University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Anthropology of chocolate. Cultural, social and political contexts of the cocoa economy

General data

Course ID: 3002-KON2021K57
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Anthropology of chocolate. Cultural, social and political contexts of the cocoa economy
Name in Polish: Antropologia czekolady. Kulturowe, społeczne i polityczne konteksty gospodarki kakaowej
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) wymagana znajomość języka angielskiego – czytanie ze

zrozumieniem.

Student nie musi dysponować wiedzą uzyskaną uprzednio na

innych kursach i zajęciach uniwersyteckich

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest ukazanie społecznych znaczeń czekolady – jej

wytwarzania, handlu i konsumpcji – z perspektywy antropologii

kultury i polityki. Przedstawione zostaną: dzieje inkulturacji

kakao; rola, jaką ziarno kakaowca odgrywało w tzw. kulturach

prekolumbijskich, państwach europejskich, gospodarkach

kolonialnych Afryki i Azji. Kakao – początkowo smakołyk elit

indiańskich i europejskich, „pokarm Bogów”, płacidło, stało się

narzędziem umacniania dominacji Europejczyków poza Starym

Światem. Procesy te, powiązane z ekspansją kolonialną, znalazły

odzwierciedlenie w strukturze wymiany towarowej oraz

zależnościach politycznych między Europą, Azją i Afryką.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest ukazanie społecznych znaczeń czekolady – jej

wytwarzania, handlu i konsumpcji – z perspektywy antropologii

kultury i polityki. Przedstawione zostaną: dzieje inkulturacji

kakao; rola, jaką ziarno kakaowca odgrywało w tzw. kulturach

prekolumbijskich, państwach europejskich, gospodarkach

kolonialnych Afryki i Azji. Kakao – początkowo smakołyk elit

indiańskich i europejskich, „pokarm Bogów”, płacidło, stało się

narzędziem umacniania dominacji Europejczyków poza Starym

Światem. Procesy te, powiązane z ekspansją kolonialną, znalazły

odzwierciedlenie w strukturze wymiany towarowej oraz

zależnościach politycznych między Europą, Azją i Afryką.

Tematy kolejnych zajęć:

Zajęcia 1-2. Mezoameryka

Zajęcia 3. Akulturacja kakao

Zajęcia 4. Ekokrytyka

Zajęcia 5. Bauman, Baudrillard, Giddens i triumf kultury

konsumpcjonistycznej

Zajęcia 6-7. Gospodarka kakaowa – analiza instytucjonalna

Zajęcia 8-9. Producenci – studium przypadku: Wybrzeże Kości

Słoniowej

Zajęcia 10. Współczesne niewolnictwo?

Zajęcia 11. Nadwiślańska manufaktura, pijalnia, fabryka

czekolady

Zajęcia 12. Sprawiedliwy handel

Zajęcia 13-14. Społeczna odpowiedzialność biznesu

Zajęcia 15. Perspektywa postkolonialna – po Saidzie i Fanonie

Bibliography: (in Polish)

wszystkie poniższe lektury zostaną udostępnione w postaci

skanów

Zajęcia 1-2. Mezoameryka

Lektury obowiązkowe:

 Nikolai Grube, Kakao – napój bogów, [w:] Majowie.

Niezwykła cywilizacja, red. Nikolai Grube, Grupa

Wydawnicza Foksal, Warszawa 2013, s. 32-33

 Justyna Olko, W krainie czerni i czerwieni. Kultury

prekolumbijskiej Mezoameryki, Wydawnictwa

Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, s. 173-176

 Sophie D. Coe, Michael D. Coe, Prawdziwa historia

czekolady, przeł. E. Klekot, Państwowy Instytut

Wydawniczy, Warszawa 2000, s. 30-85

Lektura uzupełniająca:

 Marcy Norton, Tasting Empire: Chocolate and the

European Internalization of Mesoamerican Aesthetics,

„The American Historical Review” 2006, vol. 111, no. 3,

s. 660-691

Analiza ikonografii z Mezoameryki

Zajęcia 3. Akulturacja kakao

Lektury obowiązkowa:

 Sophie D. Coe, Michael D. Coe, Prawdziwa historia

czekolady, przeł. E. Klekot, Państwowy Instytut

Wydawniczy, Warszawa 2000, s. 159-184

Lektura uzupełniająca:

 Anna Kalinowska, „The drink called ordinarily

Chocolatta...”. Angielskie publikacje na temat czekolady z

lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XVII w., „Przegląd

Historyczny” 2017, t. CVIII, z. 2, s. 279-289

Analiza ikonografii nowożytnej poświęconej kulturowemu

„oswojeniu” kakao

Zajęcia 4. Ekokrytyka

 Referat: Julia Fiedorczuk, Cyborg w ogrodzie.

