University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Visual culture and everyday postal practices in the era of modernism

General data

Course ID: 3002-KON2023K6
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Visual culture and everyday postal practices in the era of modernism
Name in Polish: Kultura wizualna i codzienne praktyki pocztowe w epoce modernizmu
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Na przełomie XIX i XX wieku istniał już telegraf, telefon i kinematograf,

ale – wbrew potocznym ujęciom medioznawczym – znaczenie tych

wynalazków w życiu codziennym było minimalne. Realne życie –

indywidualne i społeczne – toczyło się „w” i „dzięki” analogowej SIECI

komunikacji pocztowej, która zaczęła masowo wykorzystywać

fotograficzne karty ilustrowane.

Zajęcia opierać się będą na archiwalnych materiałach z epoki (głównie

francuskich). Ich analiza pozwoli, jak sądzę, na istotną „rekonfigurację”

wielu aspektów „modernizmu na co dzień”, zwłaszcza zaś

charakterystycznych dla tej epoki praktyk obrazowych.

Full description: (in Polish)

Na przełomie XIX i XX wieku istniał już telegraf, telefon i kinematograf,

ale – wbrew potocznym ujęciom medioznawczym – znaczenie tych

wynalazków w życiu codziennym było minimalne. Realne życie –

indywidualne i społeczne – toczyło się „w” i „dzięki” analogowej SIECI

komunikacji pocztowej, która zaczęła też masowo wykorzystywać

fotograficzne karty ilustrowane.

Zajęcia opierać się będą na rzeczywistych, archiwalnych materiałach z

epoki (głównie francuskich). Ich analiza pozwoli, jak sądzę, na istotną

„rekonfigurację” wielu aspektów „modernizmu na co dzień”, zwłaszcza

zaś charakterystycznych dla tego okresu praktyk obrazowych.

Omówione zostaną m.in. popularne gatunki ówczesnych wydawnictw

pocztowych (w następnych dopiero dekadach wyparte przez film):

wieloodcinkowe, składające się niekiedy z kilkudziesięciu kart foto-

reportaże z aktualnych wydarzeń; inscenizowane w studiu, także

wieloodcinkowe foto-opowieści o zróżnicowanej tematyce. Należy jednak

podkreślić, że głównym celem badawczym, podjętym na zajęciach, nie

będą same te wydawnictwa, ale przede wszystkim realne sposoby ich

wykorzystania przez użytkowników „sieci” (jak powiedziałby Michel de

Certeau: ich „wtórnie wytwarzane”). Podobnie przeanalizowane zostaną

inne obszary praktyk korespondencyjnych. Jednym z nich jest uprawiana

wówczas na co dzień „sztuka pocztowa” (Mail Art), polegająca m.in. na

szczególnej personalizacji strony widokowej wysyłanych kart.

Bibliography: (in Polish)

Wybrana literatura:

– Małgorzata Baranowska, Posłaniec uczuć, Warszawa 2003.

– Paweł Banaś, Orbis pictus. Świat dawnej karty pocztowej, Wydawnictwo

Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005

– Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł.

Katarzyna Thiel-Jańczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,

Kraków 2008

– Rafał Drozdowski, Wokół społecznych badań nad codziennością, w: Życie

codzienne [w] archiwum, Poznań 1019.

– Wojciech Michera, „Cras leges”. Pocztowe jutro, „Konteksty” 2022, nr 1–2.

– Wojciech Michera, Brakujące ogniwo w historii modernizmu: poczta,

„Konteksty” 2022, nr 3

– Aline Ripert, Claude Frère, La carte postale, son histoire, sa fonction sociale,

CNRS Éditions, Paris 1983 (2001)

– Naomi Schor, Cartes Postales: Representing Paris 1900, „Critical Inquiry”

1992, t. 18, nr 2

– David Scott, European Stamp Design. A Semiotic Approach To Designing

Messages, Academy Editions, London 1995

– Zef Segal, Postal Communication as a Social Network, [w:] tenże, The Political

Fragmentation of Germany, Palgrave MacMilan 2019

Learning outcomes: (in Polish)

Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane metodologie nauk o

kulturze, strategie poznawcze i stosowane metody badawcze; metody analizy oraz

interpretacji praktyk i tekstów kultury; wybrane nurty i narzędzia historii sztuk

wizualnych i filmu.

Absolwent potrafi interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst

historyczny, społeczny i polityczny; wykorzystywać metodologię badawczą oraz

narzędzia nauk humanistycznych;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywność na wszystkich zajęciach. Końcowa praca pisemna.

Zaliczenie ustne.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Wojciech Michera
Group instructors: Wojciech Michera
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)