University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Critical theories

General data

Course ID: 3002-KON2022K9
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Critical theories
Name in Polish: Teorie krytyczne: teatr i performans
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Ważna będzie znajomość angielskiego umożliwiająca czytanie tekstów naukowych.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

W ramach zajęć studenci poznają krytyczną refleksję teoretyczną rozwijaną w polu badawczym teatru i performansu oraz koncepcje wypracowane w obrębie szeroko rozumianej nowej humanistyki w odniesieniu do kontekstu teatralnego.

Full description: (in Polish)

Zrąb programu wyznaczają – dziś już klasyczne – kategorie teatralne, takie jak aktor, publiczność czy rekwizyt, które jednocześnie nazywają szczególne realia działania teatru i pozostają kategoriami opisu życia społecznego. Każda z tych kategorii będzie omawiana, definiowana czy też dekonstruowana przy użyciu różnych perspektyw badawczych i teoretycznych współczesnej humanistyki.

Podejmiemy dyskusję nad następującymi blokami:

1. przestrzeń – publiczne/prywatne

2. publiczność – partycypacje

3. akcja – polityczność

4. aktor/ka – podmiotowość/tożsamość

5. rekwizyt – żywe/martwe

6. czas – pamięć/historia

Wymienione zagadnienia będą omawiane na podstawie lektur poświęconych zarówno historycznym formacjom teatralnym, jak i zjawiskom i artystom współczesnym.

Bibliography: (in Polish)

Wybrana literatura:

(prowadząca zapewnia dostęp do lektur)

Giorgio Agamben, Nagość, w: tegoż, Nagość, tłum. Krzysztof Żaboklicki, W.A.B., Warszawa 2010, s. 66–99.

Maaike Bleeker, Visuality in the Theatre: The Locus of Looking, Palgrave Macmillan, New York 2008.

Bill Brown, "Thing Theory", "Critical Inquiry" 2001 nr 28/1.

Susan Glenn, "Kobiecy spektakl. Teatralne korzenie nowoczesnego feminizmu", tłum. A. Łuksza, "Almanach Antropologiczny/Communicare" nr 6, 2017.

Frantz Fanon, Czarna skóra, białe maski, przeł. Lena Magnone, w: Studia postkolonialne nad kulturą i cywilizacją polską, red. Krzysztof Stępnik, Dariusz Trześniowski. UMCS, Lublin 2010.

Jack Halberstam, "Przedziwna sztuka porażki", tłum . Mikołaj Denderski, Krytyka Polityczna, Warszawa 2018.

Denis Kennedy, The Spectator and the Spectacle: Audiences in Modernity and Postmodernity, Cambridge University Press, New York 2009.

Bojana Kunst, Jak czas może wywłaszczać: o trwaniu i ruchu we współczesnym performansie, “Didaskalia” nr 115/116, czerwiec–sierpień 2013, s. 62–67.

Achille Mbembe, "Polityka wrogości. Nekropolityka", tłum. K. Bojarska, U. Kropiwiec, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2018.

Grzegorz Niziołek, Resentyment jako eksperyment, „Didaskalia” nr 112, 2012, s. 45–53.

Jennifer Parker-Starbuck, Animal Ontologies and Media Representations: Robotics, Puppets, and the real War House, "Theatre Journal" 65.3, 2013.

Jacques Ranciere, Widz wyemancypowany, tłum. Adam Ostolski, “Krytyka Polityczna” nr 13, 2007, s. 310–319.

Joseph Roach, "Cities of the Dead: Circum-Atlantic Performance", Columbia University Press, New York 1996.

Polly Savage, "Gry dla publiczności. Maski w galeriach i muzeach", tłum. A. Łuksza, w: "Paradoksy maski. Antologia", red. W. Dudzik, PWN, Warszawa 2018.

Rebecca Schneider, "Pamiętając feministyczną re-mimesis", tłum. D. Sosnowska, "Almanach Antropologiczny/Communicare" nr 6, 2017.

Diana Taylor, "Performans", tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Univeristas, Kraków 2018.

David Wiles, Krótka historia przestrzeni teatralnych, tłum. Łukasz Zaremba, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Learning outcomes: (in Polish)

- umiejętność czytania i budowania teorii

- orientacja w najważniejszych teoriach z pola humanistyki w odniesieniu do teatru, performansu i widowiska

- rozumienie związków między myśleniem teoretycznym a praktyką artystyczną

- umiejętność dyskutowania i ustnego prezentowania swoich pomysłów

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywność na zajęciach i praca zaliczeniowa w formie prezentacji (80%), frekwencja (20%). Przekroczenie progu 1/3 nieobecności prowadzi do skreślenia z listy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)