What does the Code have to do with dramaturgy? Legal cultures in an anthropological perspective
General data
Course ID: | 3002-KON2023K24 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | What does the Code have to do with dramaturgy? Legal cultures in an anthropological perspective |
Name in Polish: | Co ma wspólnego Kodeks z dramaturgią? Kultury prawne w perspektywie antropologicznej |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Mile widziana będzie znajomość podstawowych teorii antropologicznych oraz metodologii badań kultury / kultur. Znajomość prawa nie jest wymagana. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Czym może być prawo, jeśli uznamy odpowiedź „zbiorem przepisów” za ograniczającą? Czy jest ono raczej instrumentem sprawowania władzy i dyscyplinowania społeczeństwa, czy też narzędziem emancypacji i ochrony jednostek przed nadużyciami silniejszych? I wreszcie – co ma wspólnego Kodeks z dramaturgią, a sala sądowa z teatrem? W czasie kursu postaramy się spojrzeć na prawo i towarzyszące mu praktyki społeczne szerzej, niż tylko przez pryzmat przepisów. Przewodnikami w tej refleksji będą przede wszystkim teorie krytyczne oraz teoria aktora-sieci. Punktem wyjścia zaś – różne postawy, jakie aktor społeczny może przyjąć wobec prawa. Obok „przestrzegania”, będzie to także „omijanie”, „nieposłuszeństwo”, „nadużywanie”, czy „korzystanie z luk”. Tematy, które dzięki temu podejściu poruszymy będą leżały blisko bardzo aktualnie palących zjawisk społecznych takich jak kryzys humanitarny czy reprywatyzacja. Zaproponowane zostaną również teksty kultury, które poszerzą obraz o kulturę popularną. |
Full description: |
(in Polish) Czym może być prawo, jeśli uznamy odpowiedź „zbiorem przepisów” za ograniczającą i niewrażliwą społecznie? Czy jest ono raczej instrumentem sprawowania władzy i dyscyplinowania społeczeństwa, czy też narzędziem emancypacji i ochrony jednostek przed nadużyciami silniejszych? A może rzędem teczek w sądowym archiwum i urzędowym formularzem? I wreszcie – co ma wspólnego Kodeks z dramaturgią, a sala sądowa z teatrem? W czasie kursu postaramy się spojrzeć na prawo i towarzyszące mu praktyki społeczne szerzej, niż tylko przez pryzmat przepisów. Przewodnikami w tej refleksji będą przede wszystkim teorie krytyczne (Foucault, critical legal studies) oraz teoria aktora-sieci (Latour). Punktem wyjścia zaś – różne postawy, jakie aktor społeczny może przyjąć wobec prawa. Obok oczywistego „przestrzegania”, będzie to także „omijanie”, „nieposłuszeństwo”, „nadużywanie”, czy „korzystanie z luk”. Tematy, które dzięki temu podejściu poruszymy będą leżały blisko bardzo aktualnie palących zjawisk społecznych takich jak migracje i kryzysy humanitarne, reprywatyzacja czy protesty. Zaproponowane zostaną również teksty kultury, które poszerzą obraz o kulturę popularną. Propozycje zagadnień: A. ZAGADNIENIA WSTĘPNE 1. Czym jest prawo – jako zjawisko społeczne? Co się składa na prawo? (Latour) 2. Jak spojrzeć poza „zbiór przepisów”? Wprowadzenie teoretyczne (Foucault, critical legal studies, inne nurty krytyczne) B. PRZESTRZEGANIE – prawa i procedury 3. Sieci instytucjonalne i reżimy biurokratyczne, czyli czy wizyta w dziekanacie to też prawo? – street-level law 4. Jak zostać „uchodźcą” – między procedurami a tożsamościami 5. Co ma wspólnego Kodeks z dramaturgią? – teatr sądowy / teatr proceduralny* 6. Sądowy teatr telewizji – „Anna Maria Wesołowska” C. NADUŻYWANIE 7. Cele główne, cele poboczne, instrumentalizacja – jak ustawodawstwo COVIDowe wzmacniało kryzysy na granicach D. OMIJANIE i NIEPOSŁUSZEŃSTWO 8. Strategie oporu słabszych – gry z reżimami migracyjnymi i wizowymi 9. Co by zrobił Thoreau w Puszczy Białowieskiej? – o obywatelskim nieposłuszeństwie na granicy polsko-białoruskiej E. LUKI PRAWNE/BIAŁE PLAMY 10. Kto ustanawia „podmiot prawa”? – granica polsko-białoruska jako przestrzeń ambiwalencji 11. Strefy ukrytej (systemowej) przemocy – granice Unii Europejskiej 12. Czy luka prawna bywa formą regulacji i kto na tym korzysta? – reprywatyzacja w kontekście Warszawy 13. Sprawiedliwość transformacyjna – komisje śledcze 14. „IWONA WIECZOREK – SZUKAMY PRAWDY” – (domorośli) detektywi w zastępstwie państwa Na zajęcia mam nadzieję zaprosić kilkoro gości specjalizujących się w podejmowanych przez nas tematach. |
