(in Polish) Warsztat analizy semiotycznej
General data
Course ID: | 3002-KON2023K26 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Warsztat analizy semiotycznej |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Przedmiot nie wymaga ukończenia innych zajęć, aczkolwiek podstawowa znajomość antropologii kultury i kultury wizualnej może się okazać przydatna. Na zajęciach omawiane będą teksty w języku angielskim, więc swobodna znajomość tego języka stanowi warunek komfortowego uczestnictwa w warsztatach. |
Short description: |
(in Polish) Analiza semiotyczna jest dziś szeroko wykorzystywana w badaniach postaw społecznych, planowaniu strategii komunikacyjnych, w marketingu i reklamie. Warsztaty na praktycznych przykładach pozwolą zapoznać się uczestniczkom i uczestnikom z podstawowymi technikami badawczymi. Zajęcia będą miały charakter praktyczny. Zaplanowane są w metodologii "skrzynki narzędziowej". Każde kolejne spotkanie wprowadza nowe narzędzie, które następnie zastosowane zostanie w praktyce we wspólnej analizie wybranego tekstu kultury lub korpusu źródeł. |
Full description: |
(in Polish) Analiza semiotyczna na uniwersytecie kojarzy się zwykle z badaniami literaturoznawczymi lub zakorzenionymi w nich dość wiekowymi analizami kultury Rolanda Barthesa czy Umberta Eco. Tymczasem współcześnie metodologia ta jest szeroko wykorzystywana m.in. w planowaniu kampanii społecznych, analizie społecznej percepcji zjawisk, w reklamie i marketingu czy komunikacji politycznej. Osoby uczestniczące w zajęciach nauczą się między innymi: - zbierać i analizować materiały z mediów tradycyjnych i społecznościowych; - samodzielnie planować pracę na dużych korpusach danych; - sortowania tekstów na tematy, ich klasyfikacji i analizy jakościowej tematów, także prowadzonej na korpusie wstępnie przeanalizowanymi przez algorytmy metodami NLP (np. Latent Dirichlet allocation); - wykorzystywać kwadrat semiotyczny w analizie kodów komunikacyjnych; - analizy kodów werbalnych i wizualnych; - analizy narracyjnej; - analizy archetypów; - analizy pól semantycznych. Przyjrzymy się także nieoczywistym nowym ścieżkom we współczesnym pejzażu semiotycznym takim jak: - marki narodowe i semiotyka patriotyzmu; - franczyzy, uniwersa kulturowe, multiwersa. |
Bibliography: |
(in Polish) Anholt, Simon, Sprawiedliwość marek Barthes, Roland, Mitologie Holt, Douglas B. How brands become icons: The principles of cultural branding. harvard business press, 2004. Mark, Margaret, Carol S. Pearson. The hero and the outlaw: Building extraordinary brands through the power of archetypes. McGraw Hill Professional, 2001. Polak, Krzysztof, Żurawicka Marzena, Semiotyka w badaniach marketingowych, PWN (2023). Valentine, Virginia. "Semiotics: what it is and what it can do for market research." Market Research Handbook (2012). |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć osoba uczestnicząca - zna w zaawansowanym stopniu metodologię badania kultury, jaką jest analiza semiotyczna oraz związane z nią strategie poznawcze i stosowane metody badawcze - zna podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego - potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych, w szczególności w sporządzaniu semiotycznych raportów badawczych dla klientów komercyjnych i niekomercyjnych - potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny - potrafi określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji (w szczególności zna i rozumie specyfikę komunikacji w mediach społecznościowych) - wykorzystywać semiotyczną metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na każde warsztaty osoby studiujące przygotowują krótkie prace polegające na samodzielnym zebraniu określonego materiału, jego uporządkowaniu lub analizie, a czasem także na stworzeniu propozycji scenariusza do kampanii reklamowej lub społecznej w oparciu o zgromadzone materiały. Wyniki cotygodniowej pracy umieszczane są przed zajęciami na platformie Google Classroom oraz prezentowane w postaci slajdów i omawiane podczas warsztatów. Ocenie podlega przygotowywanie cotygodniowych zadań oraz systematyczna praca warsztatowa podczas zajęć. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 60 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Napiórkowski | |
Group instructors: | Marcin Napiórkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.