University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Film analysis laboratory

General data

Course ID: 3002-KON2022K7
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Film analysis laboratory
Name in Polish: Laboratorium analizy filmu
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Własne zainteresowania osób uczestniczących w zajęciach związane ze sztuką filmową,

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia o charakterze warsztatowym.

Student zdobywa wiedzę dotyczącą interpretacji filmu z wykorzystaniem wiedzy z zakresu antropologii kultury, metodyki analizy i interpretacji dzieła filmowego oraz praktycznych umiejętności jej samodzielnego prowadzenia. Poznaje sposoby wykorzystania w trakcie budowania interpretacji dzieła filmowego informacji, które zostały przez niego zgromadzone w procesie analizy. Potrafi wykorzystać różne podejścia interpretacyjne i różnorodne konteksty oraz samodzielnie wyszukać literaturę niezbędną do przeprowadzenia pracy analityczno-interpretacyjnej związanej z konkretnym filmem.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć będzie związana z antropologia filmu, przedstawianiem w filmie przestrzeni i czasu, problematyką inicjacyjno- mityczną, typami bohaterów osadzonymi w tradycji kulturowej.

Zadaniem Laboratorium analizy filmu fabularnego jest przygotowanie studentów zainteresowanych problematyką badania dzieła filmowego do samodzielnej, pogłębionej analizy i interpretacji filmu. Problematyka zajęć będzie się skupiała wokół zagadnień związanych z przestrzenią filmową, czasem w filmie, obrazem filmowym (pojęcie obrazu filmowego, kompozycja i struktura obrazu filmowego, jedność treści i formy), obecnością człowieka w obrazie filmowym (człowiek a przestrzeń i czas, aktor a postać, rola kostiumu i charakteryzacji), światłem (symbolika, doznawanie światła, światło i cień), kolorem, dźwiękiem i muzyką (kreacja świata dźwiękowego w filmie, rola muzyki). Zajęcia poszerzają wiedzę teoretyczną oraz pogłębiają umiejętność analizy filmu i jego interpretacji ze szczególnym zwróceniem uwagi na wykorzystywanie wiedzy z zakresu antropologii kultury.

Wybór omawianych filmów zostanie dokonany razem z uczestnikami zajęć na podstawie propozycji prowadzącego.

Bibliography: (in Polish)

Dudziak A., Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin 2000; Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972; Interpretacja dzieła, red. M. Czerwiński, Wrocław 1987; G. Mercado, Okiem filmowca przeł. R. Mączyński, Warszawa 2011; Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010; Wójcik J., Labirynt światła,Warszawa 2006; S. Kuśmierczyk, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym, Warszawa 2014; Antropologia postaci w dziele filmowym, Warszawa 2015; Wybrane artykuły z „Kwartalnika Filmowego”.

Lektury będą udostępniane w formie pdf.

Learning outcomes: (in Polish)

- dobra umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego,

- samodzielność, oryginalność i kreatywność w obrębie wybranych zadań filmoznawczych,

- umiejętność pogłębionej i krytycznej oceny wartości artystycznej dzieła filmowego,

- umiejętność interpretacji dzieła filmowego w szerokim kontekście kulturowym- student jest oryginalny i kreatywny w podejściu do interpretacji dzieła filmowego

Student zna i rozumie:

- w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą,

- metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze,

Student potrafi:

- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki,

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny,

- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań,

- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kontrola obecności, aktywność na zajęciach, praca semestralna.

Uczestnicy zajęć mogą opuścić 2 zajęcia (2 x 90 min). Inne nieobecności są zaliczane w sposób uzgodniony z prowadzącym.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)