University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Life Writing of the Polish Avant-Garde

General data

Course ID: 3002-KON2022K3
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Life Writing of the Polish Avant-Garde
Name in Polish: Life writing polskiej awangardy
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Kurs adresowany jest do osób zainteresowanych literaturą i sztuką awangardową oraz zapisami osobistymi polskich twórców eksperymentalnych. Podczas zajęć połączymy analityczny warsztat nad źródłami (oraz sposobami ich edycji) z teoretycznym namysłem nad kulturoznawczymi i filologicznymi kierunkami badań materiałów (auto)-biograficznych. Wiedza zdobyta na zajęciach będzie wykorzystana praktycznie w trakcie przygotowania wstępnego zarysu projektu edycji, który jest podstawą zaliczenia kursu.

Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone są problematyce zapisów osobistych (life writing) twórców polskiej awangardy i neo-awangardy. Kurs jest wprowadzeniem w specyfikę archiwaliów (auto-)biograficznych oraz obiektów sztuki (piśmiennictwo, literatura, materiały wizualne), których celem jest utrwalanie: indywidualnych przeżyć jednostki, procesów kształtowania się czyjegoś życia, form autorefleksyjności czy sposobów odnajdywania własnej podmiotowości przez awangardystów na tle relacji społecznych. Kurs został pomyślany jako warsztat analityczny: korespondencji, dzienników, notatek artystycznych, biografii, autobiografii, spisów rzeczy oraz innych zapisów tworzonych przez czołowych polskich twórców awangardowych lub ich dotyczących (m.in. Franciszka i Stefan Themersonowie, Julian Przyboś, Aleksander Wat). Poza warsztatem interpretacyjnym gatunków (auto-)biograficznych zajęcia mają również na celu podniesienie praktycznych kompetencji w zakresie badania rękopisów i maszynopisów twórców awangardowych.

Warsztatowi pracy na źródłach archiwalnych towarzyszyć będzie teoretyczny namysł nad możliwościami i ograniczeniami, które niesie ze sobą postrzeganie poszczególnych artefaktów jako przykładów intymistyki. W trakcie zajęć prześledzimy między innymi, w jaki sposób i/lub przy pomocy jakich środków: +kształtują się poetyki life writing polskich twórców awangardowych; +artyści realizują w swoim piśmiennictwie osobistym ideę radykalnego zerwania z powielanym schematem (eksperymentu) oraz podporządkowują się konwencjom; +możemy myśleć o relacjach sztuki i (auto-)biografistyki poszczególnych autorów; +awangardyści kreują oraz sytuują swoją podmiotowość w kontekście zdarzeń (politycznych, gospodarczych, społecznych, obyczajowych, artystycznych).

Szczegółowy syllabus zostanie omówiony na pierwszych zajęciach.

Bibliography: (in Polish)

Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru. Podstawowe teksty uzupełniające:

Kadar Marlene, Coming to Terms: Life Writing – from Genre to Critical Practice, in: Theoretical Discussions of Biography, Leiden 2014.

Smith Sidonie, Watson Julia, Life Writing in the Long Run, Ann Arbor 2016.

Derrida Jacques 2016: Gorączka archiwum. Impresja freudowska. Przełożył Jakub Momro. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.

Foucault Michel 1977: Archeologia wiedzy. Przełożył Andrzej Siemek. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

P.-M. De Biasi, Genetyka tekstów, przekład Filip Kwiatek, Maria Prussak. Wydawnictwo IBL 2015.

P. Lejeuene, "Drogi zeszycie...", "drogi ekranie...": o dziennikach osobistych, przeł. Agnieszka Karpowicz, Magda i Paweł Rodakowie ; wybór, wstęp i oprac. Paweł Rodak., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.

Paweł Rodak, Między zapisem a literaturą : dziennik polskiego pisarza w XX wieku (Żeromski, Nałkowska, Dąbrowska, Gombrowicz, Herling-Grudziński), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.

Agata Sikora, List, w: Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. Grzegorz Godlewski, Agnieszka Karpowicz, Marta Rakoczy, Paweł Rodak, Warszawa 2014.

Lucyna Marzec, List, “Forum Poetyki” 2015.

M. Prussak, Edycja dokumentacyjna. Zasady wydania, w: Bronisława Waligórska. Listy z cytadeli 1886. Oprac. Monika Rudaś-Grodzka, Warszawa 2018.

Michalina Kmiecik, Szyfr w Dzienniku bez samogłosek Aleksandra Wata, w: “Teksty Drugie” nr 4, 2017.

Adam Dziadek, Aleksander Wat w Beinecke Library w Yale, w: “Teksty Drugie”, nr 6, 2009.

Iwona Boruszkowska, Autopatografia, „Autobiografia. Literatura. Media”, 2017, nr 27.

Aleksander Wójtowicz, Kronikarze i „fałszerze”. Powojenne wspomnienia twórców z kręgu „Zwrotnicy” i „Almanachu Nowej Sztuki”, w: Nowa Sztuka. Początki i końce, Kraków 2017.

Małgorzata Sady, W londyńskim Archiwum Themersonów i dalej. „Konteksty” nr 1-2, 2020.

Learning outcomes: (in Polish)

Osoba studiująca zna i rozumie:

+w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty kultury literackiej i twórczości słownej, widowisk kulturowych i kultury teatralnej, kultury wizualnej i filmowej oraz relacjach między nimi

+podstawową terminologię nauk o kulturze

+metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury

Osoba studiująca potrafi:

+wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych

+interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

+zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną

Osoba studiująca jest gotowa do:

+przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów

+wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego

+samodzielnego, twórczego i przemyślanego działania w kulturze

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie prezentacji projektu edycji wybranego rękopisu/maszynopisu/archiwaliów wizualnych i/lub dźwiękowych. Podstawą do wystawienia oceny jest frekwencja: dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Osoby mające od trzech do pięciu nieobecności mogą je zaliczyć na dyżurze, natomiast osoby mające więcej niż pięć nieobecności w semestrze nie są dopuszczone do zaliczenia zajęć. Na ocenę końcową znaczący wpływ ma również aktywność na zajęciach.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)