University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

What does the Code have to do with dramaturgy? Legal cultures in an anthropological perspective

General data

Course ID: 3002-KON2023K24
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: What does the Code have to do with dramaturgy? Legal cultures in an anthropological perspective
Name in Polish: Co ma wspólnego Kodeks z dramaturgią? Kultury prawne w perspektywie antropologicznej
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Mile widziana będzie znajomość podstawowych teorii antropologicznych oraz metodologii badań kultury / kultur. Znajomość prawa nie jest wymagana.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Czym może być prawo, jeśli uznamy odpowiedź „zbiorem przepisów” za ograniczającą? Czy jest ono raczej instrumentem sprawowania władzy i dyscyplinowania społeczeństwa, czy też narzędziem emancypacji i ochrony jednostek przed nadużyciami silniejszych? I wreszcie – co ma wspólnego Kodeks z dramaturgią, a sala sądowa z teatrem?

W czasie kursu postaramy się spojrzeć na prawo i towarzyszące mu praktyki społeczne szerzej, niż tylko przez pryzmat przepisów. Przewodnikami w tej refleksji będą przede wszystkim teorie krytyczne oraz teoria aktora-sieci. Punktem wyjścia zaś – różne postawy, jakie aktor społeczny może przyjąć wobec prawa. Obok „przestrzegania”, będzie to także „omijanie”, „nieposłuszeństwo”, „nadużywanie”, czy „korzystanie z luk”. Tematy, które dzięki temu podejściu poruszymy będą leżały blisko bardzo aktualnie palących zjawisk społecznych takich jak kryzys humanitarny czy reprywatyzacja. Zaproponowane zostaną również teksty kultury, które poszerzą obraz o kulturę popularną.

Full description: (in Polish)

Czym może być prawo, jeśli uznamy odpowiedź „zbiorem przepisów” za ograniczającą i niewrażliwą społecznie? Czy jest ono raczej instrumentem sprawowania władzy i dyscyplinowania społeczeństwa, czy też narzędziem emancypacji i ochrony jednostek przed nadużyciami silniejszych? A może rzędem teczek w sądowym archiwum i urzędowym formularzem? I wreszcie – co ma wspólnego Kodeks z dramaturgią, a sala sądowa z teatrem?

W czasie kursu postaramy się spojrzeć na prawo i towarzyszące mu praktyki społeczne szerzej, niż tylko przez pryzmat przepisów. Przewodnikami w tej refleksji będą przede wszystkim teorie krytyczne (Foucault, critical legal studies) oraz teoria aktora-sieci (Latour). Punktem wyjścia zaś – różne postawy, jakie aktor społeczny może przyjąć wobec prawa. Obok oczywistego „przestrzegania”, będzie to także „omijanie”, „nieposłuszeństwo”, „nadużywanie”, czy „korzystanie z luk”. Tematy, które dzięki temu podejściu poruszymy będą leżały blisko bardzo aktualnie palących zjawisk społecznych takich jak migracje i kryzysy humanitarne, reprywatyzacja czy protesty. Zaproponowane zostaną również teksty kultury, które poszerzą obraz o kulturę popularną.

Propozycje zagadnień:

A. ZAGADNIENIA WSTĘPNE

1. Czym jest prawo – jako zjawisko społeczne? Co się składa na prawo? (Latour)

2. Jak spojrzeć poza „zbiór przepisów”? Wprowadzenie teoretyczne (Foucault, critical legal studies, inne nurty krytyczne)

B. PRZESTRZEGANIE – prawa i procedury

3. Sieci instytucjonalne i reżimy biurokratyczne, czyli czy wizyta w dziekanacie to też prawo? – street-level law

4. Jak zostać „uchodźcą” – między procedurami a tożsamościami

5. Co ma wspólnego Kodeks z dramaturgią? – teatr sądowy / teatr proceduralny*

6. Sądowy teatr telewizji – „Anna Maria Wesołowska”

C. NADUŻYWANIE

7. Cele główne, cele poboczne, instrumentalizacja – jak ustawodawstwo COVIDowe wzmacniało kryzysy na granicach

D. OMIJANIE i NIEPOSŁUSZEŃSTWO

8. Strategie oporu słabszych – gry z reżimami migracyjnymi i wizowymi

9. Co by zrobił Thoreau w Puszczy Białowieskiej? – o obywatelskim nieposłuszeństwie na granicy polsko-białoruskiej

E. LUKI PRAWNE/BIAŁE PLAMY

10. Kto ustanawia „podmiot prawa”? – granica polsko-białoruska jako przestrzeń ambiwalencji

11. Strefy ukrytej (systemowej) przemocy – granice Unii Europejskiej

12. Czy luka prawna bywa formą regulacji i kto na tym korzysta? – reprywatyzacja w kontekście Warszawy

13. Sprawiedliwość transformacyjna – komisje śledcze

14. „IWONA WIECZOREK – SZUKAMY PRAWDY” – (domorośli) detektywi w zastępstwie państwa

Na zajęcia mam nadzieję zaprosić kilkoro gości specjalizujących się w podejmowanych przez nas tematach.

