From the Pope to the Smolensk Crash. Right-wing Contemporary Art in Poland
General data
Course ID: | 3002-KON2023K17 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | From the Pope to the Smolensk Crash. Right-wing Contemporary Art in Poland |
Name in Polish: | Od papieża do Smoleńska. Sztuka mężczyzn „dobrej zmiany” - warsztat krytyczny |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Gotowość do pracy nad krótkimi tekstami prasowymi, podstawowa znajomość tytułów prasowych podejmujących tematykę kulturalną. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Konwersatorium łączy cechy warsztatu krytycznego oraz refleksję nad specyfiką twórczości współczesnych polskich artystów deklarujących przywiązanie do światopoglądu prawicowego i poparcie dla zjawiska zwrotu narodowo-katolickiego w polskiej polityce określanego publicystycznie mianem „dobrej zmiany”. |
Full description: |
(in Polish) Czym jest prawicowa „sztuka polityczna”? Czy zjawiska opisywane przez krytykę jako „sztuka dobrej zmiany” tworzą bądź tworzy odrębny obieg? Na ile „sztuka dobrej zmiany” była bądź jest (chciała bądź chce być) częścią obiegu „głównego nurtu”, a na ile go zastąpić? Czy poza tematyką jej artystów łączą stosowane strategie, stosunek do medium albo do instytucji, wspólna historia? I na ile działania artystów kojarzonych w ostatniej dekadzie z „dobrą zmianą” wyrastają z wcześniejszych praktyk polskiej sztuki? W ramach konwersatorium zastanowimy się też m.in w jaki sposób prawicowe strategie artystyczne uwikłane pozostają w strategie pola krytykowana przezeń jako „mainstream”. Postawimy pytanie: na ile prawicowi artyści sięgają po narzędzia charakterystyczne dla kolejnych awangard, na ile zaś próbują rekonstruować świat sprzed przełomów nowoczesności? Jaki jest punkt wyjścia podejmowanej przez nich krytyki instytucji i jakie strategie można przyjąć wobec w tekstach krytycznych? I wreszcie - czy można w ogóle zdefiniować „sztukę dobrej zmiany”? |
Bibliography: |
(in Polish) Jakub Banasiak, „1982-1993: Przedłużona dekada”, w: „Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982-1993. Stan wojenny, odwilż, transformacja ustrojowa”, Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2020. Piotr Bernatowicz, „Achtung Russia! - sztuka, która ostrzega”, „Obieg” online, 21 kwietnia 2022- https://obieg.pl/277-achtung-russia-sztuka-ktora-ostrzega. Piotr Bernatowicz, „Dziś jest jutro”, „Obieg” online, 11 marca 2022 - https://obieg.pl/270- dzis-jest-jutro. Arthur C. Danto, „Trzy dekady po śmierci sztuki”, w: tegoż, „Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zacieranie się granic tradycji”, przeł. Mateusz Salwa, Universitas, Kraków 2013, s. 45-73. Piotr Gliński, „Wygaszanie społeczeństwa obywatelskiego”, w: „Wygaszanie Polski: 1989-2015”, Biały Kruk, Kraków 2015, ss. 43-52. Andrzej Horubała. „Jerzego Zalewskiego kino wolnych Polaków”, „Do Rzeczy” 2016, nr 9, s. 48-50. Agnieszka Graff, Elżbieta Korolczuk, „Kto się boi gender. Prawica, populizm i feministyczne strategie oporu”, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2021, ss. 47-75. Janusz Janowski, „Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki. Program merytoryczny i organizacyjny na lata 2022-2025”, dostępne w serwisie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego - https://bip.mkidn.gov.pl/media/docs/Programy%20Dzialan/2022/Program_merytoryczny _i_organizacyjny_ZNGS_2022-25.pdf. Wiktoria Kozioł, „Homary, Gołębie, Jastrzębie. Zwrot konserwatywny w sztuce polskiej”, „Szum” 2021, nr 34. Iwona Kurz, „Powrót centrali, państwowcy wyklęci i kasa. Raport z „dobrej zmiany” w kulturze”, Krytyka Polityczna - Instytut Studiów Zaawansowanych, Warszawa 2019 - - https://krytykapolityczna.pl/instytut/raport-z-dobrej-zmiany-w-kulturze/. Jakub Majmurek, „Nie chodzi o to, by z młotem i kilofem atakować prawicowe pomniki. Rozmowa z Łukaszem Zarembą”, „Krytyka Polityczna” on-line 7 sierpnia 2018, https://krytykapolityczna.pl/kultura/nie-fiksujmy-sie-na-pomniku-smolenskim/. Monika Małkowska, „Mafia bardzo kulturalna”, „Rzeczpospolita” 2015, nr 7 (10036), 10 stycznia 2015, 4 Maciej Mazurek, „Kilka spostrzeżeń o twórczości Jerzego Kaliny”, w: „Wańka-wstańka. Jerzy Kalina”, katalog wystawy w Galerii Miejskiej Arsenał, Poznań 2016, ss. 50-59. Tomasz Merta, „Konfederacja Barska - odnowienie polskiego republikanizmu”, w: tegoż, „Nieodzowność konserwatyzmu. Pisma