(in Polish) Współczesna reżyseria operowa
General data
Course ID: | 3002-KON2023K32 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Współczesna reżyseria operowa |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) bierna znajomość języka angielskiego |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie przyjrzenie się współczesnemu teatru operowemu z uwzględnieniem perspektywy historycznej, teoretycznej i analitycznej. Zastanowimy się nad tym, w jaki sposób doszło do ukonstytuowania się roli reżysera jako głównego twórcy znaczeń spektaklu, jakie ma to konsekwencje dla samego teatru operowego oraz zmapujemy najważniejsze strategie inscenizacyjne. Poznamy także perspektywę osób tworzących współczesny teatr operowy. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie przyjrzenie się współczesnemu teatru operowemu z uwzględnieniem perspektywy historycznej, teoretycznej i analitycznej. Zastanowimy się nad tym, w jaki sposób doszło do ukonstytuowania się roli reżysera w XX wieku jako głównego twórcy znaczeń spektaklu, jakie ma to konsekwencje dla samego teatru operowego oraz zmapujemy najważniejsze strategie inscenizacyjne. Poznamy także perspektywę osób tworzących współczesny teatr operowy - pod koniec semestru przewidziane są spotkania z osobami bezpośrednio zajmującymi się teatrem operowym (śpiew, scenografia, dramaturgia, dyrygentura, reżyseria), które przybliżą go nam od strony praktycznej. Zagadnienia: - jak badać współczesny teatr operowy? - historia: Walter Felsenstein – Lia Rotbaum – Leon Schiller - teoria i analiza - strategie inscenizacyjne: od rekonstrukcji do dekonstrukcji - warszawskie życie operowe - śpiew w operze - teatr operowy od strony scenograficznej - dramaturgia opery - dyrygowanie w operze - teatr operowy – perspektywa reżyserki |
Bibliography: |
(in Polish) Calico Joy H., The Legacy of GDR Directors on the Post-Wende Opera Stage, w: Art Outside the Lines: New Perspectives on GDR Art Culture, ed. by Elaine Kelly, Amy Wlodarski, Amsterdam–New York 2011. Horowicz Bronisław, Teatr operowy. Historia opery – realizacje sceniczne – perspektywy, Warszawa 1963. Mould Stephen, Curating Opera: Reinventing the Past Through Museums of Opera and Art, London 2021. Müller Ulrich, Regietheater/Director’s Theater, w: The Oxford Handbook of Opera, ed. by Helen M. Greenwald, Oxford 2014. Risi Clemens, Opera in Performance: „Regietheater” and the Performative Turn, transl. by Jake Frazer, „Opera Quarterly” 2019, vol. 35, no. 1-2. Opera Studies, ed. by Nicholas Till, Cambridge 2012. Rotbaumówna Lia, Opera a jej kształt sceniczny. Notatki z warsztatu reżysera, Kraków 1969. Rudnicka Justyna, „Don Juan” Wolfganga Amadeusa Mozarta w reżyserskiej interpretacji Lii Rotbaumówny – próba rekonstrukcji, „Res Facta Nova” 2019, nr 29. Wieczorek Sławomir, Czerwona „Halka”, „Dwutygodnik.com” 2012, nr 73. |
Learning outcomes: |
(in Polish) metody analizy oraz interpretacji praktyk i tekstów kultury (inscenizacji operowej) absolwent_ka potrafi: wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji pisać rozprawy, samodzielnie dobierając literaturę oraz zaprezentować ustnie wyniki swych dociekań badawczych, a także wygłosić referat będący rezultatem samodzielnej analizy literatury przedmiotu; w swych wypowiedziach pisemnych i ustnych stosuje w sposób poprawny terminologię z zakresu nauk o kulturze absolwent_ka jest gotów_owa do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność i aktywność na zajęciach, esej lub prezentacja końcowa. Możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są podstawą niezaliczenia. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marcin Bogucki | |
Group instructors: | Marcin Bogucki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.