University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Polish school of cinematography

General data

Course ID: 3002-KON2023K38
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Polish school of cinematography
Name in Polish: Polska szkoła sztuki operatorskiej
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Własne zainteresowania osób uczestniczących w zajęciach związane ze sztuką filmową.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia, prowadzone w formie warsztatowej, będą poświęcone analizie sztuki operatorskiej kilku najwybitniejszych operatorów w historii polskiego kina oraz nawiązaniom do ich dokonań we współczesnych polskich filmach fabularnych, realizowanych przez nowe pokolenie operatorów filmowych.

Full description: (in Polish)

Zajęcia, prowadzone w formie warsztatowej, będą poświęcone analizie sztuki operatorskiej kilku najwybitniejszych operatorów w historii polskiego kina, ukazaniu na konkretnych przykładach specyfiki realizowanych przez nich zdjęć, z podkreśleniem występujących różnic. Omówione zostaną m.in dokonania Jerzego Lipmana ("Pokolenie", "Kanał"), Jana Laskowskiego ("Pociąg"), Jerzego Wójcika (m.in. "Nikt nie woła"), Witolda Sobocińskiego ("Wszystko na sprzedaż", "Sanatorium pod klepsydrą"). Dokonania "klasyków" polskiej sztuki operatorskiej zostaną zestawione z pracami współczesnych operatorów, którzy nawiązują do dokonań swoich mistrzów. Będą to m.in Łukasz Żal ("Ida") czy Piotr Sobociński jr ("Najlepszy", "Boże Ciało").

Zostanie postawione pytanie o istnienie tzw. "stylu operatorskiego". Sztuka operatorska będzie analizowana jako jeden z elementów obrazu filmowego, zostanie zwrócona uwaga na zintegrowanie sztuki operatorskiej z innymi elementami współtworzącymi dzieło filmowe. Zajęcia będą zarazem uczyły analizy i interpretacji filmu fabularnego.

Tytuły zaproponowanych filmów będą mogły ulec zmianie po wspólnych ustaleniach z uczestnikami zajęć.

Bibliography: (in Polish)

"Kwartalnik Filmowy" nr 7-8, 1994 (nr poświęcony sztuce operatorskiej); Zdjęcia: Jerzy Lipman, Warszawa 2005; J. Wójcik, Labirynt światła, Warszawa 2006; Okiem operatora, Łódź 2014; B. Brown, Cinematography. Sztuka operatorska, Warszawa 2014; "Każdy mój film był inny". Rozmowy z Witoldem Sobocińskim, Toruń 2022; wybrane wypowiedzi operatorów i publikacje dotyczące analizowanych filmów z prasy i periodyków filmoznawczych.

Uczestnicy zajęć będą proszeni o obejrzenie omawianych filmów.

Lektury będą przesyłane w pdf-ach.

Learning outcomes: (in Polish)

Student posiada:

- umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego,

- samodzielność, oryginalność i kreatywność w obrębie wybranych zadań filmoznawczych,

- umiejętność pogłębionej i krytycznej oceny wartości artystycznej dzieła filmowego,

- umiejętność interpretacji dzieła filmowego w szerokim kontekście kulturowym- student jest oryginalny i kreatywny w podejściu do interpretacji dzieła filmowego

Student zna i rozumie:

- w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury filmowej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą,

- metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze,

Student potrafi:

- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki,

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny,

- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań,

- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kontrola obecności, aktywność na zajęciach, praca semestralna.

Uczestnicy zajęć mogą opuścić 2 zajęcia (2 x 90 min). Inne nieobecności są zaliczane w sposób uzgodniony z prowadzącym.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Seweryn Kuśmierczyk
Group instructors: Seweryn Kuśmierczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)