WHITNESS Institute for the Minoritarian Stress Reduction
General data
Course ID: | 3002-KON2021-B-IRSM |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | WHITNESS Institute for the Minoritarian Stress Reduction |
Name in Polish: | BIAŁOŚĆ Instytut Redukcji Stresu Mniejszościowego |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przygotowanie tekstu (max. 1800 znaków ze spacjami) lub nagrania (max. 2 minuty) opisującego przykładowe sytuacje, które generują stres mniejszościowy. Prosimy o przesłanie tekstu/nagrania do 5 października na adres mailowy: wikbaginski@gmail.com |
Short description: |
(in Polish) Warsztaty rozwijające zdolności performatywne studentek i studentów. Zajęcia polegają na poznaniu i stworzeniu własnych praktyk artystycznych, które umożliwiają rozładowanie napięć o charakterze tożsamościowym. Kolektywne i indywidualne działania teatralne skupiają się na konstruowaniu historii, tak aby przybliżyć podstawowe zagadnienia dramaturgii społecznej. |
Full description: |
(in Polish) 1. Co to jest stres mniejszościowy (SM)? Stres mniejszościowy rozumiany jest jako dodatkowe obciążenie dotykające ludzi, którzy przynależą do grup stygmatyzowanych społecznie. 2. Trzy podstawowe cechy SM: —unikatowy; nie jest stresem powszechnym, standardowym. Stanowi dodatkowe obciążenie psychiczne dla osób należących do grup mniejszościowych. — chroniczny; wiąże się z pewną stałością struktur społecznych i kulturowych, będących źródłem współodpowiedzialnym za przekaz oraz wzmacnianie szkodliwych przekonań i postaw wobec osób należących do grup uważanych za mniejszościowe. — społecznie uwarunkowany — nie jest związany z indywidualnymi cechami i właściwościami osoby tylko ze strukturami społecznymi i instytucjami odpowiadającymi za określone procesy i sytuacje. 3. Dlaczego Whiteness (białość)? W Polsce w znacznym stopniu pojęcie stresu mniejszościowego wiąże się z uprzedzeniami wobec osób o odmiennej od heteroseksualnej orientacji seksualnej i różnej od cisgenderowej (czyli zgodnej z przypisaną przy urodzeniu) tożsamości płciowej. Jednak doświadczenie stresu mniejszościowego nie jest tylko powiązane ze społecznością LGBTQIA+. Tego stresu doświadczają również w znacznym stopniu osoby o nie-białym kolorze skóry, osoby z mniejszości narodowych i etnicznych, osoby otyłe oraz osoby z niepełnosprawnością. Biały kolor skóry jest przywilejem, który sprawia, że napięcia wynikające z konfliktów na tle rasowym stają się niezrozumiałe, bądź — niewidoczne. Wspólny namysł nad dominacją białości w przestrzeni politycznej, medialnej i kulturowej pozwoli dostrzec, że przynależność rasowa wciąż ma wpływ na nasze miejsce w hierarchii społecznej oraz warunkuje nasz status ekonomiczny, a przede wszystkim wpływa na stabilność zdrowia psychicznego. 4. Charakter i przebieg zajęć: Ćwiczenia podczas warsztatów są działaniami artystycznymi, które pozwalają na kolektywne zmniejszanie napięcia związanego z tożsamością rasową, seksualną, etniczną i narodową lub płciową. Grupowe dyskusje są platformą z której można opowiedzieć o swojej traumie związanej z wykluczeniem, ale wspólnota uczestników i uczestniczek przede wszystkim stwarza realne bezpieczeństwo i komfort, którego siłą jest już sama obecność. Zajęcia dzielą się na cztery części: Etap I: Przedstawienie - kształcenie zdolności performatywnych - pisanie tekstu własnego Etap II: Relacja - prezentacja powstałego materiału - krytyczna wymiana uwag Etap III: Ruch - refleksja i praca nad metodą „Authentic Movement” - tworzenie własnej partytury choreograficznej Etap IV: Zmiana - Propozycja nowej polityki mniejszościowej w Polsce - Podsumowanie poprzednich etapów |
Bibliography: |
(in Polish) Baldwin James, Zapiski syna tego kraju, Karakter 2021 - Ngozi-Adichie Chimamanda, Wszyscy powinniśmy być feministami, Zysk i S-ka 2017 - hooks bell, Teoria feministyczna, Krytyka Polityczna 2013 - Eddo-Lodge Reni, Dlaczego nie rozmawiam już z białymi o kolorze skóry, Karakter 2018 - Fanon Franz, Czarna skóra, białe maski, Karakter 2020 - Kapuściński Ryszard, Heban, Czytelnik Warszawa 1998-2020 - Mbembe Achille, Polityka wrogości, Karakter 2018 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: absolwent zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur obcych podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego Umiejętności: absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena zostanie wystawiona na podstawie obecności oraz wykonania zadania sformułowanego w czasie warsztatów. |
Copyright by University of Warsaw.