The youngest generation of writers
General data
Course ID: | 3002-KON2023K3 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | The youngest generation of writers |
Name in Polish: | Najmłodsze pokolenie osób piszących |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka polskiego i ogólna orientacja we współczesnej kulturze polskiej. Nie jest wymagana akademicka wiedza z zakresu historii literatury i poetyki. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z najmłodszymi rocznikami osób tworzących w języku polskim literaturę piękną (poezję i prozę fabularną). Ponieważ najmłodszym twórcą jednoznacznie uznanym w ogólnym polu literackim jest Tomasz Bąk, rocznik 1991, za graniczną datę urodzenia przyjąłem rok 1992. Najmłodszy omawiany poeta urodził się w roku 2004. Zamierzam traktować literaturę przede wszystkim jako ekspresję aktualnych tendencji kulturowych. Celem pomocniczym jest przećwiczenie umiejętności dyskusji o literaturze nieposiadającej jeszcze opracowań historycznoliterackich, a co najwyżej omówienia krytyczne. |
Full description: |
(in Polish) Bohaterowie i przedmioty poszczególnych spotkań: 1. Patryk Kosenda (1993), Przemysław Suchanecki (1992), Paweł Harlender (1992), Kacper Płusa (1992) - wiersze i prozy poetyckie; 2. Wojciech Engelking (1992), "Niepotrzebne skreślić"; 3. Justyna Kulikowska (1993), Anna Adamowicz / Laura Osińska (1993), Karolina Kapusta (1993) - wiersze; 4. Aleksandra Pakieła (1992), "Oto ciało moje", Bartosz Popadiak (1993), "Podzwonne dla Instytutu"; 5. Kamil Kawalec (1993), Jan Rojewski (1994), Radosław Jurczak (1995) - wiersze; 6. Dorota Kotas (1994), "Pustostany", "Cukry", "Czerwony młoteczek"; 7. Antonina Tosiek (1996), Mateusz Górniak (1996), Filip Matwiejczuk (1996) - wiersze i proza; 8. Jacek Paśnik (1997), "Dzieci", Maciej Libich (1996), "Przepływy"; 9. Łukasz Barys (1997), "Kości, które nosisz w kieszeni", "Jeśli przecięto cię na pół", wiersze; 10. Michał Mytnik (1997), Paweł Kusiak (1998), Marlena Niemiec (1997) - wiersze; 11. Ada Rączka (1997), Sara Szamot (1997), Karolina Krasny (1999) - wiersze i proza; 12. Anouk Herman (1998) - wiersze i "Nigdy nie będziesz szło samo"; 13. Wojciech Kopeć (1998), Julek Rosiński (2001), Bartosz Horyza (2000), Zofia Kiljańska (2001) - wiersze; 14. Gustaw Owczarski (2003), Jakub Grabiak (2002), Szymon Kowalski (2004) - wiersze. Lista zagadnień może podlegać modyfikacji w porozumieniu ze studentami i pod wpływem bieżących zdarzeń w polu literackim. |
Bibliography: |
(in Polish) Lektury zgodnie z listą autorów i książek, szczegółowe informacje i linki będą podawane przed kolejnymi spotkaniami. W przypadku omawiania na zajęciach wielu autorów lub książek materiał będzie dzielony między grupy. Pomocniczo: http://8arkusz.pl/ https://opt-art.net/helikopter/ https://pismoiglica.pl/ https://kontent.net.pl/ https://magazynwizje.pl/ https://nowynapis.eu/ https://stonerpolski.pl/ https://tlenliteracki.pl/ https://trytytkapismo.pl/ https://www.zakladmagazyn.pl/ |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: absolwent zna i rozumie: K_W03 w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury K_W07 zasady prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej oraz ich implikacje kulturowe K_W08 mechanizmy działania instytucji kultury i zakładania oraz prowadzenia organizacji pozarządowych Umiejętności: absolwent potrafi: K_U07 zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną K_U11 ciągle dokształcać się i rozwijać intelektualnie oraz zawodowo; ukierunkowywać innych w tym zakresie Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści K_K02 przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów K_K03 dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju K_K05 zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią K_K07 zaangażowania się w prace zespołowe ze świadomością wagi wspólnego działania i etyczną odpowiedzialnością; działania na rzecz przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Kontrola obecności (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), 1a. W przypadku nieobecności nadmiarowych - ocena ich zaliczenia w postaci dodatkowych zadań, jak prezentacja na zajęciach wskazanych utworów. 2. Ocena aktywności na zajęciach, w tym znajomości zadanych lektur. 3. Ocena prezentacji na potrzeby dyskusji wybranych wierszy zadanych poetów. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jan Potkański | |
Group instructors: | Jan Potkański | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.