(in Polish) Historia kultury ukraińskiej
General data
Course ID: | 3002-HKOU2CE1 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Historia kultury ukraińskiej |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wymagana jest znajomość języka polskiego na poziomie umożliwiającym lekturę tekstów publicystycznych i naukowych z zakresu humanistyki. Znajomość języka ukraińskiego nie jest konieczna. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Wprowadzenie do kultury i literatury ukraińskiej. Punktem wyjścia dla większości spotkań będą aktualne wydarzenia lub współczesne teksty kultury. Zajęcia będą prowadzone co dwa tygodnie w podwójnym wymiarze |
Full description: |
(in Polish) - Geografia Ukrainy: fizyczna, polityczna i wyobrażona. Główne miasta i regiony, dyskusje o różnicach i podobieństwach między nimi. - Idea Europy Środkowej w ukraińskim odczytaniu - Język ukraiński: charakterystyka, podstawowe cechy, miejsce wśród języków słowiańskich - Miejsce języka rosyjskiego w ukraińskim życiu społecznym - Ukraiński kalendarz: obrzędowy, państwowy, tradycyjny - Miejsce kultury ludowej w systemie ukraińskiej kultury - Literatura ukraińska: na co warto zwrócić uwagę - Sztuki wizualne w Ukrainie - Ukraina jako państwo wielu kultur, narodów i języków: budowanie tożsamości obywatelskiej Uczestnicy zajęć są zachęcani do proponowania dodatkowych tematów i zagadnień do omówienia. |
Bibliography: |
(in Polish) pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru wszystkie teksty będą udostępniane w formie elektronicznej na dysku współdzielonym Joanna Majewska, "Rozkwit i nieistnienie", Znak 2022 nr 5 "Potrzeba dekolonizacji", z Alevtiną Kachidze rozmawia Anna Łazar, Znak 2022 nr 5 Oksana Zabużko, "Pożegnanie z imperium. Szkic do pewnego portretu", w: eadem, "Planeta Piołun", Warszawa 2022 Jarosław Hrycak, "Dylematy ukraińskiego nation building", w: idem, "Nowa Ukraina. Nowe interpretacje", Wrocław 2009 Mykoła Riabczuk, "Od "Małorusi" do "Indoeuropy". Ukraińskie autostereotypy", w: idem, "Od Małorosji do Ukrainy", Kraków 2002 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Absolwent zna i rozumie: - w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur obcych; - rolę dziedzictwa antycznego i biblijnego w historii kultur; - w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze; - podstawową terminologię nauk o kulturze; - metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury. Absolwent potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych; - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; - wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; - pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze; - zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne; - korzystać z wybranej literatury przedmiotu w języku obcym; - samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego; - inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową; - stale dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo. Absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju; - zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią; - wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową wpływa aktywność podczas zajęć: udział w omówieniach i dyskusjach, przygotowanie prezentacji lub wystąpień. Ćwiczenia kończą się pisemną pracą semestralną. Temat pracy musi zostać zatwierdzony przez prowadzącą. Objętość pracy nie powinna przekraczać 10 stron. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, których nie trzeba zaliczać ani usprawiedliwiać; osoby mające od trzech do pięciu nieobecności powinny je zaliczyć w sposób ustalony z prowadzącą. Osoby mające więcej niż pięć nieobecności w semestrze nie zostaną dopuszczone do zaliczenia zajęć. |
Copyright by University of Warsaw.