Wprowadzenie do ekokrytyki, Wydawnictwo Naukowe

Katedra, Gdańsk 2015

Lektura uzupełniająca:

 Błażej Popławski, Kakaowce Nad Wisłą? Przyczynek Do

Analizy Percepcji Roślin Egzotycznych W Polsce,

„Przegląd Humanistyczny” 2018, nr 1, s. 121-130

Zajęcia 5. Bauman, Baudrillard, Giddens i triumf kultury

konsumpcjonistycznej

Lektury obowiązkowe:

 Mirela Romanowska, Joanna Kowalik, Konsumpcjonizm

a rozwój konsumpcji na rynku słodyczy w Polsce, „Prace

Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie”

2018, z. XII, s. 113-121

 Harold Schmitz, Howard-Yana Shapiro, Niepewna

przyszłość czekolady, „Scientific American” 2021, nr 3

(247), s. 46-51

Referat: film Czekolada, reż. Lasse Hallström, 2000

Analiza wybranych raportów GUS dotyczących koniunktury

konsumenckiej dostępnych na stronie Głównego Urzędu

Statystycznego https://stat.gov.pl/

Zajęcia 6-7. Gospodarka kakaowa – analiza instytucjonalna

Lektura obowiązkowa:

 Błażej Popławski, Słodkie uzależnienie, [w:] Błażej

Popławski, Katarzyna Szeniawska, Gorzka czekolada.

Społeczne aspekty uprawy kakao w Wybrzeżu Kości

Słoniowej w kontekście zasad międzynarodowego handlu

i konsumpcji w Wybrzeżu Kości Słoniowej, Polska

Akacja Humanitarna, Warszawa 2013, s. 305-363

Analiza źródeł zastanych na stronach internetowych wybranych

organizacji: Strona internetowa European Cocoa Association:

https://www.eurococoa.com/en/; Strona internetowa Association

of Chocolate, Biscuit and Confectionery Industries of Europe:

https://caobisco.eu/; Strona internetowa Stowarzyszenia Polskich

Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych:

http://polbisco.pl/

Zajęcia 8-9. Producenci – studium przypadku: Wybrzeże Kości

Słoniowej

Lektura obowiązkowa:

 Katarzyna Szeniawska, Życie w cieniu kakaowców, [w:]

Błażej Popławski, Katarzyna Szeniawska, Gorzka

czekolada. Społeczne aspekty uprawy kakao w Wybrzeżu

Kości Słoniowej w kontekście zasad międzynarodowego

handlu i konsumpcji w Wybrzeżu Kości Słoniowej,

Polska Akacja Humanitarna, Warszawa 2013, s. 251-275

Analiza map historycznych WKS, uwzględniających strukturę

etniczną, ekonomiczną oraz migracje

Zajęcia 10. Współczesne niewolnictwo?

Lektury obowiązkowe:

 Katarzyna Szeniawska, Najgorsze formy pracy dzieci –

czy istnieją lepsze?, [w:] Błażej Popławski, Katarzyna

Szeniawska, Gorzka czekolada. Społeczne aspekty

uprawy kakao w Wybrzeżu Kości Słoniowej w kontekście

zasad międzynarodowego handlu i konsumpcji w

Wybrzeżu Kości Słoniowej, Polska Akacja Humanitarna,

Warszawa 2013, s. 283-297

Analiza danych Global Slavery Index:

https://www.globalslaveryindex.org/

Lektura uzupełniająca:

 Film The Dark Side Of Chocolate, reż. Miki Mistrati U.

Roberto Romano, 2010,

https://www.youtube.com/watch?v=7Vfbv6hNeng

Referat: Przemysław Wielgosz, Gra w rasy. Jak kapitalizm dzieli,

by rządzić, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2021

Zajęcia 11. Nadwiślańska manufaktura, pijalnia, fabryka

czekolady

Lektury obowiązkowe:

 Historia firmy Wedel: https://wedel.pl/o-firmie/historia

 Łukasz Garbal, Wedlowie. Czekoladowe imperium,

Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2021 – analiza

marketingu wizualnego, formy i treści reklam

zamieszczonych w reportażu

Referat: Teresa Monika Rudzka, Czekoladowa dynastia. Czas

Karola, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2021 [lub] Olgierd

Budrewicz, Opowieść pachnąca czekoladą, Agencja Reklamowa

Padjas, Kraków 2004

Kraków. David S. Landes, Dynastie wloty i upadki największych

firm rodzinnych, przeł. Janusz Winiarski, Muza SA, Warszawa

2007, s. 312-328

Referat: Serial telewizyjny Receptura, reż. Tomasz Szafrański,

2021

Zajęcia 12. Sprawiedliwy handel

Lektury obowiązkowe:

 Błażej Popławski, Fair trade – partnerstwo odnajdywane z

trudem, „Civitas. Studia Z Filozofii Polityki” 2014, vol.

