University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Opera and queer

General data

Course ID: 3002-KON2022K10
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Opera and queer
Name in Polish: Opera i queer
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) konieczna bierna znajomość języka angielskiego


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Tytułowy bohater sztuki Paula Rudnicka „Jeffrey”, który twierdzi, że spał z pięcioma tysiącami mężczyzn, w pewnym momencie zwraca się wprost do publiczności: „Wiem, że to źle twierdzić, że wszyscy geje mają obsesję seksu. Bo to nieprawda. Wszyscy ludzie mają obsesję na punkcie seksu. Wszyscy geje mają obsesję na punkcie opery”. Celem zajęć będzie analiza relacji łączącej operę ze zjawiskami niemieszczącymi się w obrębie heteronormatywności.

Na konwersatorium będziemy starali się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób opera jako forma artystyczna oraz praktyka społeczna może brać udział w kształtowaniu tożsamości oraz zastanowić się czy sama w sobie posiada krytyczny potencjał, czy jest to może stereotyp, z którym należy się zmierzyć, by uczynić z niej sztukę queerową.

Full description: (in Polish)

Tytułowy bohater sztuki Paula Rudnicka „Jeffrey”, który twierdzi, że spał z pięcioma tysiącami mężczyzn, w pewnym momencie zwraca się wprost do publiczności: „Wiem, że to źle twierdzić, że wszyscy geje mają obsesję seksu. Bo to nieprawda. Wszyscy ludzie mają obsesję na punkcie seksu. Wszyscy geje mają obsesję na punkcie opery”. Celem zajęć będzie analiza relacji łączącej operę ze zjawiskami niemieszczącymi się w obrębie heteronormatywności.

Na konwersatorium będziemy starali się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób opera jako forma artystyczna oraz praktyka społeczna może brać udział w kształtowaniu tożsamości oraz zastanowić się czy sama w sobie posiada krytyczny potencjał, czy jest to może stereotyp, z którym należy się zmierzyć, by uczynić z niej sztukę queerową.

Stan badań

Queer w operze:

Fenomen opera queen

Kult diwy:

- męska adoracja – Maria Callas

- kobiece uwielbienie – Brigitte Fassbaender

- polska perspektywa: Ewa Podleś, Violetta Villas, Aldona Orłowska

Wątki: Hrabianka Geschwitz („Lulu” Albana Berga)

Kompozytorzy_rki: Karol Szymanowski, Ethel Smyth

Queerowanie opery:

Doświadczenie – „Dydona i Eneasz” Purcella

Śpiewacy_czki:

- fenomen kastrata i kontratenor we współczesnej kulturze

- transśpiewaczki_cy

Dzieła: Thomas Adès „Powder Her Face”

Inscenizacje: „Pierrot lunaire”, reż. Bruce LaBruce

Bibliography: (in Polish)

Wybrana literatura:

1. Casta Diva. Der schwule Opernführer, hrsg. von Rainer Falk, Sven Limbeck, Berlin 2019.

2. Terry Castle, In Praise of Brigitte Fassbaender: Reflection on Diva-Worship, w: En travesti: Women, Gender Subversion, Opera, ed. by Corinne E. Blackmer, Patricia Juliana Smith, New York 1995, s. 20-58.

3. Anke Charton, Voicing Challenge: Trans* Singers and the Performance of Vocal Gender, w: Under Construction: Performing Critical Identity, ed. by Marie-Anne Kohl, Basel 2021, s. 107-126.

4. Bogusław Deptuła, Queer as opera, „Dwutygodnik. Strona Kultury” 2009, nr 19, http://www.dwutygodnik.com/artykul/692-queer-opera-queer-as-opera.html.

5. Witold Filler, Violetta Villas. Tygrysica z Magdalenki, Warszawa 1993.

6. Roger Freitas, The Eroticism of Emasculation: Confronting the Baroque Body of the Castrato, „Journal of Musicolgy” Spring 2003, vol. 20, no. 2, s. 196-249.

7. Wayne Koestenbaum, The Queenʼs Throat: Opera, Homosexuality and the Mystery of Desire, New York 1993.

8. Joanna Mizielińska, Idee pogubione w czasie – polityka LGBT vs teoria queer w Polsce i na Zachodzie, „Przegląd Kulturoznawczy” 2012, nr 3.

9. Judith A. Peraino, I Am An Opera: Identifying with Henry Purcellʼs „Dido and Aeneas”, w: En travesti: Women, Gender Subversion, Opera, ed. by Corinne E. Blackmer, Patricia Juliana Smith, New York 1995, s. 99-131.

10. Ewa Podleś, O kontralcie, w: Brigitte Cormier, Ewa Podleś. Contralto assoluto, przeł. Ewa Adamusińska-Vouland, Kraków 2013, s. 286-287.

11. The Queer Encyclopedia of Music, Dance and Musical Theater, ed. by Claude J. Summers, Berkley 2004.

12. Queering the Pitch: The New Gay and Lesbian Musicology, ed. by Philip Brett, Elizabeth Wood, Gary C. Thomas, 2nd Edition, New York 2006.

13. Paul Robinson, The Opera Queen: A Voice from the Closet, „Cambridge Opera Journal” November 1994, vol. 6, no. 3, s. 283-291.

14. Silvio J. dos Santos, Masculine, Feminine, and “In-between”: Geschwitz as neue Frau, w: tegoż, Narratives of Identity in Alban Berg’s Lulu, Rochester 2014, s. 150-182.

15. Anna Taszycka, Queer potrzebny od zaraz, „Dwutygodnik. Strona Kultury” 2009, nr 19, http://www.dwutygodnik.com/artykul/711-queer-operaqueer-potrzebny-od-zaraz.html.

16. Błażej Warkocki, Queerowanie kanonu, „Dwutygodnik. Strona Kultury” 2009, nr 19, http://www.dwutygodnik.com/artykul/694-queer-opera-queerowanie-kanonu.html.

Learning outcomes: (in Polish)

Osoba po ukończeniu kursu zna i rozumie:

- w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze

- metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury

Potrafi:

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

- zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i

operacje logiczne

Jest gotów_owa do:

krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywność na zajęciach, praca zaliczeniowa.

Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)