Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekspozycje Zagłady

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2021K56
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekspozycje Zagłady
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Konwersatoria fakultatywne IKP
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Celem konwersatorium jest podjęcie krytycznej refleksji na temat muzealnych projektów upamiętniania Zagłady Żydów oraz edukowania o Holokauście. Przedmiotem namysłu będzie nie tylko sam kształt wystaw (dobór i sposób eksponowania obiektów oraz przekaz narracji muzealnej), lecz również społeczne funkcjonowanie muzeów-miejsc pamięci, a także innych ekspozycji poświęconych tematyce Zagłady. Tematem podejmowanym na zajęciach będą także osadzone w kontekście historycznym zamiary twórców ekspozycji oraz oczekiwania odbiorców. Bazę źródłową zajęć stanowić będą teksty historyczno-teoretyczne, wypowiedzi prasowe, filmy, a także zróżnicowane gatunkowo materiały dostępne online.

W programie konwersatorium jest zwiedzenie dwóch wystaw zlokalizowanych w Warszawie: galerii "Zagłada" na wystawie stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz wystawy stałej Żydowskiego Instytutu Historycznego zatytułowanej "Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu".

Istotnym punktem programu konwersatorium jest trzydniowy wyjazd studyjny do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w maju 2022 r. Realizacja tego planu jest oczywiście uzależniona od sytuacji pandemicznej.



Tryb prowadzenia:

w sali i w terenie

Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest podjęcie krytycznej refleksji na temat muzealnych projektów upamiętniania Zagłady Żydów oraz edukowania o Holokauście. Przedmiotem namysłu będzie nie tylko sam kształt wystaw (dobór i sposób eksponowania obiektów oraz przekaz narracji muzealnej), lecz również społeczne funkcjonowanie muzeów-miejsc pamięci, a także innych ekspozycji poświęconych tematyce Zagłady. Tematem podejmowanym na zajęciach będą także osadzone w kontekście historycznym zamiary twórców ekspozycji oraz oczekiwania odbiorców. Bazę źródłową zajęć stanowić będą teksty historyczno-teoretyczne, wypowiedzi prasowe, filmy, a także zróżnicowane gatunkowo materiały dostępne online.

Pełny opis:

Celem konwersatorium jest podjęcie krytycznej refleksji na temat muzealnych projektów upamiętniania Zagłady Żydów oraz edukowania o Holokauście. Przedmiotem namysłu będzie nie tylko sam kształt wystaw (dobór i sposób eksponowania obiektów oraz przekaz narracji muzealnej), lecz również społeczne funkcjonowanie muzeów-miejsc pamięci, a także innych ekspozycji poświęconych tematyce Zagłady. Tematem podejmowanym na zajęciach będą także osadzone w kontekście historycznym zamiary twórców ekspozycji oraz oczekiwania odbiorców. Bazę źródłową zajęć stanowić będą teksty historyczno-teoretyczne, wypowiedzi prasowe, filmy, a także zróżnicowane gatunkowo materiały dostępne online.

W programie konwersatorium jest zwiedzenie dwóch wystaw zlokalizowanych w Warszawie: galerii "Zagłada" na wystawie stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz wystawy stałej Żydowskiego Instytutu Historycznego zatytułowanej "Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu".

Istotnym punktem programu konwersatorium jest trzydniowy wyjazd studyjny do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w maju 2022 r. Realizacja tego planu jest oczywiście uzależniona od sytuacji pandemicznej.

Literatura:

Szczegółowy plan zajęć i lista lektur zostaną przedstawione na początku semestru.

Przykładowe źródła:

Brycht Andrzej, "Wycieczka Auschwitz-Birkenau", wyd. różne, pierwodruk 1966.

Forecki Piotr, "Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych", Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2010.

"Gruz z papier-mâché" – z prof. Jackiem Leociakiem rozmawiają Zofia Waślicka i Artur Żmijewski, „Krytyka Polityczna” 18 lutego 2015.

Kobielska Maria, "Polska kultura pamięci w XXI wieku: dominanty", Wydawnictwo IBL, Warszawa 2016.

Kulka Otto Dov, "Pejzaże metropolii śmierci. Rozmyślania o pamięci i wyobraźni", przeł. Michał Szczubiałka, Wołowiec 2014.

Lachendro Jacek, "Zburzyć i zaorać?... Idea założenia Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w świetle prasy polskiej w latach 1945-1948", Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu, Oświęcim 2007.

"Obóz – Muzeum. Trauma we współczesnym wystawiennictwie", red. Małgorzata Fabiszak i Marcin Owsiński, Universitas, Kraków 2013.

Sineaeva-Pankowska Natalia, "Jak zwiedzający odbierają galerię „Zagłada”. Z notatek przewodniczki", „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2016, nr 12.

Kirshenblatt-Gimblett Barbara, "Odpowiedź", „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2016, nr 12.

Roma Sendyka, "Nie-miejsca pamięci i ich nie-ludzkie pomniki", „Teksty Drugie” 2017, nr 2.

Ziębińska-Witek Anna, "Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu", Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011.

Ziębińska-Witek Anna, "Turystyka śmierci jako zjawisko kulturowe", „Teksty Drugie” 2012, nr 3.

"Ostatni etap", reż. Wanda Jakubowska (1948)

"Wycieczka w nieznane", reż. Jerzy Ziarnik (1967)

"Pamięć, świadomość, odpowiedzialność. 70 lat Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau", reż. Ewa Święs-Kucybała (2017)

Efekty uczenia się:

Studenci i studentki znają i rozumieją w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z przemianami ekspozycji muzealnych poświęconych Zagładzie. Potrafią samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego. Są gotowi do dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego, a także do zaangażowania w dialog

społeczny i międzykulturowy.

K_W01, K_W02, K_W04, K_U01, K_U02, K_U05, K_K01, K_K02, K_K05

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach oraz ustnego kolokwium (OA, K).

Nieobecność na więcej niż 1/3 zajęć uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)