Adventures of a mega-project: Nowy Świat Canal, city of Elbląg and the Baltic issue
General data
Course ID: | 3002-KON2021K38 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Adventures of a mega-project: Nowy Świat Canal, city of Elbląg and the Baltic issue |
Name in Polish: | Perypetie megaprojektu: kanał Nowy Świat, miasto Elbląg i kwestia bałtycka |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem zajęć jest przyjrzenie się budowie nowej drogi żeglu-gowej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do portu w Elblągu (tak zwanego Przekopu Mierzei) w szerokiej perspek-tywie kulturoznawczej. Złożą się na nią elementy: - studiów miejskich i regionalnych, - studiów morskich i bałtyckich, - historii kultury, - geopolityki, - krytyki kultur antycypowanej przyszłości (z uwzględnieniem ujęć nieantropocentrycznych i studiów nad technologią). Zastanowimy się między innymi nad tym, czy realizowany megaprojekt stanowi szansę dla miasta Elbląga, w dziedzinie gospodarki i rozwoju, a przede wszystkim dopełnienia tożsa-mości kulturowej; czy zniesie komplikacje spowodowane przez reformę ustroju administracyjnego w 2000 roku – nie-stabilność granic regionalnych; czy przyczyni się do wzmoc-nienia aspektu morskiego w kulturze polskiej – geopolitycznej osi Północ-Południe względem wyeksploatowanej osi Wschód-Zachód; oraz nad tym, jak należy tę inwestycję sytu-ować w kontekstach polityki zagranicznej i transportowo-komunikacyjnej. Podniesiemy oczywiście fundamentalny fakt, że refleksja nad przeszłością – zarówno nad historycznymi planami „przekopu” czy dziejami Elbląga, jak nad politycznym znaczeniem Zalewu Wiślanego – odzwierciedla, prócz teraź-niejszych sporów, niepokoje i wyobrażenia dotyczące przy-szłości, w szczególności przeobrażeń środowiska naturalnego i kryzysu klimatycznego. Zajęcia mieć będą one charakter roboczy, w tym znaczeniu, że są skorelowane z badaniami prowadzonymi aktualnie przez wykładowcę. |
Short description: |
The aim of the course is to go over the construction of a new shipping route from the Bay of Gdańsk through the Vistula Lagoon to the port in Elbląg from a broad cultural perspective. It will include elements of: - urban and regional studies, - maritime and Baltic studies, - cultural history, - geopolitics, - criticism of the cultures of the anticipated future (including non-anthropocentric approaches and technology studies). |
Full description: |
Building a shipping canal connecting the Vistula Lagoon with the Bay of Gdańsk will leave its mark: in culture - it is an alleged shift of Polish land culture towards the seaside, and the "post-German" Elbląg is to provide an identity space and make it a major seaport; in the landscape - it is the first, since the time of digging the mouth of the Vistula, a great anthropogenic and technological intervention in the landscape of the north-east. Polish; in politics (foreign, domestic and municipal) - it is independence from Russia that limits the freedom of navigation in the Strait of Baltiysk,a support for other geopolitical ideas and the success of Elbląg in the competition with the Tri-City. These are as much contemporary and controversial issues as they refer to ideas and processes from the past, requiring analysis from a cultural-historical perspective that integrates various fields of science, focused on the history of culture and the city. |
Bibliography: |
(in Polish) - Archiwum Morskie Eugeniusza Kwiatkowskiego. W 90-lecie powrotu Polski nad Bałtyk, oprac. Marian M. Drozdowski, Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku, Polskie Towarzystwo Historyczne, Komisja Biograficzna, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu, Gdynia 2009. - Bauman Zygmunt, Wieloznaczność nowoczesna, wieloznaczność wieloznaczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995. - Bujak Franciszek, Kultury morskie i lądowe, Wydawnictwa Instytutu Bałtyckiego, Toruń 1934. - Ciechorska-Kulesza, Tożsamość a przestrzeń w warunkach niestabilnych granic. Przypadek byłego województwa elbląskiego, Instytut Kaszubski, Gdańsk 2016. - Domino Jerzy, Rozwój przestrzenny i budownictwo Elbląga, w: Historia Elbląga. Tom V, cz. 2, red. Andrzej Groth, Marpress, Gdańsk 2005. - Gierszewski Stanisław, Elbląg. Przeszłość i teraźniejszość, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1978. - Gillis John R., The Blue Humanities, Humanities 2013, vol. 34, nr 3. - Ingold Tim, Splatać otwarty świat. Architektura, antropologia, design, wybór i oprac. Ewa Klekot, Instytut Architektury, Kraków 2018. - Jednorał Tadeusz, Wcisła Jerzy, Kanał przez Mierzeję: koncepcja, uwarunkowania i skutki budowy "Kanału ZZ" łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, Oficyna Oko, Elbląg 2006. - Latour Bruno, Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji, przeł. Agata Czarnacka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009. - Madurowicz Mikołaj, Miejska przestrzeń tożsamości Warszawy, WUW, Warszawa 2017. - Macnaghten Phil, Urry John, Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2005. - Nieszczerzewska Małgorzata, Ruinologie. Kontekstualizacje pozostałości architektury, Wydawnictwo UAM, Poznań 2018. - Okoniewska Barbara, Elbląg w planach morskiej aktywizacji portów Zalewu Wiślanego po 1945r., w: 750 lat praw miejskich Elbląga, Marpress, Gdańsk 1996. - Polska nad Bałtykiem. Konstruowanie identyfikacji kulturowej państwa nad morzem 1918–1939, red. nauk. Małgorzata Omilanowska, słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2012. - Sagan Iwona, Miasto - scena konfliktów i współpracy. Rozwój miastw świetle koncepcji reżimu miejskiego, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2000. - Stasik Agata, Współwytwarzanie wiedzy o technologii. Gaz łupkowy jako wyzwanie dla zbiorowości, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo UMK, Toruń 2019. - Stone Clarence C., Regime Politics. Governing Atlanta 1946-1988, University Press of Kansas, Lawrence 1989. - Waterworld. Living with Environmental Change, red. Kirsten Hastrup, Cecilie Rubow, Routledge, New York, London 2014. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W01, K_W02, KW_03, KW_04, K_W05, K_W06, K_U01, K_U02,K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07,K_U08, K_U09, K_U10, K_U11, K_K01, K_K02, K_K03, K_K05, K_K06, K_K07, K_K08, K_K09 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa składać będzie się z: obecności i aktywności na zajęciach oraz prezentacji. |
Copyright by University of Warsaw.