Heritage discourses
General data
Course ID: | 3002-KON2021K31 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Heritage discourses |
Name in Polish: | Dyskursy dziedzictwa |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Autorskie zajęcia konwersatoryjne-warsztatowe przygotowane we współpracy z Centum Badań nad Pamięcią Społeczną (Wydział Socjologii UW), otwarte dla studentów kulturoznawstwa (zapisy w USOS) i socjologii (po uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia). Wymagana gotowość do lektury opracowań w języku angielskim oraz do aktywnej pracy przez cały semestr. Dla chętnych możliwość udziału w pracach międzynarodowego zespołu badawczego. |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium poświęcone problematyce postrzegania, definiowania i ochrony dziedzictwa kulturowego. Punktem wyjścia będzie pojęcie i zjawisko "autoryzowanego dyskursu dziedzictwa" (Laurajane Smith) oraz komplementarne lub alternatywne dyskursy "nieautoryzowane". Poszczególne dyskursy zostaną skonfrontowane ze studiami przypadków: zabytków, pomników, muzeów, nośników pamięci, praktyk kulturowych. |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium poświęcone problematyce postrzegania, definiowania i ochrony dziedzictwa kulturowego - z perspektywy krytycznych studiów nad dziedzictwem. Punktem wyjścia będzie pojęcie i zjawisko "autoryzowanego dyskursu dziedzictwa" (Laurajane Smith) oraz komplementarne lub alternatywne dyskursy "nieautoryzowane", w tym dziedzictwo kłopotliwe, negatywne, niechciane, sporne. Zajęcia kładą nacisk na analizę zastanych źródeł piśmiennych i wyłaniające się z nich koncepcje/idee/teorie, które nie zawsze są realizowane w działaniu. Poszczególne dyskursy zostaną skonfrontowane ze studiami przypadków, przede wszystkim (ale nie tylko) warszawskich: zabytków, pomników, muzeów, nośników pamięci, chronionych praktyk kulturowych (w tym przedsięwzięć planowanych, ale niezrealizowanych). |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawowa literatura (obowiązuje lektura fragmentów wskazanych przez prowadzącego): Laurajane Smith, Uses of Heritage, Routledge, London and New York 2006. Sharon Macdonald, Difficult Heritage. Negotiating the Nazi past in Nuremberg and beyond, Routledge, London and New York 2009. J.E. Tunbridge and G.J. Ashworth, Dissonant Heritage. The Management of the Past as a Resource in Conflict, John Wiley and Sons, Chichester 1996. Dissonant Heritages and Memories in Contemporary Europe, eds. Tuuli Lähdesmäki, Luisa Passerini, Sigrid Kaasik-Krogerus and Iris van Huis, Palgrave Macmillan, 2019. Lynn Meskell, Negative Heritage and Past Mastering in Archaeology, "Anthropological Quarterly" 2002, vol. 75 issue 3, pp. 557-574. Keywords: Anthology Exploring the Keywords of Colonial Heritage, eds. Caspar Andersen, Britta Timm Knudsen, and Christoffer Kølvraa, ECHOES project 2019, http://keywordsechoes.com |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student(ka) zna i rozumie: mechanizmy działania współczesnych instytucji kultury i organizacji pozarządowych działających w kulturze; podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego; metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury. Student(ka) potrafi: interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji. Student(ka) jest gotowy/gotowa do: wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego; zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią; uczestnictwa w debacie publicznej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena ciągła, na którą składają się: - obecność i aktywność na zajęciach, - przygotowanie do zajęć (w tym jedna "prasówka" i/lub referat w ciągu semestru), - udział w pracach „terenowych” i ich dokumentacja (notatki z obserwacji, fotoeseje), - przygotowanie końcowego projektu zaliczeniowego (do wyboru: albo praca zaliczeniowa w formie studium przypadku; albo wykonanie i opracowanie kwerendy źródłowej; albo przeprowadzenie i transkrypcja wywiadu z opiekunem dziedzictwa). |
Copyright by University of Warsaw.