Bibliography: |
(in Polish) Przykładowa literatura (na pewno będzie ulegać zmianom): Opracowania naukowe: 1. Bruno Latour, The Making of Law. An Ethnography of the Conseil d’Etat, Paris 2002 (fragmenty). 2. Michel Foucault, Nadzorować i karać, tłum. T. Komendant, Warszawa 2020 (fragmenty). 3. Marta Bucholc, Law and liberal pedagogy in a post-socialist society: the case of Poland, w: “Journal of Modern European History”, t. 18, 2020, s. 324-334. 4. Akhil Gupta, Red Tape: Bureaucracy, Structural Violence and Poverty in India, Durham 2012 (fragmenty). 5. Michael Lipsky, Street-Level Bureaucracy: Dilemmas of the Individual in Public Services, New York 2010 (fragmenty). 6. W. Klaus, M. Szulecka, Departing or Being Deported? Poland’s Approach towards Humanitarian Migrants, w: “Journal of Refugee Studies”, vol. 36, 2023, s. 467-488. 7. K. A. Marciniak, Proces sądowy jako theatrum w świetle dzieł Bartłomieja Groickiego, w: „Czasopismo Prawno-Historyczne”, t. 58, 2016. 8. D. Gilman, Barricading the Border: COVID-19 and the Exclusion of Asylum Seekers at the U.S. Southern Border, w: “Frontiers”, vol. 2, 2020. 9. S. Scheel, “The Secret is to Look Good on Paper”: Appropriating Mobility within and against a Machine of Illegalization, w: “The Borders of “Europe””, Durham 2017, s. 37-63. 10. Badaczki i Badacze na Granicy, Społeczne archiwum kryzysu humanitarnego, 2021- (wybrane teksty). 11. K. Czarnota, M. Górczyńska, Gdzie prawo nie sięga. Raport HFPC z monitoringu granicy polsko-białoruskiej, Warszawa 2022. 12. A. Palęcka, Przemoc państwa i działania oddolne. Raport fundacji Ocalenie z kryzysu na granicy polsko-białoruskiej, Warszawa 2022. 13. B. Siemieniako, Reprywatyzując Polskę. Historia wielkiego przekrętu, Warszawa 2017 (framgenty). 14. J. Kusiak, Chaos Warszawa, Warszawa 2017 (fragmenty). Teksty kultury (przykładowe): 1. B. Boochani, Tylko góry będą ci przyjaciółmi, tłum. T. S. Gałązka, Warszawa 2021 (fragmenty). 2. M. Grynberg, Jezus umarł w Polsce, Warszawa 2022 (wybrane rozmowy). 3. „Border Conversations” (2022). 4. „Sędzia Anna Maria Wesołowska” (2006-2011), prod. TVN (wybrane odcinki). 5. „Mo” (2022), prod. Netflix (wybrane odcinki). 6. „Strefa ukrytej przemocy” (2022), prod. Border Emergency Collective. 7. „Piąte: nie zabijaj” (2019-) (wybrane odcinki). |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W04 - absolwent zna i rozumie w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą K_U01 - absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki K_U02 - absolwent potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny K_K01 - absolwent jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K_K02 - absolwent jest gotowy do przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów K_K03 - absolwent jest gotowy do dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na zajęciach dopuszczalne są dwie nieobecności, które osoba może wykorzystać bez podawania przyczyny. Każda kolejna nieobecność powinna być nadrobiona w wizyty na dyżurze - w czasie której omówimy wspólnie teksty przerabiane w okresie nieobecności. Udział nieobecności - odrobionych lub nie - nie może przekroczyć 50%. Ocena końcowa będzie zależała od dwóch czynników: A. Przygotowania krótkiej pracy zaliczeniowej (eseju) B. Aktywności na zajęciach A. Każda osoba uczestnicząca w zajęciach będzie zobowiązana do przygotowania krótkiej pracy zaliczeniowej (3-5 stron) na wybrany temat związany z tematyką zajęć - np. analiza wybranego tekstu kultury. Praca nie będzie musiała spełniać ściśle wymogów artykułu naukowego, ale będzie wymagane odwołanie do literatury. W połowie semestru zapoznam osoby z listą przykładowych tematów oraz wprowadzę w to, jak ma wyglądać praca zaliczeniowa. B. Czynnik dodatkowy. Brak aktywności na zajęciach nie będzie wpływał negatywnie na ocenę - natomiast podejmowanie aktywności może wpłynąć na poprawę oceny. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Ada Tymińska | |
Group instructors: | Ada Tymińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.