korczakowska. Studenci i studentki zapoznają się ze spuścizną pism i metod pedagogicznych Janusza Korczaka i Maryny Falskiej, a także unikatowym dorobkiem placówek przez nich tworzonych (Dom Sierot, Nasz Dom). Zastanowimy się nad aktualnością tych idei, także w kontekście współczesnej działalności bielańskiego Naszego Domu. Odbędziemy wizyty terenowe, aby zastanowić się nad potencjałem i przyszłością tej unikatowej instytucji, a także samego budynku. Na koniec zajęć studenci i studentki wypracują możliwe koncepcje i scenariusze dalszej pracy z tym miejscem.

Prowadząca:

dr Jaśmina Wójcik - artywistka, artystka wizualna, reżyserka, pedagożka. Autorka i inicjatorka realizowanego w latach 2011-2019 wielodyscyplinarnego przedsięwzięcia z pogranicza sztuki i aktywizmu społecznego z byłymi pracownikami fabryki ciągników Ursus, które zostały podsumowane dokumentem kreacyjnym pt. „Symfonia Fabryki Ursus” . Zajmuje się włączaniem i oddawaniem podmiotowości społecznościom pozbawionym widzialności i możliwości wypowiedzi. Pracuje z dziećmi, włączając je do dialogu artystyczno-społecznego.

Bibliography: (in Polish)

W przypadku literatury omawianej na zajęciach teksty powinny zostać udostępnione przez osobę prowadzącą w formie elektronicznej. Zostanie utworzony wspólny folder dla całych studiów (dostępny online dla osób prowadzących oraz studentek i studentów) z podziałem na konkretne zajęcia. Szczegóły przekażemy w terminie późniejszym.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć student/ka:

zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w

Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru;

zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.

potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,

potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;

jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;

jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

aktywność na zajęciach

zaangażowanie w tworzenie finalnych koncepcji działań

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)