University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Project - planning, management, financing, evaluation

General data

Course ID: 3002-2SZS-2PPZ
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Project - planning, management, financing, evaluation
Name in Polish: Projekt - planowanie, zarządzanie, finansowanie, ewaluacja
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia będą poświęcone podstawowym aspektom skutecznego zarządzania projektami w kulturze. Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności związane m.in. z dostrzeganiem wyzwań społecznych, określaniem celów projektów i planowaniem działań, budżetu oraz ewaluacji. Celem pracy warsztatowej będzie stworzenie koncepcji projektu artystyczno-społecznego oraz przedstawienie go w ramach wybranego formularza do wniosku grantowego.

Full description: (in Polish)

Zajęcia będą poświęcone podstawowym aspektom skutecznego zarządzania projektami artystyczno-społecznymi w kulturze. Wychodząc od obserwacji dotyczących wyzwań i problemów życia społecznego, będziemy określać obszar zmian i celów, które można osiągnąć. Przyglądając się potrzebom i specyfice potencjalnych odbiorców i odbiorczyń – przejdziemy cykl planowania projektu od „dlaczego” i „po co”, przez to, jakie działania należy podjąć, aż do refleksji w jaki sposób wprowadzić je w życie. Zajęcia posłużą do zdobycia umiejętności przekładania koncepcji na plan realnych działań wraz z perspektywą budżetową oraz ewaluacyjną.

Zagadnienia poruszane na zajęciach:

Dostrzeganie i analiza problemów i wyzwań społecznych: rozpoznanie problemów i wyzwań, analiza ich źródeł, rozumienie konsekwencji, określenie skali problemów i wyzwań.

Dialog z odbiorcami działań: odbiorcy jako źródło wiedzy, konfrontacja pomysłów z odbiorcami, konstruowanie person (elementy design thinking).

Cele, rezultaty, wskaźniki: określanie celów i rezultatów, wskaźnikowanie, wizualizacja efektów projektu.

Zarządzanie zespołem projektowym: role w zespole, a podział zadań, określenie swoich mocnych i słabych stron, dostrzeganie swojej roli w zespole.

Wyznaczanie i planowanie działań: określanie działań pozwalających osiągnąć cele, weryfikacja i selekcja, planowanie szczegółów działań, sposoby i metody ich realizacji, ryzyka.

Budżet: struktura kosztów i przychodów projektowych, potencjalne źródła finansowania, konstruowanie budżetu.

Rola refleksji, superwizji i ewaluacji: refleksja jako narzędzie pracy, organizacja superwizji, planowanie, realizacja i sens ewaluacji.

W ramach zaliczenia studenci i studentki przedstawią pomysł na działanie artystyczno-społeczne w wybranym formularzu grantowym.

Prowadząca:

Marta Białek-Graczyk – menedżerka i animatorka kultury, socjolożka. Absolwentka ISNS UW, Szkoły Reportażu, European Diploma in Cultural Managment oraz Podyplomowych Studiów z obszaru Ewaluacji Projektów Społecznych. Założycielka i prezeska Towarzystwa Inicjatyw Twórczych “ę” z ponad 12 letnim

doświadczeniem w liderowaniu organizacji. Autorka i współautorka kilkudziesięciu projektów społecznych i kulturalnych, stypendystka MKDiN oraz członkini Społecznej Rady Kultury przy Prezydencie M.St.Warszawy (2012-2015).

Bibliography: (in Polish)

David Allen, Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności, wydanie II, Onepress, Katowice 2015.

Andrew Gilbert , Jenny Rogers , Karen Whittleworth, Menedżer jako coach. Nowoczesny styl zarządzania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne/GWP, Gdańsk 2018.

Harvard Business Review. Podręcznik menedżera. 17 najważniejszych umiejętności lidera, praca zbiorowa, Rebis, Poznań 2011.

Ostrowski Ł. i Wiśnicka M., Ewaluacja. Jak to się robi? Poradnik dla programów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.

Białek-Graczyk M., Nowotny A., Ostrowski Ł., Zrób to sam. Jak zostać badaczem społeczności lokalnej. Poradnik dla domów kultury, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa 2010.

Wąsowska M. Jak ewaluacja, to z klasą! PRAKTYCZNY PORADNIK DLA SZKÓŁ, Fundacja Szkoła z Klasą, Warszawa 2017.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: absolwent zna i rozumie

najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru, przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.

Umiejętności: absolwent potrafi

stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;

wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;

świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 4 godz. akademickie (3 godz. zegarowe)

- praca zaliczeniowa

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Marta Białek-Graczyk, Zofia Dworakowska
Group instructors: Marta Białek-Graczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Marta Białek-Graczyk
Group instructors: Marta Białek-Graczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)