University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Tekstualne doświadczenia niepełnosprawności

General data

Course ID: 3002-KON2023K27
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Tekstualne doświadczenia niepełnosprawności
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Podczas zajęć będziemy analizować i interpretować teksty kultury (teatralne, dramatyczne, (auto)biograficzne) tworzone przez osoby doświadczające niepełnosprawności bądź te, które tematyzują to doświadczenie. Wybrane utwory poddamy analizie poetologicznej, by następnie pytać o to, jak dana forma „działa” w kontekście społeczno-kulturowo-historycznym.

Full description: (in Polish)

Celem konwersatorium jest analiza i interpretacja tekstów kultury – dramatycznych, teatralnych, (auto)biograficznych – dotyczących niepełnosprawności (przede wszystkim tworzonych przez osoby doświadczające niepełnosprawności, ale także – w kilku przypadkach – tych, które to doświadczenie tematyzują w ramach fikcji). Podczas pierwszych zajęć uczestnicy/uczestniczki konwersatorium zostaną zaznajomieni/zaznajomione z kluczowymi informacjami na temat disability studies oraz najważniejszymi terminami, które będą mogły stanowić punkt odniesienia w dyskusjach. Rozmowa dotyczyć będzie również samego (problematycznego) pojęcia niepełnosprawności i społecznych dyskursów na jej temat. By badać teksty kultury traktujące o niepełnosprawności, konieczne jest bowiem odwołanie do pozaartystycznych sposobów mówienia o niej.

Konwersatorium będzie podzielone na trzy bloki: dramat, teatr, (auto)narracje. Każdy blok rozpocznie się od zajęć teoretycznych – omówienia tekstów wskazujących najważniejsze zagadnienia, konteksty bądź narzędzia do analizy utworów danego działu. Studentkom i studentom kulturoznawstwa prowadząca zaproponuje polonistyczne narzędzia analizy tekstu; spojrzenie na ukształtowanie formalne utworu, stylistykę, kompozycję. Wspólnie będziemy szukać odpowiedzi na pytanie, „jak to jest zrobione?”. Tym samym zajęcia rozszerzą kompetencje analityczne i interpretacyjne członków/członkiń kursu oraz wzbogacą świadomość filologiczną. Refleksji poddamy to, jak dana forma „działa” i „pracuje” w kontekście społeczno-kulturowo-historycznym, do jakich praktyk mówienia i myślenia o niepełnosprawności się odwołuje, czy podejmuje grę z dyskursami na temat niepełnosprawności i jej społecznym imaginarium.

Bibliography: (in Polish)

Lista analizowanych utworów może się zmienić w zależności od dynamiki zajęć, poniżej znajduje się przykładowa propozycja.

I WPROWADZENIE: scena społeczna

• Niepełnosprawność – pojęcie, modele, dyskursy

II BLOK PIERWSZY: scena teatralna

• Zajęcia teoretyczne: freak show, gapienie się, auto-teatr

• PokaZ, reż. J. Wielgus

• Moja sprawa, reż. I. Sekierzyńska, Teatr Biuro Rzeczy Osobistych [kontekst: scenariusz]

• Mt 9,7 [ On wstał i poszedł do domu] / W Przechlapanem, R. Urbacki

III BLOK DRUGI: scena dramatyczna

• Zajęcia teoretyczne: relacje osobowe, rama dramatyczna i formy podawcze

• Noc Helvera, I. Villquist

• Debil, M. Prześluga

• Słabi, M. Drab [kontekst 4.48 Psychosis, S. Kane]

IV BLOK TRZECI: scena tworzenia o sobie samym

• Zajęcia teoretyczne: life-writting, konstrukcja narracji maladycznych

• Strategie przetrwania – Pamiętnik, C. Sobolewska [kontekst: Cela, Odpowiedź na zespół Downa, A. Sobolewska]

• Baltazar, S. Mrożek [kontekst: Wieloryb. The Globe, M. Pakuła]

• Żeby umarło przede mną. Opowieści matek niepełnosprawnych dzieci, J. Hołub [kontekst autonarracje na TikToku]

V PROJEKTY – zaliczenie

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Student/studentka:

• zyskuje bazową wiedzę w zakresie kulturowych i literaturoznawczych studiów o niepełnosprawności;

• zna najważniejsze polskie współczesne teksty kultury istotne w perspektywie disability studies;

• opisuje formę i język utworów za pomocą odpowiednich pojęć i narzędzi;

• jest świadomy/a funkcjonowania dyskursów na temat niepełnosprawności w społeczeństwie i artystycznych strategii ich przechwycania.

UMIEJĘTOŚCI

Student/studentka:

• rozwija umiejętności analityczne i interpretacyjne, zwłaszcza kompetencję omawiania tekstu za pomocą metody close reading;

• potrafi zastosować studia o niepełnosprawności jako perspektywę badawczą we własnej pracy.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student/studentka:

• jest świadomy aktywistycznego potencjału studiów o niepełnosprawności;

• potrafi otworzyć się na głos drugiej osoby i prowadzić merytoryczną dyskusję z klasą.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą oceny będą: merytoryczny wkład studenta/studentki w dyskusję oraz projekt zaliczeniowy (możliwy do zrealizowania samodzielnie bądź w parze, według preferencji) dotyczący analizy wybranego tekstu kultury związanego z tematem konwersatorium. Projekty prezentowane będą na ostatnich zajęciach. Może to być klasyczna prezentacja (15-20) min, prowadząca jest również otwarta na kreatywne pomysły osób studiujących.

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności, każdą kolejną należy odrobić podczas dyżuru prowadzącej. Nieobecność na więcej niż pięciu spotkaniach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Anna Piniewska
Group instructors: Anna Piniewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)