Photography and Violence. Social uses of photography
General data
Course ID: | 3002-KON2022K20 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Photography and Violence. Social uses of photography |
Name in Polish: | Fotografia i przemoc. Użycia społeczne |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Tematem zajęć jest fotografia jako medium przemocy, a za jej pośrednictwem – sposób przejawiania się przemocy w społeczeństwach nowoczesnych. Poczynając od dagerotypu na współczesnych potocznych praktykach cyfrowych kończąc, fotografowanie jest również sposobem dokumentowania, opisywania, ale też zadawania przemocy. Jest ona wpisana w samą sytuację pozowania i chirurgicznego cięcia, jakiego dokonuje aparat. Zagadnienie to zostanie podjęte głównie na podstawie użyć fotografii – zarówno potocznych, powtarzalnych, jak i związanych z konkretnymi wydarzeniami, w których jej użyto w kontekście przemocy: w konfliktach jednostek i grup, w walce politycznej, w sporcie, w praktykach identyfikacji: nadawania i rozpoznawania tożsamości. |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrana literatura przedmiotu (dostępna w plikach elektronicznych via Google Classroom): – Arielle Azoulay, Civil Imagination: A Political Ontology of Photography, 2015 – Roland Barthes, Camera lucida, przeł. Wojciech Michera, w: Antropologia kultury wizualnej, red. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Warszawa 2012 – Walter Benjamin, Mała historia fotografii, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, w: tegoż, Anioł historii, wyb. i oprac. Hubert Orłowski, Wyd. Poznańskie, Poznań 1996 – John Berger, O patrzeniu, przeł. Sławomir Sikora, Warszawa 1999 – Lisa Cartwright, Screening the Body. Tracing Medicine’s Visual Culture, University of Minnesota Press, Minneapolis–London 1995 – Eric Dunning, Sport Matters. Sociological studies of sport, violence and civilization, Routledge, London-New York 1999 – Martin Jay, Refractions of Violence, Routledge, London-New York 2003 – Susie Linfield, The Cruel Radiance. Photography and Political Violence, University of Chicago Press, Chicago 2011 – Catherine Lupton, Chris Marker. Memories of the Future, Reaktion Book, London 2015 – Media a przemoc, red. Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Centralny Gabinet Edukacji Filmowej Dzieci i Młodzieży, Łódź 1998 – Picturing Atrocity. Photography in Crisis, red. Geoffrey Batchen i in., Reaktion Books, London 2012 – Allan Sekula, Społeczne użycia fotografii, przeł. Krzysztof Pijarski, Zachęta – WUW, Warszawa 2010 |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W01, K_W02, K_W05, K_W06, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_K01, K_K02, K_K03 Osoba studiująca: - w stopniu pogłębionym zna teorie fotografii i rozumie fotografię jako narzędzie kulturowe, - zna fundamentalne dylematy cywilizacji współczesnej: społeczne funkcjonowanie fotografii, - zna główne metody badawcze kultury wizualnej – na przykładzie fotografii – oraz główne tendencje tych badań w Polsce i na świecie, – rozumie pojęcie przemocy i jego różne ujęcia teoretyczne, - rozumie relację między techniką – człowiekiem – światem w kontekście przemian fotografii, - umie wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki - interpretować zgromadzony materiał - oraz fotografie i inne dzieła oparte na reprodukcji technicznej – uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny oraz środowisko medialne, - wykorzystuje metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezenuje i syntetyzuje uzyskane tymi metodami dane, - wykorzystuje posiadaną wiedzę, by formułować i testować hipotezy z zakresu nauk o kulturze, - umie napisać rozprawę naukową, samodzielnie formułując problem badawczy, dobierając źródła i literaturę naukową oraz odpowiednią metodologię [LUB] - potrafi poprawnie w mowie i na piśmie formułować wypowiedzi i sądy oraz zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie, - jest gotów/gotowa do zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią oraz do uczestnictwa w debacie publicznej - jest w stanie dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, - a także potrafi przyjąć postawę szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów, - dostrzega wagę refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia zaliczane są na podstawie – obecności na zajęciach (w semestrze dopuszczalne są dwie nieobecności, powyżej dwóch – wymagają zaliczenia pisemnego; opuszczenie ponad 1/3 zajęć oznacza ich niezaliczenie); – przygotowania wprowadzenia do zajęć lub krótkiej pracy pisemnej (5 stron). |
Copyright by University of Warsaw.