Repressed topographies of modernity. A postcolonial seminar II
General data
Course ID: | 3002-KON2023K39 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Repressed topographies of modernity. A postcolonial seminar II |
Name in Polish: | Konwersatorium postkolonialne II |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zalecana dobra znajomość języka angielskiego |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia przeznaczone dla osób zainteresowanych refleksją (post)kolonialną, zwłaszcza w odniesieniu do mechanizmów warunkujących wyłanianie się i funkcjonowanie nowoczesnych tożsamości/podmiotowości. Zajęcia łączą perspektywę teoretyczną z analizą wybranych tekstów kultury. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia stanowią pewnego rodzaju kontynuację konwersatorium prowadzonego w semestrze zimowym, ale są otwarte również na nowe osoby. W eseju "Nekropolityka" Achille Mbembe nazywa kolonię i plantację "wypartymi topografiami okrucieństwa" – przygląda się, jakie relacje władzy w nich zachodzą i jakie podmioty się wyłaniają. Na zajęciach owe wyparte topografie będą stanowiły punkt wyjścia do refleksji na temat nowoczesności i nowoczesnych podmiotowości jako inherentnie powiązanych z projektem kolonialnym i wpisaną w niego przemocą kolonialną. Przyjrzymy się też miejscom, które zapewniały kulturową legitymizację i popularyzację porządku kolonialnego, jak wystawy etnograficzne, muzea czy ogrody zoologiczne. W ramach zajęć zastanowimy się również, jaką rolę wspomniane topografie odgrywały i odgrywają w historii i współczesności polskiego społeczeństwa i właściwych mu hegemonicznych konceptualizacji inności. Będziemy analizować wybrane przykłady literackie, teatralne i wizualne – replikujące bądź dekonstruujące nowoczesność/kolonialność. |
Bibliography: |
(in Polish) Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru, wszystkie teksty będą udostępniane w formie elektronicznej. Wybór literatury: Tony Bennett, "Kompleks wystawienniczy", tłum. Małgorzata Szubartowska, “Widok” nr 10, 2015. Dan Hicks, "The Brutish Museums: The Benin Bronzes, Colonial Violence and Cultural Restitution", Pluto Press, London 2020. Mahmood Mamdani, "Neither settler nor Native: The Making and Unmaking of Permanent Minorities", The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, MA 2020 Walter D. Mignolo, "Epistemiczne nieposłuszeństwo i dekolonialna opcja: Manifest", przeł. Tomasz Szerszeń, "Konteksty" nr 4, 2020, s. 15–30. Mary Louise Pratt, "Imperialne spojrzenie. Pisarstwo podróżnicze a transkulturacja", tłum. Ewa Elżbieta Nowakowska, WUJ, Kraków 2011. Leanne Betasamosake Simpson, "As We Have Always Done: Indigenous Freedom Through Radical Resistance", University of Minnesota Press, Minneapolis and London 2021. Frank Wilderson, "Afropessimism", Liveright Publishing Corporation, New York 2020. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza – student/ka zna i rozumie: - w stopniu pogłębionym współczesne teorie tożsamości, szczególnie powiązane z kategorią "rasy", stanowiące podstawę aktualnie prowadzonych badań kulturoznawczych i z zakresu antropologii kultury; - główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze w Polsce i na świecie, zwłaszcza w odniesieniu do refleksji postkolonialnej i dekolonialnej; Umiejętności – student/ka potrafi - wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych; interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; - interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny; - zabierać głos w dyskusji stosując poprawne strategie argumentacyjne i operacje logiczne. Kompetencje społeczne – student/ka jest gotów/gotowa do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści; - przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów; - dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju; - zaangażowania w dialog społeczny i międzykulturowy ze zrozumieniem i empatią |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) * frekwencja (więcej niż pięć nieobecności uniemożliwia zaliczenie zajęć); * aktywność na zajęciach; * lektura całości wskazanej przez prowadzącą książki beletrystycznej lub reportażowej, a następnie udział w dyskusji podczas ostatnich zajęć w semestrze; |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agata Łuksza | |
Group instructors: | Agata Łuksza | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.