(in Polish) Tekstualne doświadczenia niepełnosprawności
General data
Course ID: | 3002-KON2023K27 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Tekstualne doświadczenia niepełnosprawności |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć będziemy analizować i interpretować teksty kultury (teatralne, dramatyczne, (auto)biograficzne) tworzone przez osoby doświadczające niepełnosprawności bądź te, które tematyzują to doświadczenie. Wybrane utwory poddamy analizie poetologicznej, by następnie pytać o to, jak dana forma „działa” w kontekście społeczno-kulturowo-historycznym. |
Full description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest analiza i interpretacja tekstów kultury – dramatycznych, teatralnych, (auto)biograficznych – dotyczących niepełnosprawności (przede wszystkim tworzonych przez osoby doświadczające niepełnosprawności, ale także – w kilku przypadkach – tych, które to doświadczenie tematyzują w ramach fikcji). Podczas pierwszych zajęć uczestnicy/uczestniczki konwersatorium zostaną zaznajomieni/zaznajomione z kluczowymi informacjami na temat disability studies oraz najważniejszymi terminami, które będą mogły stanowić punkt odniesienia w dyskusjach. Rozmowa dotyczyć będzie również samego (problematycznego) pojęcia niepełnosprawności i społecznych dyskursów na jej temat. By badać teksty kultury traktujące o niepełnosprawności, konieczne jest bowiem odwołanie do pozaartystycznych sposobów mówienia o niej. Konwersatorium będzie podzielone na trzy bloki: dramat, teatr, (auto)narracje. Każdy blok rozpocznie się od zajęć teoretycznych – omówienia tekstów wskazujących najważniejsze zagadnienia, konteksty bądź narzędzia do analizy utworów danego działu. Studentkom i studentom kulturoznawstwa prowadząca zaproponuje polonistyczne narzędzia analizy tekstu; spojrzenie na ukształtowanie formalne utworu, stylistykę, kompozycję. Wspólnie będziemy szukać odpowiedzi na pytanie, „jak to jest zrobione?”. Tym samym zajęcia rozszerzą kompetencje analityczne i interpretacyjne członków/członkiń kursu oraz wzbogacą świadomość filologiczną. Refleksji poddamy to, jak dana forma „działa” i „pracuje” w kontekście społeczno-kulturowo-historycznym, do jakich praktyk mówienia i myślenia o niepełnosprawności się odwołuje, czy podejmuje grę z dyskursami na temat niepełnosprawności i jej społecznym imaginarium. |
Bibliography: |
(in Polish) Lista analizowanych utworów może się zmienić w zależności od dynamiki zajęć, poniżej znajduje się przykładowa propozycja. I WPROWADZENIE: scena społeczna • Niepełnosprawność – pojęcie, modele, dyskursy II BLOK PIERWSZY: scena teatralna • Zajęcia teoretyczne: freak show, gapienie się, auto-teatr • PokaZ, reż. J. Wielgus • Moja sprawa, reż. I. Sekierzyńska, Teatr Biuro Rzeczy Osobistych [kontekst: scenariusz] • Mt 9,7 [ On wstał i poszedł do domu] / W Przechlapanem, R. Urbacki III BLOK DRUGI: scena dramatyczna • Zajęcia teoretyczne: relacje osobowe, rama dramatyczna i formy podawcze • Noc Helvera, I. Villquist • Debil, M. Prześluga • Słabi, M. Drab [kontekst 4.48 Psychosis, S. Kane] IV BLOK TRZECI: scena tworzenia o sobie samym • Zajęcia teoretyczne: life-writting, konstrukcja narracji maladycznych • Strategie przetrwania – Pamiętnik, C. Sobolewska [kontekst: Cela, Odpowiedź na zespół Downa, A. Sobolewska] • Baltazar, S. Mrożek [kontekst: Wieloryb. The Globe, M. Pakuła] • Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci, J. Hołub [kontekst autonarracje na TikToku] V PROJEKTY – zaliczenie |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Student/studentka: • zyskuje bazową wiedzę w zakresie kulturowych i literaturoznawczych studiów o niepełnosprawności; • zna najważniejsze polskie współczesne teksty kultury istotne w perspektywie disability studies; • opisuje formę i język utworów za pomocą odpowiednich pojęć i narzędzi; • jest świadomy/a funkcjonowania dyskursów na temat niepełnosprawności w społeczeństwie i artystycznych strategii ich przechwycania. UMIEJĘTOŚCI Student/studentka: • rozwija umiejętności analityczne i interpretacyjne, zwłaszcza kompetencję omawiania tekstu za pomocą metody close reading; • potrafi zastosować studia o niepełnosprawności jako perspektywę badawczą we własnej pracy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student/studentka: • jest świadomy aktywistycznego potencjału studiów o niepełnosprawności; • potrafi otworzyć się na głos drugiej osoby i prowadzić merytoryczną dyskusję z klasą. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą oceny będą: merytoryczny wkład studenta/studentki w dyskusję oraz projekt zaliczeniowy (możliwy do zrealizowania samodzielnie bądź w parze, według preferencji) dotyczący analizy wybranego tekstu kultury związanego z tematem konwersatorium. Projekty prezentowane będą na ostatnich zajęciach. Może to być klasyczna prezentacja (15-20) min, prowadząca jest również otwarta na kreatywne pomysły osób studiujących. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności, każdą kolejną należy odrobić podczas dyżuru prowadzącej. Nieobecność na więcej niż pięciu spotkaniach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Piniewska | |
Group instructors: | Anna Piniewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.