Holocaust exhibitions
General data
Course ID: | 3002-KON2021K56 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Holocaust exhibitions |
Name in Polish: | Ekspozycje Zagłady |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem konwersatorium jest podjęcie krytycznej refleksji na temat muzealnych projektów upamiętniania Zagłady Żydów oraz edukowania o Holokauście. Przedmiotem namysłu będzie nie tylko sam kształt wystaw (dobór i sposób eksponowania obiektów oraz przekaz narracji muzealnej), lecz również społeczne funkcjonowanie muzeów-miejsc pamięci, a także innych ekspozycji poświęconych tematyce Zagłady. Tematem podejmowanym na zajęciach będą także osadzone w kontekście historycznym zamiary twórców ekspozycji oraz oczekiwania odbiorców. Bazę źródłową zajęć stanowić będą teksty historyczno-teoretyczne, wypowiedzi prasowe, filmy, a także zróżnicowane gatunkowo materiały dostępne online. W programie konwersatorium jest zwiedzenie dwóch wystaw zlokalizowanych w Warszawie: galerii "Zagłada" na wystawie stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz wystawy stałej Żydowskiego Instytutu Historycznego zatytułowanej "Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu". Istotnym punktem programu konwersatorium jest trzydniowy wyjazd studyjny do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w maju 2022 r. Realizacja tego planu jest oczywiście uzależniona od sytuacji pandemicznej. |
Mode: | Classroom and field classes |
Short description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest podjęcie krytycznej refleksji na temat muzealnych projektów upamiętniania Zagłady Żydów oraz edukowania o Holokauście. Przedmiotem namysłu będzie nie tylko sam kształt wystaw (dobór i sposób eksponowania obiektów oraz przekaz narracji muzealnej), lecz również społeczne funkcjonowanie muzeów-miejsc pamięci, a także innych ekspozycji poświęconych tematyce Zagłady. Tematem podejmowanym na zajęciach będą także osadzone w kontekście historycznym zamiary twórców ekspozycji oraz oczekiwania odbiorców. Bazę źródłową zajęć stanowić będą teksty historyczno-teoretyczne, wypowiedzi prasowe, filmy, a także zróżnicowane gatunkowo materiały dostępne online. |
Full description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest podjęcie krytycznej refleksji na temat muzealnych projektów upamiętniania Zagłady Żydów oraz edukowania o Holokauście. Przedmiotem namysłu będzie nie tylko sam kształt wystaw (dobór i sposób eksponowania obiektów oraz przekaz narracji muzealnej), lecz również społeczne funkcjonowanie muzeów-miejsc pamięci, a także innych ekspozycji poświęconych tematyce Zagłady. Tematem podejmowanym na zajęciach będą także osadzone w kontekście historycznym zamiary twórców ekspozycji oraz oczekiwania odbiorców. Bazę źródłową zajęć stanowić będą teksty historyczno-teoretyczne, wypowiedzi prasowe, filmy, a także zróżnicowane gatunkowo materiały dostępne online. W programie konwersatorium jest zwiedzenie dwóch wystaw zlokalizowanych w Warszawie: galerii "Zagłada" na wystawie stałej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN oraz wystawy stałej Żydowskiego Instytutu Historycznego zatytułowanej "Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu". Istotnym punktem programu konwersatorium jest trzydniowy wyjazd studyjny do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w maju 2022 r. Realizacja tego planu jest oczywiście uzależniona od sytuacji pandemicznej. |
Bibliography: |
(in Polish) Szczegółowy plan zajęć i lista lektur zostaną przedstawione na początku semestru. Przykładowe źródła: Brycht Andrzej, "Wycieczka Auschwitz-Birkenau", wyd. różne, pierwodruk 1966. Forecki Piotr, "Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych", Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2010. "Gruz z papier-mâché" – z prof. Jackiem Leociakiem rozmawiają Zofia Waślicka i Artur Żmijewski, „Krytyka Polityczna” 18 lutego 2015. Kobielska Maria, "Polska kultura pamięci w XXI wieku: dominanty", Wydawnictwo IBL, Warszawa 2016. Kulka Otto Dov, "Pejzaże metropolii śmierci. Rozmyślania o pamięci i wyobraźni", przeł. Michał Szczubiałka, Wołowiec 2014. Lachendro Jacek, "Zburzyć i zaorać?... Idea założenia Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w świetle prasy polskiej w latach 1945-1948", Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu, Oświęcim 2007. "Obóz – Muzeum. Trauma we współczesnym wystawiennictwie", red. Małgorzata Fabiszak i Marcin Owsiński, Universitas, Kraków 2013. Sineaeva-Pankowska Natalia, "Jak zwiedzający odbierają galerię „Zagłada”. Z notatek przewodniczki", „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2016, nr 12. Kirshenblatt-Gimblett Barbara, "Odpowiedź", „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2016, nr 12. Roma Sendyka, "Nie-miejsca pamięci i ich nie-ludzkie pomniki", „Teksty Drugie” 2017, nr 2. Ziębińska-Witek Anna, "Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu", Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011. Ziębińska-Witek Anna, "Turystyka śmierci jako zjawisko kulturowe", „Teksty Drugie” 2012, nr 3. "Ostatni etap", reż. Wanda Jakubowska (1948) "Wycieczka w nieznane", reż. Jerzy Ziarnik (1967) "Pamięć, świadomość, odpowiedzialność. 70 lat Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau", reż. Ewa Święs-Kucybała (2017) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Studenci i studentki znają i rozumieją w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z przemianami ekspozycji muzealnych poświęconych Zagładzie. Potrafią samodzielnie prowadzić pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego. Są gotowi do dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego, a także do zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy. K_W01, K_W02, K_W04, K_U01, K_U02, K_U05, K_K01, K_K02, K_K05 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach oraz ustnego kolokwium (OA, K). Nieobecność na więcej niż 1/3 zajęć uniemożliwia uzyskanie zaliczenia. |
Copyright by University of Warsaw.