University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Repressed topographies of modernity. A postcolonial seminar I

General data

Course ID: 3002-KON2023K15
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Repressed topographies of modernity. A postcolonial seminar I
Name in Polish: Wyparte topografie nowoczesności. Konwersatorium postkolonialne I
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zalecana dobra znajomość języka angielskiego.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia przeznaczone dla osób zainteresowanych refleksją (post)kolonialną, zwłaszcza w odniesieniu do mechanizmów warunkujących wyłanianie się i funkcjonowanie nowoczesnych tożsamości/podmiotowości. Zajęcia łączą perspektywę teoretyczną z analizą wybranych tekstów kultury.

Full description: (in Polish)

W eseju "Nekropolityka" Achille Mbembe nazywa kolonię i plantację "wypartymi topografiami okrucieństwa", przygląda się, jakie relacje władzy w nich zachodzą i jakie podmioty się wyłaniają. Na zajęciach owe wyparte topografie – plantacja i kolonia – będą stanowiły punkt wyjścia do refleksji na temat nowoczesności i nowoczesnych podmiotowości jako inherentnie powiązanych z projektem kolonialnym i wpisaną w niego przemocą kolonialną. Przyjrzymy się też miejscom, które zapewniały kulturową legitymizację i popularyzację porządku kolonialnego, jak wystawy etnograficzne, muzea czy ogrody zoologiczne. W ramach zajęć zastanowimy się również, jaką rolę wspomniane topografie odgrywały i odgrywają w historii i współczesności polskiego społeczeństwa i właściwych mu hegemonicznych konceptualizacji inności. Będziemy analizować wybrane przykłady literackie, teatralne i wizualne – replikujące bądź dekonstruujące nowoczesność/kolonialność.

Bibliography: (in Polish)

Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru, wszystkie teksty będą udostępniane w formie elektronicznej.

Wybrane lektury:

Etienne Balibar, "Outline of a Topography of Cruelty: Citizenship and Civility in the Era of Global Violence", w: tegoż, "We, the People of Europe? Reflections on Transnational Citizenship", tłum. James Swenson, Princeton University Press, Princeton and Oxford 2004, s. 115–132.

Glen Sean Coulthard, "Red skin, White Masks: Rejecting the Colonial Politics of Recognition", University of Minnesota Press, Minneapolis, 2014.

Stuart Hall, "Selected Writings on Race and Difference", ed. Paul Gilroy, Ruth Wilson Gilmore, Duke University Press, Durham and London 2021 (zwł. "Why Fanon" oraz "Race, the Floating Signifier").

Frantz Fanon, "Czarna skóra, białe maski", tłum. Urszula Kropiwiec, Karatker, Kraków 2020.

Achille Mbembe, "Polityka wrogości; Nekropolityka", tłum. Urszula Kropiwiec, Karakter, Kraków 2018, zwł. rozdz. "Wstęp. Próba świata", "Odejście od demokracji".

Walter D. Mignolo, "Epistemiczne nieposłuszeństwo i dekolonialna opcja: Manifest", przeł. Tomasz Szerszeń, "Konteksty" nr 4, 2020, s. 15–30.

Fred Moten, "In the Break: The Aesthetics of the Black Radical Tradition", University of Minnesota Press, Minneapolis and London 2003.

Françoise Vergès, "Racial Capitalocene", w: "Futures of Black Radicalism", red. Gaye Theresa Johnson, Alex Lubin, Verso, London and New York 2017.

Przemysław Wielgosz, "Gra w rasy. Jak kapitalizm dzieli, by rządzić", Karakter, Kraków 2021.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza – student/ka zna i rozumie:

- w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury;

- główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie;

Umiejętności – student/ka potrafi

- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych;

interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny;

- zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne.

Kompetencje społeczne – student/ka jest gotów/gotowa do:

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;

- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów;

- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju;

- zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

* frekwencja (warunkiem zaliczenia kursu jest obecność na min. 70% zajęć);

* aktywność na zajęciach;

* lektura całości wskazanej przez prowadzącą książki beletrystycznej lub reportażowej, a następnie udział w dyskusji podczas ostatnich zajęć w semestrze;

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Agata Łuksza
Group instructors: Agata Łuksza
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)