University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Alternatives to growth. In search of new socio-economic models

General data

Course ID: 3002-KON2023K35
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Alternatives to growth. In search of new socio-economic models
Name in Polish: Alternatywy dla wzrostu. W poszukiwaniu nowych modeli społeczno-gospodarczych
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

Some of the readings for classes will be in English, so knowledge of English at a level enabling reading scientific texts is required.

Short description:

In times of climate and ecological crisis, the need to rebuild the currently dominant economic and social model based on growth is becoming increasingly clear. Ideas such as degrowth are becoming more and more popular, inspiring numerous social initiatives, but they are also perceived as controversial and raise a lot of discussion. During the classes, we will talk about various alternative socio-economic models that may be a response to the climate and ecological crisis.

Full description:

Koncepcja odejścia od wzrostu gospodarczego w stronę modelu opartego na sprawiedliwości społecznej i środowiskowej, zapewniającego wszystkim dobrostan przy jednoczesnym zminimalizowaniu presji na środowisko naturalne, określana jako degrowth [fr. décroissance] (postwzrost/dewzrost) zaczęła zdobywać popularność we wczesnych latach 2000, ale jej korzenie sięgają lat 70. i dyskusji wywołanych publikacją raportu Klubu Rzymskiego. Jeżeli spojrzymy jeszcze dalej wstecz, znajdziemy w historii kultury liczne tradycje nawołujące do życia z umiarem i w harmonii ze środowiskiem naturalnym, z których czerpać mogą współczesne ruchy.

Na zajęciach przyjrzymy się postwzrostowi i innym nurtom stanowiącym alternatywę dla kapitalistycznej gospodarki ciągłego wzrostu. Będziemy dyskutować o źródłach tych idei i ich praktycznych realizacjach. Będziemy analizować kluczowe dla tych koncepcji teksty i przyglądać się konkretnym działaniom. Przyjrzymy się także dyskursom towarzyszącym gospodarce opartej na wzroście i perspektywie ekomodernistycznej.

Opis zajęć ma wstępny charakter. Dokładny program zostanie stworzony na podstawie dyskusji z uczestniczkami i uczestnikami zajęć i będzie uwzględniał ich zainteresowania.

Bibliography:

- Degrowth: A vocabulary for a new era, red. Federico Demaria et. al., 2015

- Jason Hickel, Less is More: How Degrowth Will Save the World, 2020

- John Bellamy Foster, Brett Clark, Richard York, "The Ecological Rift. Capitalism’s War on the Earth", New York 2010

- John Bellamy Foster, "The Return of Nature. Socialism nad ecology", 2020

- Michael Löwy, "Ecosocialism. A Radical Alternative to Capitalist Catastrophe" 2015

- Lewis Akenji "Sustainable Consumption or Consumer Scapegoatism?"

- Fuchs D, Sahakian M, Gumbert T, et al. (2021) Consumption Corridors: Living a Good Life within Sustainable Limits. New York: Routledge.

- David Graeber, "Fragmenty antropologii anarchistycznej", Poznań 2021

- Giorgos Kallis, Limits: why Malthus was wrong and why environmentalists should care, 2019

- Joan Martınez-Alier, Environmental Justice and Economic Degrowth: An Alliance between Two Movements, "Capitalism, nature, socialism", 2012, nr 23

- Daniel W. O’Neill et. al., A good life for all within planetary boundaries, "Nature sustainability" 2018, nr 1

- Federico Demaria et. al, What is Degrowth? From an Activist Slogan to a Social Movement, "Environmental values" 2013, nr 22

- Dennis Meadows et. al., Granice wzrostu, 1973

- Nicholas Georgescu-Roegen, Energy and Economic Myths, "Southern Economic Journal", Vol. 41, No. 3 (Jan., 1975)

- Stuart Chase, Tragedy of waste, 1925

- Housing for degrowth. Principles, Models, Challenges and Opportunities, red. Anitra Nelson, François Schneider, 2019

- Giorgos Kallis, Socialism without growth, "Capitalism, nature, socialism" 2017

Learning outcomes:

Student/ka zna i rozumie w stopniu pogłębionym koncepcje ekonomiczno-społecznych związanych z krytyką wzrostu gospodarczego. Student/ka potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny, w szczególności dostrzega zależności między systemami gospodarczymi, normami społecznymi i kulturowymi oraz środowiskiem naturalnym, potrafi je również zrekonstruować w kontekście przemian historycznych. Student/ka posiada kompetencje do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.

Assessment methods and assessment criteria:

The exact form of the final assessment will be agreed with the participants during the first classes.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Weronika Parfianowicz, Jakub Rok
Group instructors: Weronika Parfianowicz, Jakub Rok
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)