Just After the War
General data
Course ID: | 3002-KON2021K8 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Just After the War |
Name in Polish: | Zaraz po wojnie |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest znajomość angielskiego na poziomie wystarczającym do czytania tekstów naukowych – zajęcia odbywają się po polsku, ale większość lektur jest anglojęzyczna. |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Na zajęciach zajmiemy się polską kulturą kilku powojennych lat na wybranych, często mniej znanych, przykładach. Sięgniemy do różnego rodzaju materiałów (wizualnych, literackich, prasowych, itd.), by zadać pytanie o szczególność tego okresu. Przyjrzymy się obrazom wojny wytwarzanym po wojnie, relacjom etnicznym, nowemu porządkowi politycznemu i przestrzennemu, wyłaniającym się po wojnie tożsamościom - śledząc zarówno ciągłość procesów społecznych, jak i drastyczne cięcia. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach zajmiemy się polską kulturą kilku powojennych lat na wybranych, często mniej znanych, przykładach. Sięgniemy do różnego rodzaju materiałów (wizualnych, literackich, prasowych, itd.), by zadać pytanie o szczególność tego okresu. Chcemy przyjrzeć się obrazom wojny wytwarzanym po wojnie, relacjom etnicznym, nowemu porządkowi politycznemu i przestrzennemu, wyłaniającym się po wojnie tożsamościom - śledząc zarówno ciągłość procesów społecznych, jak i drastyczne cięcia. Na tyle, ile się da, wejdziemy w ten, niedostatecznie dobrze znany i opisany, okres kultury polskiej bez założeń - przyjmując jednak, że w latach 1944-1949 dzieją się intensywne procesy kształtujące to, jak później wyglądać będzie społeczeństwo. Wybrane zagadnienia: obrazy wojny po wojnie; przemiany struktury społecznej; awans; zmiany relacji własnościowych; materialność odbudowy; reprezentacje nowego porządku społecznego; relacje etniczne; narracje tożsamościowe; migracje i przemiany przestrzenne. |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrana literatura: *Marcin Zaremba, Wielka trwoga. Polska 1944-1947, Znak 2012. *Andrzej Leder, Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2014. *Henryk Worcell, Najtrudniejszy język świata, opowiadania z życia osadników na Dolnym Śląsku, Wydawnictwo Śląsk 1965. *Kinga Siewior, Wielkie poruszenie. Pojałtańskie narracje migracyjne w kulturze polskiej, Wydawnictwo IBL 2018. *Kornel Filipowicz, Krajobraz, który przeżył śmierć, Wydawnictwo Literackie 1986. *Alexander Kluge, Nalot na Halberstadt 8 kwietnia 1945, Ossolineum 2016. *Agata Zysiak, Punkty za pochodzenie Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście, Wydawnictwo Nomos 2016. *Powojenne pamiętniki chłopów (wybór). *Magdalena Grabowska, Zerwana genealogia. Działalność społeczna i polityczna kobiet po 1945 roku a współczesny ruch kobiecy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018. *Pola Gojawiczyńska, Stolica, Czytelnik 1946. *Anna Wylegała, O perspektywach badania chłopskiego doświadczenia reformy rolnej. Z warsztatu badawczego, Rocznik Antropologii Historii. Wybrane materiały wizualne: *Skarb, reż. Leonard Buczkowski, 1948. *Jasne Łany, Eugeniusz Cękalski, 1947. *Kroniki Filmowe (wybór). UWAGA: Szczegółowa lista lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Student zna i rozumie swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi Student zna i rozumie metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury Umiejętności: Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych Student potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny Kompetencje społeczne: Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści Student jest gotów do przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia zajęć jest: - obecność na zajęciach; - lektura tekstów; - aktywność na zajęciach (udział w dyskusji); - przygotowanie krótkiego wstępu do zajęć. Student_ka może mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć podczas dyżuru. Warunkiem zaliczenia zajęć jest frekwencja powyżej 60%. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia. Metody dydaktyczne: wspólna lektura i interpretacja tekstów (konieczna znajomość języka angielskiego); moderowana dyskusja. |
Copyright by University of Warsaw.