University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Histories From Below

General data

Course ID: 3002-KON2021K22
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Histories From Below
Name in Polish: Historie oddolne – źródła i metody
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
Course homepage: http://www.historiaoddolna.blogspot.com
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone historii oddolnej jako sposobowi wytwarzania wiedzy o przeszłości oraz metodom dzielenia się tą wiedzą w sposób włączający i demokratyczny. Z pomocą kategorii "oddolności" przyjrzymy się zarówno lekturom realizującym postulat badawczy włączania do opowieści o przeszłości grup i podmiotów społecznych wcześniej słabo reprezentowanych w historiografii (np. historia ludowa, herstoria, historie robotnicze, tzw. historia publiczna, history from below), jak i działaniom ze społecznościami lokalnymi.

Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone historii oddolnej jako sposobowi wytwarzania wiedzy o przeszłości oraz metodom dzielenia się tą wiedzą w sposób włączający i demokratyczny. Używając kategorii "oddolności" przyjrzymy się zarówno lekturom realizującym postulat badawczy włączania do opowieści o przeszłości grup i podmiotów społecznych wcześniej słabo reprezentowanych w historiografii (przede wszystkim historie robotnicze, historia ludowa, herstoria, history from below), jak i działaniom ze społecznościami (jak tworzyć i wykorzystywać w pracy badawczej archiwa społeczne i prywatne, jak realizować partycypacyjny model historii). Ważnym elementem zajęć będzie lektura tekstów oraz analiza projektów przywracających pamięć społeczną miejsc i ludzi odczytywaną w wymiarze lokalnym, mikrohistorycznym, biograficznym. Główną osią zajęć będzie pytanie o sposoby opowiadania historii robotniczych (Łodź, Żyrardów, warszawska Praga i Wola).

Zagadnienia:

- sposoby tworzenia historii robotniczych

- kolektywne i partycypacyjne opowiadanie historii

- etnografia i animacja kultury jako wsparcie dla historiografii

- emancypacyjny wymiar historii

- rewizja relacji badacza i "opowiadanych"

Przykładowe materiały wykorzystywane podczas zajęć:

Ursus. Symfonia fabryki, reż. Jaśmina Wojcik

Strajk szpularek w Żyrardowie (rekonstrukcja, nagrania amatorskie)

Wystawa "Strachy" Daniela Rycharskiego (katalog)

"Niepamięć", film w reż. Piotra Brożka

Bibliography: (in Polish)

Didier Eribon, Powrót do Reims, Warszawa 2019.

Howard Zinn, Historia ludowa Stanów Zjednoczonych, Warszawa 2016 [fragmenty]

Adam Leszczyński, Ludowa historia Polski, Warszawa 2020 [fragmenty]

Kacper Pobłocki, Chamstwo, Warszawa 2021[fragmenty]

Marta Madejska, Aleja włókniarek, Czarne 2018.

Aleksandra Leyk, Joanna Wawrzeniak, Cięcia, Warszawa 2019.

Ursus. Studium historii żywej, pod red. Jaśminy Wójcik, Warszawa 2016.

Filip Springer, Miedzianka. Historia znikania, Warszawa 2012.

Performing Heritage, ed. Anthony Jackson and Jenny Kid, Manchester University Press 2011.

Raphael Samuel, Theatres of Memory. Past and Present in Contemporary Culture, London-New York 2012.

Opowiedziane. Historia mówiona w praktykach humanistycznych, red. Małgorzata Litwinowicz-Droździel, Agnieszka Karpowicz, Marta Rakoczy, Warszawa 2019.

Tomasz Rakowski, Etnografia, pamięć, eksperyment: w stronę alternatywnej historii społecznej, “Teksty Drugie” nr 6/2016.

Tomasz Rakowski, Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy, Gdańsk 2010.

Learning outcomes: (in Polish)

Student/ka

zna i rozumie:

metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury

wybrane nurty i narzędzia historii literatury, teatru, widowisk oraz sztuk wizualnych i filmu;

umie:

-wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji

- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań

Student/ka jest gotów/gotowa do:

-krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;

-przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów

- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

-ocena aktywności na zajęciach,

-prezentacja projektu zaliczeniowego (forma do ustalenia z osobami uczestniczącymi w zajęciach: konspekt projektu badawczego, krótki esej autobiograficzny, projekt działania performatywnego).

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)