University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Reading of Judith Butler: Gender trouble

General data

Course ID: 3002-KON2024K12
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Reading of Judith Butler: Gender trouble
Name in Polish: Czytanie Judith Butler: Uwikłani w płeć
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Na zajęciach przydatna (lecz niekonieczna) będzie znajomość języka angielskiego w stopniu pozwalającym na czytanie tekstów naukowych.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest wspólne przeczytanie i omówienie całej książki "Uwikłani w płeć" (Warszawa 2008/2024) Judith Butler.

Full description: (in Polish)

"Uwikłani w płeć" (Gender Trouble) Judith Butler, wydana po angielsku w 1989 roku, do dziś jest jedną z fundamentalnych książek dla współczesnej humanistyki. Świadczy o tym chociażby fakt, że właśnie ukazało się nakładem Wydawnictwa Krytyki Politycznej drugie wydanie polskiego tłumaczenia autorstwa Karoliny Krasuskiej.

Już w 1992 roku Butler w znanym wywiadzie z Liz Kotz opublikowanym w "Art Forum" twierdziła, że jej książka i koncepcja performatywności płci zostały źle zrozumiane. Wracając więc do źródła, z perspektywy ponad 30 lat, warto zapytać, co dzisiaj rozumiemy z tej lektury.

Czytając poszczególne rozdziały, będziemy osadzać je w kontekście historycznym, ale także artystycznym i społecznym. Będziemy wspólnie oglądać prace artystyczne, które oświetlają teorię Butler, przywoływać inne teksty, które mogą wpłynąć na interpretację, czy omawiać zjawiska społeczne, które wiążą się z teorią performatywności płci.

Książka ma 15 rozdziałów. Dopasujemy tempo ich czytania do planu zajęć i możliwości grupy. Celem jest przeczytanie całości.

Bibliography: (in Polish)

Judith Butler, "Uwikłani w płeć", tłum. Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008 lub 2024.

W razie problemów z dostępem do książki prowadząca udostępni elektroniczną wersję tekstu.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Osoba biorąca udział w konwersatorium zna i rozumie:

- w stopniu pogłębionym teorie performatywności płci Judith Butler

- w stopniu pogłębionym najważniejsze założenia związane z badaniami nad ciałem i cielesnością w kulturze współczesnej

- w stopniu pogłębionym podstawowe teorie tożsamości oraz powiązane z nimi metodologie.

- co oznacza performatywność i widoczność w kontekście polityki tożsamości a także, jaki kontekst kulturowy towarzyszył wyłonieniu się tych pojęć

Umiejętności

Osoba studiująca potrafi

- wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe z punktu widzenia płci i polityki tożsamości

- przygotować prezentację wybranego przez siebie problemu z użyciem teorii tożsamości oraz teorii performatywności płci

- uważnie i ze zrozumieniem przeczytać książkę naukową prezentującą wywód teoretyczny i zastosować poznaną teorię do własnych badań

- zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów

Kompetencje społeczne

Osoba studiująca jest gotowa do

- samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu

- dyskusji zarówno o teorii jak i metodologii badań z zakresu płci, performatywności i teorii tożsamości

- pracy z grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu

- przyjęcia postawy szacunku wobec odmienności i różnorodności tożsamości

- znalezienia wartości w czytaniu całości prac naukowych niezależnie od ich objętości i prześledzenia myśli autora/autorki od początku do końca wywodu

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.

2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji lub uczestniczenia w dyskusji w grupach (50%) oraz przygotowania prezentacji w wybranej formule (wypowiedź ustna, powerpoint, prezentacja opublikowana na platformie classroom etc.) wykorzystującej materiał z zajęć do interpretacji wybranego przez siebie zagadnienia badawczego (50%).

3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 3 ECTS (90h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie zaliczenia 30h (1 ECTS);

4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Dorota Sosnowska
Group instructors: Dorota Sosnowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)