University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Divas and composer. Classical music in cinema

General data

Course ID: 3002-KON2021K47
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Divas and composer. Classical music in cinema
Name in Polish: Diwy i kompozytorzy. Muzyka klasyczna w filmie
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) bierna znajomość języka angielskiego

Mode:

Blended learning
Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przyjrzenie się, w jaki sposób muzyka klasyczna jest prezentowana w filmie, zwłaszcza w kinie artystycznym. Będą nas interesowały dzieła, które w ciekawy sposób problematyzują temat muzyki poważnej w kontekście kultury współczesnej.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest przyjrzenie się, w jaki sposób muzyka klasyczna jest prezentowana w filmie, zwłaszcza w kinie artystycznym. Będą nas interesowały dzieła, które w ciekawy sposób problematyzują temat muzyki poważnej w kontekście kultury współczesnej. Zajęcia skupione będą wokół pojawiających się często w twórczości filmowej dwóch figur: śpiewaczki oraz kompozytora.

Tematy:

- muzyka klasyczna w filmie i kulturze współczesnej

- opera jako przestrzeń eksperymentu: Aria (film nowelowy)

- opera a kolonializm: Fitzcarraldo Wernera Herzoga

- opera – między opresją a emancypacją kobiet: Terror at the Opera Dario Argento, Medea Piera Paola Pasoliniego

- opera a relacje rodzinne: Księżyc Bernardo Bertolucciego

- blaski i cienie gwiazdorstwa: Boska Florence Stephena Frearsa, Niesamowita Marguerite Xaviera Giannoliego

- Ludwig van Beethoven – życie uczuciowe kompozytora: Wieczna miłość Bernarda Rose’a

- Fryderyk Chopin – artysta romantyczny: Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego

- Franz Liszt – muzyka klasyczna a kultura popularna: Lisztomania Kena Russella

- Ryszard Wagner – sztuka a polityka: Ludwig. Requiem dla dziewiczego króla Hansa-Jürgena Syberberga

- Piotr Czajkowski – seksualność a twórczość: Kochankowie muzyki Kena Russella

- Gustav Mahler – kompozytor przełomu: Mahler Kena Russella

Bibliography: (in Polish)

Wybrane lektury:

Marcia J. Citron, When Opera Meets Film, Cambridge–New York 2010;

Alicja Helman, Ekscentryczne biografie Kena Russella, w: Muzykolog wobec dzieła muzycznego. Zbiór prac dedykowanych Elżbiecie Dziębowskiej w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, Kraków 1999;

Lutz P. Koepnick, Colonial Forestry: Sylvan Politics in Werner Herzog’s Aguirre and Fitzcarraldo, „New German Critique” 1993, vol. 60;

Martha Feldman, The Absent Mother in Opera Seria, w: Siren Songs: Representations of Gender and Sexuality in Opera, ed. by Mary Ann Smart, Princeton–Oxford 2000;

Grzegorz Fortuna jr., Horror „allʼitaliana”. Krótka historia włoskiego kina grozy, w: Europejskie kino gatunków, red. Piotr Kletowski, Kraków 2016;

Hans-Jürgen Syberberg the Film Director as Critical Thinker: Essays and Interviews, ed. by R.J. Carudullo, Rotterdam 2017;

Jeongwon Joe, Opera as Soundtrack, Farnham–Burlington 2003;

Bożena Kudrycka, Aż do ostatniej nuty. Opowieść o Fryderyku Chopinie w filmie Andrzeja Żuławskiego Błękitna nuta, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 33;

Lewis Lockwood, Film Biography as Travesty: Immortal Beloved and Beethoven, „The Musical Quarterly” 1997, vol. 81, no. 2;

Marcin Maron, Chopin jak Orfeusz. Błękitna nuta Andrzeja Żuławskiego i ideały sztuki romantycznej, „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” 2016, nr 3;

Barth David Schwartz, Pasolini Requiem, 2nd edition, Chicago–London 2017;

Iwona Sowińska, Chopin idzie do kina, Kraków 2013.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W08

K_U01, K_U02, K_U03, K_U05,

K_K01, K_K02, K_K03

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

obecność i aktywność na zajęciach, esej lub prezentacja końcowa. Możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)