wybrane”, Teologia Polityczna i Muzeum Historii Polski, Warszawa 2011, ss. 213-240. Łukasz Murzyn, „Janusz Janowski nowym dyrektorem Zachęty. Historia tej nominacji pokazuje zasadniczy błąd konserwatystów wobec sztuki współczesnej”, „Klub Jagielloński” online, 22 stycznia 2022 - https://klubjagiellonski.pl/2022/01/22/janusz- janowski-nowym-dyrektorem-zachety-historia-tej-nominacji-pokazuje-zasadniczy-blad- konserwatystow-wobec-sztuki-wspolczesnej/. Witold Mrozek, „Film pamięci narodowej. Nowe kino polskie w dyskursie polityki historycznej”, w: „Kino polskie jako kino narodowe”, red. T. Lubelski i M. Stroiński, Korporacja Ha!art, Kraków 2009, ss. 295-319. Adam Ostolski, „Puste miejsce”, „Tygodnik Powszechny” 2010, nr 35. - https://www.tygodnikpowszechny.pl/puste-miejsce-142828 Adam Ostolski, „Sztuka jako polityka prowadzona innymi środkami”, w: „Skuteczność sztuki”, red. T. Załuski, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2014, s. 302-217 - https://msl.org.pl/media/system/przegladarka-plikow/skutecznosc_sztuki.pdf. Jadwiga Siatka, „Rozmowa Jadwigi Siatki z Jerzym Kaliną. Warszawa 29.04.2016”, w: „Wańka-wstańka. Jerzy Kalina”, katalog wystawy w Galerii Miejskiej Arsenał, Poznań 2016, s. 22-36. Kornelia Sobczak, „Kino Dobrej Zmiany”, „Dialog” 2017, nr 01, ss. 106-123. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student zna i rozumie: - w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury – w tym prrzede instytucjonalną teorię sztuki – i związane z nią praktyki kulturowe (K_W02) - współczesne teorie tożsamości i strategie ich krytyki bądź też przechwytywania przez współczesnych artystów konserwatywnych (K_W03) - w stopniu pogłębionym twórczość artystów deklarujących w ostatnich dekadach przywiązanie do konserwatywnych wartości i krytykujących zjawiska artystyczne uważane przez siebie za główny nurt (K_W04) - mechanizmy działania instytucji kultury, szczególnie dotyczące galerii sztuki współczesnej i muzeów sztuki współczesnej (K_W08) Student potrafi: - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje samodzielnie pozyskane na drodze kwerend w czasopismach i wydawnictwach fachowych i środoowisk, a także archiwach instytucji i bazach internetowych (K_U01). - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst funkcjonowania współczesnych redakcji, instytucji kultury i polityk ministerstwa kultury oraz programów kulturalnych partii politycznych. (K_U02) - określać znaczenie medialnego charakteru stosowanych przez media, władzę publiczną, partie polityczne i organizacje pozarządowe jak również instytucje kultury, praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji (K_U03) - zabierać głos w dyskusji medialnej wobec różnorodnych odbiorców, formułując myśli w ramach poszczególnych gatunków; samodzielnie poprowadzić dyskusję publiczną w mediach różnego typu (K_U07). ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo w zakresie pracy z mediami i instytucjami kultury; ukierunkowywać innych w tym zakresie (K_U11) Student jest gotów do: - krytycznej oceny treści odbieranych za pośrednictwem mediów lub wytwarzanych przez instytucje kultury oraz organizacje polityczne; (K_K01) -przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec zjawisk kultury związanych z funkcjonowaniem różnych obiegów sztuki, w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz pozyskiwania informacji na potrzebę przygotowywania tekstów krytycznych dla różnych odbiorców i mediów; (K_K02) - samodzielnego, twórczego i przemyślanego działania w kulturze, w tym przygotowywania tekstów i wypowiedzi medialnych (K_K04) - zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy na łamach prasy i serwisów internetowych ze zrozumieniem i empatią (K_K05) - uczestnictwa w debacie publicznej na łamach mediów: prasy i Internetu (K_K06). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena końcowa zależeć będzie od aktywności na zajęciach i pracy końcowej. Zaliczenie: Aktywność podczas zajęć oraz praca zaliczeniowa – esej na zaliczenia uzgodniony z prowadzącym temat mieszczący się w tematyce zajęć. Złożenie pracy i jej omówienie z prowadzącym jest warunkiem zaliczenia. Obecność w zajęciach jest obowiązkowa, bez konieczności odrabiania dopuszczalne są dwie nieobecności. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Witold Mrozek | |
Group instructors: | Witold Mrozek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.