University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Eurovision Song Contest from the Perspective of Anthropology

General data

Course ID: 3002-KON2021K9
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Eurovision Song Contest from the Perspective of Anthropology
Name in Polish: Konkurs Piosenki Eurowizji - perspektywa antropologiczna
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) konieczna jest bierna znajomość języka angielskiego

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest analiza Konkursu Piosenki Eurowizji z perspektywy kulturoznawczej. Będziemy oświetlać to wydarzenie z różnych stron, używając do tego kategorii antropologicznych, takich jak płeć i seksualność, narodowość i wspólnota, kamp i kicz.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest analiza Konkursu Piosenki Eurowizji z perspektywy kulturoznawczej. Będziemy oświetlać to wydarzenie z różnych stron, używając do tego kategorii antropologicznych, takich jak płeć i seksualność, narodowość i wspólnota, kamp i kicz. Dzięki zastosowaniu tych narzędzi możliwe będzie odczarowanie Konkursu – uznawanego za przykład złego smaku i niezbyt często będącego przedmiotem badań w Polsce – oraz odkrycie jego potencjału jako mediatora między muzyką a polityką.

Tematy:

- „eurowizjologia”

- Eurowizja a polityka: narodowość i europejskość

- Eurowizja a muzyka: kamp i kicz

- Eurowizja a psefologia

- Eurowizja a LGBT+

- Eurowizja a sprawa polska

- Eurowizja a Europa Wschodnia

- Eurowizja a Europa Zachodnia

- Eurowizja a „egzotyka” (Australia, Izrael)

- Eurowizja a media

- Eurowizja a Interwizja

- Eurowizja a fandom

- Eurowizja a kultura popularna

Bibliography: (in Polish)

Wybrana literatura:

1. Paul Allatson, „Antes cursi que sencilla”: Eurovision Song Contests and the Kitsch-Drive to Euro-Unity, „Culture, Theory and Critique” 2007, vol. 48, no. 1.

2. Catherine Baker, The ‘Gay Olympics’? The Eurovision Song Contest and the Politics of LGBT/European Belonging, „European Journal of International Relations” 2017, vol. 23, no. 1.

3. Stephen Coleman, Why Is the Eurovision Song Contest Ridiculous? Exploring a Spectacle of Embarrassment, Irony and Identity, „Popular Communication” 2008, vol. 6, no. 3.

4. Empire of Song: Europe and National in the Eurovision Song Contest, ed. by Dafni Tragaki, Lanham 2013.

5. Eurovision and Australia: Interdisciplinary Perspectives form Down Under, ed. by Chris Hay, Jessica Carniel, Cham 2019.

6. Eurovisions: Identity and the International Politics of the Eurovision Song Contest since 1956, ed. by Julia Kalman, Ben Wellings, Keshia Jacotine, Singapore 2019.

7. Jamie Halliwell, ‘All kinds of everything’: Queer Visibility in Online and Offline Eurovision Fandom, „Westminster Papers in Communication and Culture” 2018, vol. 13, no. 2.

8. Damian Pałuba, Konkurs Piosenki Eurowizji jako wartościowy przedmiot badania socjologicznego, „Studia Socjologiczno-Polityczne. Seria Nowa” 2020, nr 1.

9. Performing the ‘New’ Europe: Identities, Feelings and Politics in the Eurovision Song Contest, ed. by Karen Fricker, Milija Gluhovic, Basingstoke 2013.

10. Performing Sexual Identities: Nationalities on the Eurovision Stage, ed. by Magdalena Fürnkranz, Ursula Hemetek, Wien 2017.

11. Anna G. Piotrowska, About Twin Song Festivals in Eastern and Western Europe: Intervision and Eurovision, „International Review of the Aesthetics and Sociology of Music” 2016, no. 47.

12. Marcus Pyka, The Power of Violins and Rose Petals: The Eurovision Song Contest as an Arena of European Crisis, „Journal of European Studies” 2019, vol. 49, no. 3–4.

13. Marina Ritzarev, Singing Ethos, Pathos and Ethnos: Three Generations, Four Israeli Eurovision Victories, 1978-2018, „The Art and Science of Television” 2018, vol. 14, no 3.

14. Brian Singleton, Karen Fricker, Elena Moreo, Performing the Queer Network: Fans and Families at the Eurovision Song Contest, „SQS” 2007, no. 2.

15. Xawery Stańczyk, Żadnych granic Polskie występy w Konkursie Piosenki Eurowizji, culture.pl, https://culture.pl/pl/artykul/zadnych-granic-polskie-wystepy-w-konkursie-piosenki-eurowizji

16. Krzysztof Stefański, To nie my (wygraliśmy Eurowizję), meakultura.pl, http://meakultura.pl/artykul/to-nie-my-wygralismy-eurowizje-2070

17. Gonzalo Torres, Pan-European, Regional and National Identity in the Eurovision Song Contest, w: Media, Nationalism and European Identities, ed. by Miklós Sükösd, Karol Jakubowicz, Budapest 2011.

18. Annamari Vänskä, Bespectacular and over the Top. On the Genealogy of Lesbian Camp, „SQS” 2007, no 2.

19. Dean Vuletic, The Intervision Song Contest: A Commercial and Pan-European Alternative to the Eurovision Song Contest, w: Eastern European Popular Music in a Transnational Context: Beyond the Borders, ed. by Ewa Mazierska, Zsolt Győri, Cham 2019.

20. Dean Vuletic, Postwar Europe and the Eurovision Song Contest, London–New York 2018.

21. Gad Yair, Douze point: Eurovisions and Euro-Divisions in the Eurovision Song Contest – Review of Two Decades of Research, „European Journal of Cultural Studies” 2019, vol. 22, no. 5-6.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W08

K_U01, K_U02, K_U03, K_U05,

K_K01, K_K02, K_K03

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

obecność i aktywność na zajęciach, esej lub prezentacja końcowa. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)