Bibliography: (in Polish)

Przykładowa literatura (na pewno będzie ulegać zmianom):

Opracowania naukowe:

1. Bruno Latour, The Making of Law. An Ethnography of the Conseil d’Etat, Paris 2002 (fragmenty).

2. Michel Foucault, Nadzorować i karać, tłum. T. Komendant, Warszawa 2020 (fragmenty).

3. Marta Bucholc, Law and liberal pedagogy in a post-socialist society: the case of Poland, w: “Journal of Modern European History”, t. 18, 2020, s. 324-334.

4. Akhil Gupta, Red Tape: Bureaucracy, Structural Violence and Poverty in India, Durham 2012 (fragmenty).

5. Michael Lipsky, Street-Level Bureaucracy: Dilemmas of the Individual in Public Services, New York 2010 (fragmenty).

6. W. Klaus, M. Szulecka, Departing or Being Deported? Poland’s Approach towards Humanitarian Migrants, w: “Journal of Refugee Studies”, vol. 36, 2023, s. 467-488.

7. K. A. Marciniak, Proces sądowy jako theatrum w świetle dzieł Bartłomieja Groickiego, w: „Czasopismo Prawno-Historyczne”, t. 58, 2016.

8. D. Gilman, Barricading the Border: COVID-19 and the Exclusion of Asylum Seekers at the U.S. Southern Border, w: “Frontiers”, vol. 2, 2020.

9. S. Scheel, “The Secret is to Look Good on Paper”: Appropriating Mobility within and against a Machine of Illegalization, w: “The Borders of “Europe””, Durham 2017, s. 37-63.

10. Badaczki i Badacze na Granicy, Społeczne archiwum kryzysu humanitarnego, 2021- (wybrane teksty).

11. K. Czarnota, M. Górczyńska, Gdzie prawo nie sięga. Raport HFPC z monitoringu granicy polsko-białoruskiej, Warszawa 2022.

12. A. Palęcka, Przemoc państwa i działania oddolne. Raport fundacji Ocalenie z kryzysu na granicy polsko-białoruskiej, Warszawa 2022.

13. B. Siemieniako, Reprywatyzując Polskę. Historia wielkiego przekrętu, Warszawa 2017 (framgenty).

14. J. Kusiak, Chaos Warszawa, Warszawa 2017 (fragmenty).

Teksty kultury (przykładowe):

1. B. Boochani, Tylko góry będą ci przyjaciółmi, tłum. T. S. Gałązka, Warszawa 2021 (fragmenty).

2. M. Grynberg, Jezus umarł w Polsce, Warszawa 2022 (wybrane rozmowy).

3. „Border Conversations” (2022).

4. „Sędzia Anna Maria Wesołowska” (2006-2011), prod. TVN (wybrane odcinki).

5. „Mo” (2022), prod. Netflix (wybrane odcinki).

6. „Strefa ukrytej przemocy” (2022), prod. Border Emergency Collective.

7. „Piąte: nie zabijaj” (2019-) (wybrane odcinki).

Learning outcomes: (in Polish)

K_W04 - absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą

K_U01 - absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki

K_U02 - absolwent potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

K_K01 - absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

K_K02 - absolwent jest gotowy do przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów

K_K03 - absolwent jest gotowy do dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na zajęciach dopuszczalne są dwie nieobecności, które osoba może wykorzystać bez podawania przyczyny. Każda kolejna nieobecność powinna być nadrobiona w wizyty na dyżurze - w czasie której omówimy wspólnie teksty przerabiane w okresie nieobecności. Udział nieobecności - odrobionych lub nie - nie może przekroczyć 50%.

Ocena końcowa będzie zależała od dwóch czynników:

A. Przygotowania krótkiej pracy zaliczeniowej (eseju)

B. Aktywności na zajęciach

A. Każda osoba uczestnicząca w zajęciach będzie zobowiązana do przygotowania krótkiej pracy zaliczeniowej (3-5 stron) na wybrany temat związany z tematyką zajęć - np. analiza wybranego tekstu kultury. Praca nie będzie musiała spełniać ściśle wymogów artykułu naukowego, ale będzie wymagane odwołanie do literatury. W połowie semestru zapoznam osoby z listą przykładowych tematów oraz wprowadzę w to, jak ma wyglądać praca zaliczeniowa.

B. Czynnik dodatkowy. Brak aktywności na zajęciach nie będzie wpływał negatywnie na ocenę - natomiast podejmowanie aktywności może wpłynąć na poprawę oceny.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Ada Tymińska
Group instructors: Ada Tymińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)