Reading of Judith Butler: Gender trouble
General data
Course ID: | 3002-KON2024K12 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Reading of Judith Butler: Gender trouble |
Name in Polish: | Czytanie Judith Butler: Uwikłani w płeć |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria fakultatywne IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Na zajęciach przydatna (lecz niekonieczna) będzie znajomość języka angielskiego w stopniu pozwalającym na czytanie tekstów naukowych. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest wspólne przeczytanie i omówienie całej książki "Uwikłani w płeć" (Warszawa 2008/2024) Judith Butler. |
Full description: |
(in Polish) "Uwikłani w płeć" (Gender Trouble) Judith Butler, wydana po angielsku w 1989 roku, do dziś jest jedną z fundamentalnych książek dla współczesnej humanistyki. Świadczy o tym chociażby fakt, że właśnie ukazało się nakładem Wydawnictwa Krytyki Politycznej drugie wydanie polskiego tłumaczenia autorstwa Karoliny Krasuskiej. Już w 1992 roku Butler w znanym wywiadzie z Liz Kotz opublikowanym w "Art Forum" twierdziła, że jej książka i koncepcja performatywności płci zostały źle zrozumiane. Wracając więc do źródła, z perspektywy ponad 30 lat, warto zapytać, co dzisiaj rozumiemy z tej lektury. Czytając poszczególne rozdziały, będziemy osadzać je w kontekście historycznym, ale także artystycznym i społecznym. Będziemy wspólnie oglądać prace artystyczne, które oświetlają teorię Butler, przywoływać inne teksty, które mogą wpłynąć na interpretację, czy omawiać zjawiska społeczne, które wiążą się z teorią performatywności płci. Książka ma 15 rozdziałów. Dopasujemy tempo ich czytania do planu zajęć i możliwości grupy. Celem jest przeczytanie całości. |
Bibliography: |
(in Polish) Judith Butler, "Uwikłani w płeć", tłum. Karolina Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008 lub 2024. W razie problemów z dostępem do książki prowadząca udostępni elektroniczną wersję tekstu. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Osoba biorąca udział w konwersatorium zna i rozumie: - w stopniu pogłębionym teorie performatywności płci Judith Butler - w stopniu pogłębionym najważniejsze założenia związane z badaniami nad ciałem i cielesnością w kulturze współczesnej - w stopniu pogłębionym podstawowe teorie tożsamości oraz powiązane z nimi metodologie. - co oznacza performatywność i widoczność w kontekście polityki tożsamości a także, jaki kontekst kulturowy towarzyszył wyłonieniu się tych pojęć Umiejętności Osoba studiująca potrafi - wykorzystać zdobytą w czasie zajęć wiedzę i umiejętności, by w pracy samodzielnej i grupowej analizować zjawiska kulturowe z punktu widzenia płci i polityki tożsamości - przygotować prezentację wybranego przez siebie problemu z użyciem teorii tożsamości oraz teorii performatywności płci - uważnie i ze zrozumieniem przeczytać książkę naukową prezentującą wywód teoretyczny i zastosować poznaną teorię do własnych badań - zabierać głos w dyskusji na podstawie przeczytanych tekstów Kompetencje społeczne Osoba studiująca jest gotowa do - samodzielnego czytania tekstów naukowych uwzględniającego poszukiwanie kontekstu - dyskusji zarówno o teorii jak i metodologii badań z zakresu płci, performatywności i teorii tożsamości - pracy z grupie nad wybranym zagadnieniem z omawianego tekstu - przyjęcia postawy szacunku wobec odmienności i różnorodności tożsamości - znalezienia wartości w czytaniu całości prac naukowych niezależnie od ich objętości i prześledzenia myśli autora/autorki od początku do końca wywodu |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1.Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej zajęcia. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w ramach dyżuru prowadzącej. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%. 2. Ocena na zaliczenie zostanie wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach w postaci zabierania głosu w dyskusji lub uczestniczenia w dyskusji w grupach (50%) oraz przygotowania prezentacji w wybranej formule (wypowiedź ustna, powerpoint, prezentacja opublikowana na platformie classroom etc.) wykorzystującej materiał z zajęć do interpretacji wybranego przez siebie zagadnienia badawczego (50%). 3.Szacunkowy nakład pracy osoby studiującej: 3 ECTS (90h) - udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie zaliczenia 30h (1 ECTS); 4. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do korekty i redakcji tekstów a także generowania tekstu i slajdów. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Sosnowska | |
Group instructors: | Dorota Sosnowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.