Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia tańca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-KON2022K12
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia tańca
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Konwersatoria fakultatywne IKP
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone pogłębionej teoretycznej refleksji o tańcu.

Pełny opis:

Taniec – jak może żadna inna dziedzina sztuki – stawia opór teoriom antropologicznym czy socjologicznym. Kłopot stanowi już najbardziej podstawowa definicja przedmiotu badań. Amerykańska badaczka Joan Kealiinohomoku proponuje na przykład taką definicję: „Taniec jest ulotną, ograniczoną w czasie formą ekspresji wykonywaną w danej formie i danym stylu przez ciało człowieka poruszające się w przestrzeni. Taniec powstaje z celowo wybranych i kontrolowanych rytmicznych ruchów; fenomen, który wyłania się z tego wyboru, jest rozpoznawany jako taniec przez wykonawcę oraz przez obserwujących członków danej grupy”. W trakcie zajęć mamy zamiar przyglądać się tańcowi w różnych kulturach i z różnych perspektyw – jako praktyce społecznej, gałęzi sztuki, metodzie pracy nad świadomością ciała, technice, jego funkcjom i definicjom. Praktyczna część zajęć miałaby pomóc w poszukiwaniach teoretycznego języka rozmowy o tym, co różne gatunki tańca łączy, a co dzieli. Bliskie nam perspektywy teoretyczne to antropologia teatru Eugenio Barby, poszukującego uniwersaliów sztuki aktora, dalej – to somaestetyka Richarda Shustermana, który wielokrotnie podkreślał konieczność powiązania teoretycznej refleksji o ciele z praktyką, a wreszcie – metodologia practice as research.

Literatura:

– Anya Peterson Royce, Antropologia tańca, przeł. Jacek Łumiński, WUW, Warszawa 2014

– Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym, wyb. i red. Jadwiga Majewska, Korporacja

Ha!Art, Kraków 2013

– Wojciech Klimczyk, Wirus mobilizacji. Taniec a kształtowanie się nowoczesności (1455-1795),

Universitas, Kraków 2015

– Richard Shusterman, Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, przeł. Wojciech

Małecki, Sebastian Stankiewicz, Universitas, Kraków 2016

– Eugenio Barba, Nicola Savarese, Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, Ośrodek

Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2005.

(Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na pierwszych zajęciach)

Efekty uczenia się:

Student potrafi

– wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać,

selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych

– określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji

– wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauki o tańcu oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane

Student jest gotów do

– krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

– przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów

Student zna i rozumie:

– swoistość nauk o kulturze oraz ich związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi

– podstawową terminologię antropologii tańca

– metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury

– wybrane nurty i narzędzia historii teatru, widowisk oraz tańca

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła (obecność i aktywny udział w zajęciach; nieobecność na więcej niż 1/3 zajęć skutkuje uniemożliwia zaliczenie przedmiotu)

– krótka praca pisemna/prezentacja ustna

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)