16, s. 105-117.

Analiza programów i ocena działań wybranych organizacji:

Fairtrade Polska: https://www.fairtrade.org.pl/; Polskie

Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu:

https://www.sprawiedliwyhandel.pl/

Zajęcia 13-14. Społeczna odpowiedzialność biznesu

Lektury obowiązkowe:

 Maciej Bernatt, Społeczna odpowiedzialność biznesu.

Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy, Wydawnictwo

Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu

Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 23-30

Analiza wybranych raportów CSR: Nestle:

https://pl.factory.nestle.com/sites/g/files/pydnoa386/files/2019-

07/raport_csv_nestle.pdf; Wedel:

https://wedel.pl/uploads/media/default/0001/02/843b73fab819768

0e0de53629f1c98453f86adad.pdf

Lektura uzupełniająca:

Raport: Odpowiedzialny Biznes W Polsce. Dobre praktyki 2020,

Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2021,

https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-

content/uploads/2021/04/FOB_Raport2020.pdf

Zajęcia 15. Perspektywa postkolonialna – po Saidzie i Fanonie

Lektura obowiązkowa:

 Homi Bhaba, Miejsca kultury, przeł. Tomasz

Dobrogoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu

Jagiellońskiego, Kraków 2010, s. 79-88

Lektura uzupełniająca:

 Achille Mbembe, Nekropolityka, w: Achille Mbembe,

Polityka wrogości. Nekropolityka, Wydawnictwo

Karakter, Kraków 2018, s. 207-251

 Marcin F. Gawrycki, Andrzej Szeptycki,

Podporządkowanie, niedorozwój, wyobcowanie:

postkolonializm a stosunki międzynarodowe,

Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa

2011, s. 167-177

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kształcenia studia I stopnia

Wiedza

- student zna podstawowe pojęcia z zakresu historii gospodarki

kakaowej

- student posiada elementarną wiedzę z zakresu wytwarzania,

handlu i konsumpcji czekolady

- student zna wybrane metodologie w obszarze analizy treści i

analizy ikonograficznej

Umiejętności

- w analizie zjawisk i tekstów kultury wykorzystuje teorie

socjologiczne i etnologiczne

- interpretuje zjawiska kultury uwzględniając ich kontekst

społeczny, kulturowy i polityczny

- potrafi zabrać głos w dyskusji i wygłosić referat w oparciu o

literaturę przedmiotu

Kompetencje społeczne

- dostrzega wagę refleksji z zakresu gospodarki postkolonialnej

dla myślenia o problemach społecznych

- dostrzega znaczenie historycznych źródeł współczesnych

problemów społecznych

- prezentuje postawę pełną otwartości i tolerancji dla odmienności

Efekty kształcenia studia II stopnia

Wiedza

-student zna współczesne pojęcia z zakresu przemian

kulturowych społeczeństw pozaeuropejskich

- student zna współczesne metodologie w obszarze studiów

postkolonialnych

- student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie ewolucji kultury

konsumpcyjnej

Umiejętności

- student potrafi w samodzielny i krytyczny sposób analizować

zjawiska z obszaru ekonomii i przemian kultury, zwłaszcza

obszaru pozaeuropejskiego

- w analizie zjawisk i tekstów kultury wykorzystuje współczesne

teorie socjologiczne i etnologiczne, w tym perspektywę

ekokrytyczną

- potrafi zaprezentować ustnie wyniki swoich badań, wygłosić

referat, zabrać głos w dyskusji.

- kierując się stworzoną na podstawie swej wiedzy wizją świata

społecznego, potrafi planować i uzasadniać swe działania

badawcze i społeczne

- prezentuje postawę szacunku i badawczej ciekawości wobec

różnorodnych zjawisk kultury

- wykazuje i stara się upowszechnić postawę tolerancji wobec

kulturowej odmienności

Kompetencje społeczne

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) –

40%; kontrola obecności – 20%; końcowe zaliczenie ustne – 20%;

dodatkowy referat – 20%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)