University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Holocaust exhibitions

General data

Course ID: 3002-KON2021K56
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Holocaust exhibitions
Name in Polish: Ekspozycje Zagłady
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem konwersatorium jest podjęcie krytycznej refleksji na temat muzealnych projektów upamiętniania Zagłady Żydów oraz edukowania o Holokauście. Przedmiotem namysłu będzie nie tylko sam kształt wystaw (dobór i sposób eksponowania obiektów oraz przekaz narracji muzealnej), lecz również społeczne funkcjonowanie muzeów-miejsc pamięci, a także innych ekspozycji poświęconych tematyce Zagłady. Tematem podejmowanym na zajęciach będą także osadzone w kontekście historycznym zamiary twórców ekspozycji oraz oczekiwania odbiorców. Bazę źródłową zajęć stanowić będą teksty historyczno-teoretyczne, wypowiedzi prasowe, filmy, a także zróżnicowane gatunkowo materiały dostępne online.

W programie konwersatorium jest zwiedzenie dwóch wystaw zlokalizowanych w Warszawie: galerii "Zagłada" na wystawie stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz wystawy stałej Żydowskiego Instytutu Historycznego zatytułowanej "Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu".

Istotnym punktem programu konwersatorium jest trzydniowy wyjazd studyjny do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w maju 2022 r. Realizacja tego planu jest oczywiście uzależniona od sytuacji pandemicznej.



Mode:

Classroom and field classes

Short description: (in Polish)

Celem konwersatorium jest podjęcie krytycznej refleksji na temat muzealnych projektów upamiętniania Zagłady Żydów oraz edukowania o Holokauście. Przedmiotem namysłu będzie nie tylko sam kształt wystaw (dobór i sposób eksponowania obiektów oraz przekaz narracji muzealnej), lecz również społeczne funkcjonowanie muzeów-miejsc pamięci, a także innych ekspozycji poświęconych tematyce Zagłady. Tematem podejmowanym na zajęciach będą także osadzone w kontekście historycznym zamiary twórców ekspozycji oraz oczekiwania odbiorców. Bazę źródłową zajęć stanowić będą teksty historyczno-teoretyczne, wypowiedzi prasowe, filmy, a także zróżnicowane gatunkowo materiały dostępne online.

Full description: (in Polish)

Celem konwersatorium jest podjęcie krytycznej refleksji na temat muzealnych projektów upamiętniania Zagłady Żydów oraz edukowania o Holokauście. Przedmiotem namysłu będzie nie tylko sam kształt wystaw (dobór i sposób eksponowania obiektów oraz przekaz narracji muzealnej), lecz również społeczne funkcjonowanie muzeów-miejsc pamięci, a także innych ekspozycji poświęconych tematyce Zagłady. Tematem podejmowanym na zajęciach będą także osadzone w kontekście historycznym zamiary twórców ekspozycji oraz oczekiwania odbiorców. Bazę źródłową zajęć stanowić będą teksty historyczno-teoretyczne, wypowiedzi prasowe, filmy, a także zróżnicowane gatunkowo materiały dostępne online.

W programie konwersatorium jest zwiedzenie dwóch wystaw zlokalizowanych w Warszawie: galerii "Zagłada" na wystawie stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz wystawy stałej Żydowskiego Instytutu Historycznego zatytułowanej "Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu".

Istotnym punktem programu konwersatorium jest trzydniowy wyjazd studyjny do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w maju 2022 r. Realizacja tego planu jest oczywiście uzależniona od sytuacji pandemicznej.

Bibliography: (in Polish)

Szczegółowy plan zajęć i lista lektur zostaną przedstawione na początku semestru.

Przykładowe źródła:

Brycht Andrzej, "Wycieczka Auschwitz-Birkenau", wyd. różne, pierwodruk 1966.

Forecki Piotr, "Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych", Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2010.

"Gruz z papier-mâché" – z prof. Jackiem Leociakiem rozmawiają Zofia Waślicka i Artur Żmijewski, „Krytyka Polityczna” 18 lutego 2015.

Kobielska Maria, "Polska kultura pamięci w XXI wieku: dominanty", Wydawnictwo IBL, Warszawa 2016.

Kulka Otto Dov, "Pejzaże metropolii śmierci. Rozmyślania o pamięci i wyobraźni", przeł. Michał Szczubiałka, Wołowiec 2014.

Lachendro Jacek, "Zburzyć i zaorać?... Idea założenia Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w świetle prasy polskiej w latach 1945-1948", Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu, Oświęcim 2007.

"Obóz – Muzeum. Trauma we współczesnym wystawiennictwie", red. Małgorzata Fabiszak i Marcin Owsiński, Universitas, Kraków 2013.

Sineaeva-Pankowska Natalia, "Jak zwiedzający odbierają galerię „Zagłada”. Z notatek przewodniczki", „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2016, nr 12.

Kirshenblatt-Gimblett Barbara, "Odpowiedź", „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2016, nr 12.

Roma Sendyka, "Nie-miejsca pamięci i ich nie-ludzkie pomniki", „Teksty Drugie” 2017, nr 2.

Ziębińska-Witek Anna, "Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu", Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011.

Ziębińska-Witek Anna, "Turystyka śmierci jako zjawisko kulturowe", „Teksty Drugie” 2012, nr 3.

"Ostatni etap", reż. Wanda Jakubowska (1948)

"Wycieczka w nieznane", reż. Jerzy Ziarnik (1967)

"Pamięć, świadomość, odpowiedzialność. 70 lat Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau", reż. Ewa Święs-Kucybała (2017)

Learning outcomes: (in Polish)

Studenci i studentki znają i rozumieją w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z przemianami ekspozycji muzealnych poświęconych Zagładzie. Potrafią samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego. Są gotowi do dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego, a także do zaangażowania w dialog

społeczny i międzykulturowy.

K_W01, K_W02, K_W04, K_U01, K_U02, K_U05, K_K01, K_K02, K_K05

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach oraz ustnego kolokwium (OA, K).

Nieobecność na więcej niż 1/3 zajęć uniemożliwia uzyskanie zaliczenia.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)