University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cultural history of photography in the 19th century. The archives of subordination

General data

Course ID: 3002-KON2023K9
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Cultural history of photography in the 19th century. The archives of subordination
Name in Polish: Kultura fotografii w XIX w. Archiwa podporządkowania
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zalecana znajomość języka angielskiego.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia przeznaczone dla osób zainteresowanych historią dziewiętnastowiecznej fotografii i relacjami władzy, które wytwarza użycie aparatu fotograficznego. Będziemy skupiać się fotografiach i praktykach fotografowania w odniesieniu do wytwarzania nowoczesnego porządku społecznego (w perspektywie polskiej i europejskiej).

Full description: (in Polish)

Na zajęciach będziemy przyglądać się kulturze fotografii w XIX wieku, ze szczególnym naciskiem na jej funkcję dyscyplinującą, związaną z wytwarzaniem nowoczesnego porządku społecznego. Będziemy analizować fotografie reprezentujące i wytwarzające obcość (fotografie antropologicznych Innych), fotografie grup podporządkowanych – w kontekście europejskim (rewolucjoniści, histeryczki, pracownice seksualne, robotnicy) oraz polskim (Polacy jako inni, Żydzi, Rusini, chłopi). Analizie i refleksji poddamy także zagadnienia takie jak związki fotografii z nauką (fotografie etnograficzne, fotografia medyczna), z narodem i państwem (fotografia kolonialna, fotografia propagandowa, fotografia policyjna), rozrywką (zdjęcia „osobliwości”, fotografia erotyczna, fotografie „karnawałowe”), krytyką społeczną (fotoreportaż i fotografia dokumentalna).

Szczegółowy sylabus zostanie omówiony ze studentkami i studentami na pierwszych zajęciach.

Bibliography: (in Polish)

Wybrana literatura:

André Rouillé, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, przeł. O. Hedemann, Universitas, Kraków 2007.

Anthropology and photography 1860–1920, red. Elizabeth Edwards, Yale University Press, The Royal Anthropological Institute, New Haven–London 1992.

Sharon Sliwinski, The Childhood of Human Rights: The Kodak on the Congo, “Journal of Visual Culture” 2006, vol. 5, no 3.

Anna Wieczorkiewicz, Monstruarium, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2009.

Jeannene M. Przyblyski, Revolution at a Standstill: Photography and the Paris Commune of 1871, “Yale French Studies” 2001, no. 101, pp. 54–78.

Ulrich Baer, Fotografia i histeria: ku poetyce flesza, przeł. K. Bojarska, „Teksty Drugie” 2013, nr 4, s. 159-187.

Allan Sekula, Społeczne użycia fotografii, przeł. K. Pijarski, Warszawa 2010.

John Tagg, The Burden of Representation. Essays on Photographies And Histories, University of Minnesota Press, Minneapolis 2005.

Jolanta Sikorska-Kulesza (red.), Album policmajstra warszawskiego. Pamięć powstania 1860–1865, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2020.

Grażyna Kubica, Fotografia etnograficzna dokumentująca życie Żydów w Polsce – charakterystyka ogólna, „Etnografia Nowa” 2015/2016, nr 7/8.

Ewa Manikowska, Photography and cultural heritage in the age of nationalisms: Europe’s Eastern borderlands (1867–1945), Bloomsbury Visual Arts, London 2019.

Teksty będą udostępnione na platformie Classroom.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W02, K_W05, K_W06, K_W09, K_U01, K_U02, K_U03, K_K01, K_K02, K_K09

Wiedza: absolwent/absolwentka zna i rozumie

- w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty historii kultury polskiej i ościennych kultur obcych

- podstawowe media i środki transmisji kultury (słowo, obraz, widowisko) oraz ich wpływ na kształt procesu kulturowego

- w stopniu zaawansowanym wybrane aspekty kultury literackiej i twórczości słownej, widowisk kulturowych i kultury teatralnej, kultury wizualnej i filmowej oraz relacjach między nimi

- wybrane nurty i narzędzia historii literatury, teatru, widowisk oraz sztuk wizualnych i filmu

Umiejętności: absolwent/absolwentka potrafi

- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki

- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

- określać znaczenie medialnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji

Kompetencje społeczne: absolwent/absolwentka jest gotowa do

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów

-wykazywania troski o dziedzictwo kulturowe i świadomości jego znaczenia dla życia społecznego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

* frekwencja (dopuszczalne 2 nieobecności; nieobecność na ponad 1/3 zajęć jest podstawą do ich niezaliczenia)

* aktywność na zajęciach

* sporządzenie notatki na temat wybranych zajęć/tekstu (w formie wpisów na platformie Classroom) - do oddania w trakcie semestru

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Agata Koprowicz
Group instructors: Agata Koprowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)