University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Warsztat analizy semiotycznej

General data

Course ID: 3002-KON2023K26
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Warsztat analizy semiotycznej
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Przedmiot nie wymaga ukończenia innych zajęć, aczkolwiek podstawowa znajomość antropologii kultury i kultury wizualnej może się okazać przydatna.


Na zajęciach omawiane będą teksty w języku angielskim, więc swobodna znajomość tego języka stanowi warunek komfortowego uczestnictwa w warsztatach.

Short description: (in Polish)

Analiza semiotyczna jest dziś szeroko wykorzystywana w badaniach postaw społecznych, planowaniu strategii komunikacyjnych, w marketingu i reklamie. Warsztaty na praktycznych przykładach pozwolą zapoznać się uczestniczkom i uczestnikom z podstawowymi technikami badawczymi.

Zajęcia będą miały charakter praktyczny. Zaplanowane są w metodologii "skrzynki narzędziowej". Każde kolejne spotkanie wprowadza nowe narzędzie, które następnie zastosowane zostanie w praktyce we wspólnej analizie wybranego tekstu kultury lub korpusu źródeł.

Full description: (in Polish)

Analiza semiotyczna na uniwersytecie kojarzy się zwykle z badaniami literaturoznawczymi lub zakorzenionymi w nich dość wiekowymi analizami kultury Rolanda Barthesa czy Umberta Eco. Tymczasem współcześnie metodologia ta jest szeroko wykorzystywana m.in. w planowaniu kampanii społecznych, analizie społecznej percepcji zjawisk, w reklamie i marketingu czy komunikacji politycznej.

Osoby uczestniczące w zajęciach nauczą się między innymi:

- zbierać i analizować materiały z mediów tradycyjnych i społecznościowych;

- samodzielnie planować pracę na dużych korpusach danych;

- sortowania tekstów na tematy, ich klasyfikacji i analizy jakościowej tematów, także prowadzonej na korpusie wstępnie przeanalizowanymi przez algorytmy metodami NLP (np. Latent Dirichlet allocation);

- wykorzystywać kwadrat semiotyczny w analizie kodów komunikacyjnych;

- analizy kodów werbalnych i wizualnych;

- analizy narracyjnej;

- analizy archetypów;

- analizy pól semantycznych.

Przyjrzymy się także nieoczywistym nowym ścieżkom we współczesnym pejzażu semiotycznym takim jak:

- marki narodowe i semiotyka patriotyzmu;

- franczyzy, uniwersa kulturowe, multiwersa.

Bibliography: (in Polish)

Anholt, Simon, Sprawiedliwość marek

Barthes, Roland, Mitologie

Holt, Douglas B. How brands become icons: The principles of cultural branding. harvard business press, 2004.

Mark, Margaret, Carol S. Pearson. The hero and the outlaw: Building extraordinary brands through the power of archetypes. McGraw Hill Professional, 2001.

Polak, Krzysztof, Żurawicka Marzena, Semiotyka w badaniach marketingowych, PWN (2023).

Valentine, Virginia. "Semiotics: what it is and what it can do for market research." Market Research Handbook (2012).

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć osoba uczestnicząca

- zna w zaawansowanym stopniu metodologię badania kultury, jaką jest analiza semiotyczna oraz związane z nią strategie poznawcze i stosowane metody badawcze

- zna podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego

- potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych, w szczególności w sporządzaniu semiotycznych raportów badawczych dla klientów komercyjnych i niekomercyjnych

- potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

- potrafi określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji (w szczególności zna i rozumie specyfikę komunikacji w mediach społecznościowych)

- wykorzystywać semiotyczną metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na każde warsztaty osoby studiujące przygotowują krótkie prace polegające na samodzielnym zebraniu określonego materiału, jego uporządkowaniu lub analizie, a czasem także na stworzeniu propozycji scenariusza do kampanii reklamowej lub społecznej w oparciu o zgromadzone materiały.

Wyniki cotygodniowej pracy umieszczane są przed zajęciami na platformie Google Classroom oraz prezentowane w postaci slajdów i omawiane podczas warsztatów.

Ocenie podlega przygotowywanie cotygodniowych zadań oraz systematyczna praca warsztatowa podczas zajęć.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 60 hours more information
Coordinators: Marcin Napiórkowski
Group instructors: Marcin Napiórkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)