University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

WHITNESS Institute for the Minoritarian Stress Reduction

General data

Course ID: 3002-KON2021-B-IRSM
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: WHITNESS Institute for the Minoritarian Stress Reduction
Name in Polish: BIAŁOŚĆ Instytut Redukcji Stresu Mniejszościowego
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Przygotowanie tekstu (max. 1800 znaków ze spacjami) lub nagrania (max. 2

minuty) opisującego przykładowe sytuacje, które generują stres

mniejszościowy. Prosimy o przesłanie tekstu/nagrania do 5 października na

adres mailowy: wikbaginski@gmail.com

Short description: (in Polish)

Warsztaty rozwijające zdolności performatywne studentek i studentów.

Zajęcia polegają na poznaniu i stworzeniu własnych praktyk artystycznych,

które umożliwiają rozładowanie napięć o charakterze tożsamościowym.

Kolektywne i indywidualne działania teatralne skupiają się na konstruowaniu

historii, tak aby przybliżyć podstawowe zagadnienia dramaturgii społecznej.

Full description: (in Polish)

1. Co to jest stres mniejszościowy (SM)? Stres mniejszościowy

rozumiany jest jako dodatkowe obciążenie dotykające ludzi, którzy

przynależą do grup stygmatyzowanych społecznie.

2. Trzy podstawowe cechy SM: —unikatowy; nie jest stresem

powszechnym, standardowym. Stanowi dodatkowe obciążenie

psychiczne dla osób należących do grup mniejszościowych. —

chroniczny; wiąże się z pewną stałością struktur społecznych i

kulturowych, będących źródłem współodpowiedzialnym za przekaz

oraz wzmacnianie szkodliwych przekonań i postaw wobec osób

należących do grup uważanych za mniejszościowe. — społecznie

uwarunkowany — nie jest związany z indywidualnymi cechami i

właściwościami osoby tylko ze strukturami społecznymi i instytucjami

odpowiadającymi za określone procesy i sytuacje.

3. Dlaczego Whiteness (białość)? W Polsce w znacznym stopniu

pojęcie stresu mniejszościowego wiąże się z uprzedzeniami wobec

osób o odmiennej od heteroseksualnej orientacji seksualnej i różnej od

cisgenderowej (czyli zgodnej z przypisaną przy urodzeniu) tożsamości

płciowej. Jednak doświadczenie stresu mniejszościowego nie jest tylko

powiązane ze społecznością LGBTQIA+. Tego stresu doświadczają

również w znacznym stopniu osoby o nie-białym kolorze skóry, osoby

z mniejszości narodowych i etnicznych, osoby otyłe oraz osoby z

niepełnosprawnością. Biały kolor skóry jest przywilejem, który sprawia,

że napięcia wynikające z konfliktów na tle rasowym stają się

niezrozumiałe, bądź — niewidoczne. Wspólny namysł nad dominacją

białości w przestrzeni politycznej, medialnej i kulturowej pozwoli

dostrzec, że przynależność rasowa wciąż ma wpływ na nasze miejsce

w hierarchii społecznej oraz warunkuje nasz status ekonomiczny, a

przede wszystkim wpływa na stabilność zdrowia psychicznego.

4. Charakter i przebieg zajęć: Ćwiczenia podczas warsztatów są

działaniami artystycznymi, które pozwalają na kolektywne zmniejszanie

napięcia związanego z tożsamością rasową, seksualną, etniczną i

narodową lub płciową. Grupowe dyskusje są platformą z której można

opowiedzieć o swojej traumie związanej z wykluczeniem, ale

wspólnota uczestników i uczestniczek przede wszystkim stwarza

realne bezpieczeństwo i komfort, którego siłą jest już sama obecność.

Zajęcia dzielą się na cztery części:

Etap I: Przedstawienie - kształcenie zdolności performatywnych -

pisanie tekstu własnego

Etap II: Relacja - prezentacja powstałego materiału - krytyczna

wymiana uwag

Etap III: Ruch - refleksja i praca nad metodą „Authentic Movement” -

tworzenie własnej partytury choreograficznej

Etap IV: Zmiana - Propozycja nowej polityki mniejszościowej w Polsce

- Podsumowanie poprzednich etapów

Bibliography: (in Polish)

Baldwin James, Zapiski syna tego kraju, Karakter 2021

- Ngozi-Adichie Chimamanda, Wszyscy powinniśmy być feministami,

Zysk i S-ka 2017

- hooks bell, Teoria feministyczna, Krytyka Polityczna 2013

- Eddo-Lodge Reni, Dlaczego nie rozmawiam już z białymi o kolorze

skóry, Karakter 2018

- Fanon Franz, Czarna skóra, białe maski, Karakter 2020

- Kapuściński Ryszard, Heban, Czytelnik Warszawa 1998-2020

- Mbembe Achille, Polityka wrogości, Karakter 2018

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

absolwent zna i rozumie

w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i

ościennych kultur obcych podstawowe media i środki transmisji kultury

(słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego

Umiejętności:

absolwent potrafi

wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować,

oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i

wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych

interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny,

społeczny i polityczny

Kompetencje społeczne:

absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych

treści

dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i

dostrzegania konieczność jej rozwoju

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena zostanie wystawiona na podstawie obecności oraz wykonania zadania

sformułowanego w czasie warsztatów.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)