History of Lithuanian Culture
General data
Course ID: | 3002-HKOL2C |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | History of Lithuanian Culture |
Name in Polish: | Historia kultury litewskiej |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla studentów II roku studiów I stopnia (licencjackich) IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia skupione są wokół współczesnej kultury litewskiej i są pomyślane jako cykl, w centrum którego są teksty literackie i publicystyczne w ostatnich lata żywo obecne na Litwie; na ogół – nie tylko z powodu literackiej urody, lecz take dlatego, że dotykały kwestii istotnych dla współczesnego społeczeństwa litewskiego. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Proponowana lista tematów, daleka od kompletności, wygląda następująco: - wybory tożsamościowe, wielowątkowość i wielogłosowość rodzinnej i osobistej pamięci Litwinów (Venclova, Magnetyczna Północ) - pamięć Wielkiego Księstwa Litewskiego, relacja z wielokulturowym dziedzictwem WXL (Venclova/Miłosz/Sabaliauskaite) - XIX wiek: swoje/cudze: (Ivaskevicius/Kuncinas) - pamięć dwudziestolecia międzywojennego (Miłosz/Kuncinas/Romer/Romeris) - doświadczenia wojenne (Šlepikas/Venclova/Speicyte) - - dziedzictwo czasów Związku Radzieckiego, doświadczenie kolektywizacji (Serelyte/filmografia LSSR) - wyzwania przełomu wieków: Europa, otwarcie granic, emigracja ekonomiczna (Ivaskevicius). |
Full description: |
(in Polish) Proponowana lista tematów, daleka od kompletności, wygląda następująco: - wybory tożsamościowe, wielowątkowość i wielogłosowość rodzinnej i osobistej pamięci Litwinów (Venclova, Magnetyczna Północ) - pamięć Wielkiego Księstwa Litewskiego, relacja z wielokulturowym dziedzictwem WXL (Venclova/Miłosz/Sabaliauskaite) - XIX wiek: swoje/cudze: (Ivaskevicius/Kuncinas) - pamięć dwudziestolecia międzywojennego (Miłosz/Kuncinas/Romer/Romeris) - doświadczenia wojenne (Šlepikas/Venclova/Speicyte) - - dziedzictwo czasów Związku Radzieckiego, doświadczenie kolektywizacji (Serelyte/filmografia LSSR) - wyzwania przełomu wieków: Europa, otwarcie granic, emigracja ekonomiczna (Ivaskevicius). |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Marius Ivaškevičius, Mistrz, tłum. Małgorzata Litwinowicz, Dialog 6/2011 Marius Marius Ivaškevičius, Wygnanie, tłum. Małgorzata Litwinowicz (na prawach rękopisu). Jurgis Kunčinas, Tula, wyd. Pogranicze, Sejny 2002. Czesław Miłosz, Tomas Venclova, Dialog o Wilnie, wyd. dowolne. Czesław Miłosz, Zaczynając od moich ulic, wyd. dowolne. Czesław Miłosz, Dolina Issy, wyd. dowolne. Oskar Miłosz, Baśnie litewskie, wyd. dowolne. Kristina Sabaliauskaitė, Silva Rerum, tłum. Izabela Korybut-Daszkiewicz, wyd. Znak, Kraków 2016. Renata Šerelytė, Gwiazdy epoki lodowcowej, wyd. Czarne, Wołowiec 2004 Alvydas Šlepikas, Mam na imię Marytė, wyd. Kolegium Europy Wchodniej, Wrocław 2016. Tomas Venclova, Magnetyczna Północ. Rozmawia Ellen Hinsey, wyd. Zeszyty Literackie 2018. Tomas Venclova, Eseje. Publicystyka, wyd. Pogranicze, Sejny 2001. Filmografia i ikonografia Litwy II połowy XX wieku oraz I połowy XXI wieku. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Absolwent/absolwentka zna i rozumie: - w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur obcych - rolę dziedzictwa antycznego i biblijnego w historii kultur - w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze - podstawową terminologię nauk o kulturze - metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury. Absolwent/absolwentka potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych; - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane - pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych - dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze - zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne - posługiwać się językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2 Europejskiego Opisu Językowego; korzystać z wybranej literatury przedmiotu w języku obcym - inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową - stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo. Absolwent/absolwentka jest gotów/gotowa do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju - zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią - wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę z zajęć składają się: - udział w zajęciach (frekwencja); - aktywny udział w dyskusjach, praca analityczna; - przygotowanie prezentacji semestralnej kończącej zajęcia. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Copyright by University of Warsaw.