Anthropology of education
General data
Course ID: | 3002-KON2021K34 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Anthropology of education |
Name in Polish: | Antropologia edukacji: współczesna edukacja alternatywna |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia poświęcone będzie współczesnym polskim propozycjom edukacji alternatywnej usiłującym zmienić dominujące tendencje wychowawcze oraz uruchomić dalsze poszukiwania edukacyjnych alternatyw. Refleksji teoretycznej, opartej na polskiej i zagranicznej literaturze z zakresu studiów edukacyjnych, antropologii i socjologii edukacji, towarzyszyć będzie warsztat interpretacyjny pokazujący jak można krytycznie badać projekty edukacyjne w perspektywie kulturoznawczej, a także - w jaki sposób można dzięki badaniom edukacyjnym kształtować debatę wokół jednego z najważniejszych sektorów współczesnego życia politycznego i społecznego. |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium poświęcone będzie współczesnemu, polskiemu pejzażowi edukacji alternatywnej: edukacji domowej, edukacji demokratycznej, partycypacyjnej, edukacji serca oraz licznym projektom edukacyjnym usiłującymi zmienić dominujące tendencje wychowawcze. Prezentowanej literaturze ukazującej klasowe, społeczne, polityczne i kulturowe uwikłania edukacyjnych kontr-propozycji, towarzyszyć będzie analiza dominujących, monopolizowanych przez państwo tendencji wychowawczych. Sytuację edukacji alternatywnej będziemy analizować w świetle dylematów globalnej Północy: dylematów nękających sferę publiczną rozrywaną nie tylko przez konflikty światopoglądowe, ale też przez dwa ważne podmioty uczestniczące w organizacji edukacji alternatywnej i główno-nurtowej. Z jednej strony jest to liberalizujący, dywersyfikujący propozycje wychowawcze i komercjalizujący edukację rynek zaangażowany w produkcję klasy kreatywnej i edukacyjną nadwyżkę: kompetencji, postaw, wiedzy i umiejętności. Z drugiej państwo usiłujące tworzyć monolityczną, z jednej strony egalitarną, z drugą unifikującą klasę obywateli. Refleksji teoretycznej towarzyszyć będzie warsztat interpretacyjny pokazujący jak można krytycznie badać projekty edukacyjne w perspektywie kulturoznawczej. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student potrafi krytycznie analizować projekty edukacyjne w szerokiej perspektywie kultury współczesnej i jej dylematów społeczno-politycznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywność na zajęciach, zespołowe prezentacje warsztatowe |
Copyright by University of Warsaw.