From the block, palace, barrack. The cultural history of State Agricultural Farms
General data
Course ID: | 3002-KON2023K37 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | From the block, palace, barrack. The cultural history of State Agricultural Farms |
Name in Polish: | Z bloku, pałacu, baraku. Kulturowa historia pegeerów |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) elementarna znajomość historii kultury polskiej XX wieku |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przybliżenie kulturowej historii Państwowych Gospodarstw Rolnych. Na podstawie pamiętników konkursowych, powieści, reportaży, filmów dokumentalnych i kronik filmowych będziemy przyglądać się sposobom opowiadania o pegeerach i zastanawiać nad ich potencjalnościami. |
Full description: |
(in Polish) Państwowe Gospodarstwa Rolne – powołane oficjalnie w 1949 roku – były elementem socjalistycznej reformy rolnej i miały stanowić przeciwwagę dla gospodarstw indywidualnych. Z czasem stały się specyficznie odrębnymi przestrzeniami, w której tytułowy pałac, barak i blok współwystępowały i służyły za krajobraz przeżywany oraz na różne sposoby zamieszkiwany przez pracownice i pracowników PGR. Ten swoisty pegeerowski palimpsest będzie jednym z zagadnień podejmowanych podczas zajęć. W czasie semestru spotkań osoby studiujące zapoznają się z tekstami założycielskimi dla Państwowych Gospodarstw Rolnych i ich późniejszymi reprezentacjami. W zaproponowanych tekstach kultury szczególnie będzie nas interesować napięcie między tym, co deklaratywne i oficjalne, a tym, co związane z codziennością pegeerów i taktykami oporu podejmowanymi przez pracownice i pracowników. Kulturowa historia pegeerów posłuży też do namysłu nad tym, jak zbierać i badać historie ludowe, oddolne i te – podążając za rozpoznaniami Arieli Aïshy Azoulay – potencjalne. Przykładowe tematy: – Początki, Ministerstwo PGR i długie trwanie folwarku – Pegeery na „Ziemiach Odzyskanych” – Praca i praca na rzecz „lepszego jutra” – Wzorcowe pegeery i barszcz sosnowskiego – Kołchoźnicy, „pegeerusy”, czyli o strachu i (auto)stereotypie – Modernizacja wsi i hierarchie – Życie codzienne między wsią a miastem – Podmioty więcej-niż-ludzkie w gospodarstwach państwowych – Transformacja: homo sovieticus, Arizona i praktycy niemocy – Historie potencjalne: pałace-pegeery |
Bibliography: |
(in Polish) Wszystkie teksty będą udostępniane w formie skanów. Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru. Przykładowa literatura: – Anna Engelking, Kołchoźnicy. Antropologiczne studium tożsamości wsi białoruskiej przełomu XX i XXI wieku, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Toruń 2012. – Anna Zadrożyńska, Homo faber i homo ludens. Etnologiczny szkic o pracy w kulturach tradycyjnych i współczesnych, PWN, Warszawa 1983. – Ewelina Szpak, Między osadą a zagrodą. Życie codzienne mieszkańców PGR-ów, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2005. – Ewelina Szpak, Mentalność ludności wiejskiej w PRL. Studium zmian, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2013. – Włodzimierz Dzun, Państwowe Gospodarstwa Rolne w rolnictwie Polskim w latach 1944-1990, Polska Akademia Nauk, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa, Warszawa 1991. – Tomasz Rakowski, Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy. Etnografia człowieka zdegradowanego, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009. – Anna Wylegała, Był dwór, nie ma dworu. Reforma rolna w Polsce, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2021. – Agata Zborowska, Do spółdzielni produkcyjnej i z powrotem. Przemiany własności w powojennych narracjach pamiętnikarskich, „Kultura i Społeczeństwo” 2022, nr 2, s. 71–98. – Wojciech Woźniak, From underclass to Homo sovieticus. Human constraints towards modernization, „Praktyka Teoretyczna” 2014, nr 3, s. 171–199. – Gabriela Jarzębowska, Dobrostan zwierząt gospodarskich w PRL, „Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies” 2023, nr 1, s. 1–22. – Młode pokolenie wsi Polski Ludowej. Pamiętniki i studia, t. 2: Tu jest mój dom. Pamiętniki z Ziem Zachodnich i Północnych, red. Józef Chałasiński i in., Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1965 (wybór). – Młode pokolenie wsi Polski Ludowej. Pamiętniki i studia, t. 4: Od chłopa do rolnika, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1967 (wybór). – Zyta Oryszyn, Najada, posł. Inga Iwasiów, Wydawnictwo Drzazgi, Czersk 2021. – Edward Redliński, Transformejszen, czyli jak golonka z hamburgerem tańcowała. Reportaż optymistyczny, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2002. – Muzeum PGR – „Praca, spokój, stabilizacja”. Zapis debaty, „Kontakt”, 29.09.2014. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Osoba studiująca zna i rozumie w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej XX i XXI wieku oraz orientuje się we współczesnych teoriach tożsamości stanowiących podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury (tu szczególnie tzw. zwrot ludowy). Potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny oraz określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji. Potrafi też zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie. Osoba studiująca jest gotowa do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, co szczególnie ważne w przypadku tekstów kultury dotyczących grup wykluczonych (w tym przypadku pracownice i pracownicy Państwowych Gospodarstw Rolnych); przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) – obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze; co do zasady osoby mające więcej niż pięć nieobecności w semestrze nie będą dopuszczone do zaliczenia przedmiotu), – aktywny udział w zajęciach (lektura tekstów, głos w dyskusji), – przygotowanie wprowadzenia do wybranej lektury lub zaliczenie ustne. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Szklarczyk | |
Group instructors: | Justyna Szklarczyk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.