University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Mask in European Culture

General data

Course ID: 3002-KON2021K48
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Mask in European Culture
Name in Polish: Maska w kulturze europejskiej
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Konwersatorium przeznaczone dla studentek i studentów I i II stopnia studiów. Mile widziane (ale nieobowiązkowe) zaliczenie antropologii kultury oraz antropologii widowisk. Zajęcia mogą też stanowić kontynuację oferowanego w semestrze zimowym konwersatorium "Antropologia karnawału".

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest rozpoznanie i interpretacja funkcji oraz form obecności maski, rozumianej jako przedmiot materialny, we współczesnej kulturze europejskiej i polskiej. Jednym z celów konwersatorium jest poddanie weryfikacji potocznego przeświadczenie, że maska – wskutek sekularyzacji i desakralizacji w warunkach standaryzacji i globalizacji kultury – straciła swoje znaczenie „pierwotnego narzędzia człowieka” (Kerényi) i stała się jedynie egzotyczną ozdobą, zabawką, eksponatem muzealnym. Chodzi zatem o zakwestionowanie przekonania o współczesnej degradacji bądź marginalizacji maski, równocześnie zaś o przyjrzenie się przykładowym artefaktom, ich funkcjom i znaczeniom.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest rozpoznanie i interpretacja funkcji oraz form obecności maski, rozumianej jako przedmiot materialny, we współczesnej kulturze europejskiej i polskiej. W pierwszej części zajęć zaprezentowane zostaną najnowsze teorie maski, druga część składać się będzie ze studiów przypadków (case studies) - omówienia i opisania konkretnych sposobów wykorzystania masek we współczesnych praktykach kulturowych (w karnawale i innych neoobrzędach, performansie artystycznym, teatrze, sztuce, demonstracjach politycznych). Założeniem wyjściowym jest przeciwstawienie się utartym poglądom o marginalizacji maski we współczesnej kulturze europejskiej. Prezentacja wyników najnowszych badań w tym zakresie będzie oparta nie tylko na literaturze przedmiotu, ale przede wszystkim na własnych badaniach terenowych prowadzącego i doświadczeń zdobytych w trakcie realizacji projektu naukowego finansowanego przez NCN i zwieńczonego dwiema publikacjami (zob. Literatura). W dyskusjach o współczesnej masce akcent położony będzie na dorobku performatyki (przedstawiając rozumienie maski jako przedmiotu performatywnego, stymulującego zachowanie jej nosiciela), kulturoznawstwa i antropologii widowisk, podczas gdy tradycyjne dotychczasowe ujęcia miały zazwyczaj charakter etnograficzny i etnologiczny.

Bibliography: (in Polish)

Wybrana literatura:

- Beirendonck, Walter van (red.) "Powermask – The Power of Masks", Lannoo, Tielt 2017;

- Belting, Hans, "Faces. Historia twarzy", Gdańsk 2014;

- Dudzik, Wojciech (red.), "Paradoksy maski. Antologia", Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018 [na zajęciach będą dyskutowane wybrane teksty z antologii];

- Dudzik, Wojciech, "Maska w kulturze współczesnej Europy. Teorie i praktyki", Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2020 (lektura towarzysząca);

- Jarmułowicz, Małgorzata / Kręglewska, Katarzyna (red.), Ogród sztuk. Maska, Gdańsk 2017;

- Scheuermann, Barbara J. (red.), "Maske. Kunst der Verwandlung / The Art of Transformation", Wienand Verlag, Bonn 2019;

- Schuppli, Madeleine (red.), "Maske: In der Kunst der Gegenwart / Mask: In Present-Day Art, Scheidegger & Spiess, Zürich – Aargauer Kunsthaus, Aarau 2019.

Teksty będą dostarczone przez prowadzącego i umieszczone na platformie Google classroom.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza - absolwent zna i rozumie:

w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze;

podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego;

w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty kultury literackiej i twórczości słownej, widowisk kulturowych i kultury teatralnej, kultury wizualnej i filmowej oraz relacjach między nimi;

podstawową terminologię nauk o kulturze;

wybrane nurty i narzędzia historii literatury, teatru, widowisk oraz sztuk wizualnych i filmu;

mechanizmy działania współczesnych instytucji kultury i organizacji pozarządowych działających w kulturze.

Umiejętności - absolwent potrafi:

wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;

wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane;

pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze;

samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego;

inicjować i prowadzić badawcze prace zespołowe; współdziałać w zespole z innymi osobami; organizować pracę indywidualną i zespołową.

Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:

krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;

angażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością ;

dążenia do upowszechniania i otwartości zasobów wiedzy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wymagana obecność na zajęciach. Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze.

Zaliczenie na podstawie krótkiej pracy pisemnej (ok. 3 s.) i kwerend internetowych (w tym muzealnych).

Practical placement: (in Polish)

Nie są przewidziane.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)