University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Visual culture: methodology and theory

General data

Course ID: 3002-SPEC17KW4a
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Visual culture: methodology and theory
Name in Polish: Metody badań wizualnych I
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty secjalizacji- Kultura Wizualna, Instytut Kultury Polskiej
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Przedmiot przeznaczony jest dla pierwszego roku specjalizacji "Kultura wizualna". W trakcie zajęć czytane i omawiane są także teksty po angielsku (poziom B2+).



Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Metody badań wizualnych I - wprowadzenie do kultury wizualnej

Przedmiot jest elementem ścieżki kształcenia specjalizacji "Kultura wizualna". Przedmiot jest przeznaczony dla I roku specjalizacji.

Celem zajęć będzie rozpoznanie metodologicznych dyskusji we współczesnych interdyscyplinarnych badaniach wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem perspektyw studiów nad kulturą wizualną. Krytyczny przegląd metod badań wizualnych ma zbudować świadomość i czujność na wykorzystywane języki, ujęcia i wybierane tematy u osób studiujących przygotowujących się do pisania pracy magisterskiej.

Full description: (in Polish)

Metody badań wizualnych I - wprowadzenie do kultury wizualnej

Przedmiot jest elementem ścieżki kształcenia specjalizacji "Kultura wizualna". Przedmiot jest przeznaczony dla I roku specjalizacji.

Celem zajęć będzie rozpoznanie metodologicznych dyskusji we współczesnych interdyscyplinarnych badaniach wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem perspektyw studiów nad kulturą wizualną. Krytyczny przegląd metod badań wizualnych ma zbudować świadomość i czujność na wykorzystywane języki, ujęcia i wybierane tematy u osób studiujących przygotowujących się do pisania pracy magisterskiej. Podczas zajęć omówimy główne kategorie współczesnych badań nad kulturą wizualną - m.in. obraz/wyobrażenie; praktyki widzenia; wizualność; zwrot obrazowy; reżim skopiczny; media wizualne - oraz porozmawiamy o napięciach wewnątrz dyscypliny i wyzwaniach stojących przed współczesnymi badaczkami/badaczami kultury wizualnej.

Bibliography: (in Polish)

Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru. W trakcie zajęć czytane i omawiane są także teksty po angielsku (poziom B2+), w ich ramach studenci poznają anglojęzyczne terminy i teorie.

Przykładowa literatura:

# W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?; Iconology

W.J.T. Mitchell, Pokazać widzenie, w: tegoż, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życia i miłości obrazów, przeł. Ł. Zaremba, Warszawa 2013.

W.J.T. Mitchell, Four Fundamental Concepts of Image Science, w: tegoż, Image Science, Chicago 2015.

Nicholas Mirzoeff, The Right to Look, or How to Think with and Against Visuality, w: tegoż, The Right to Look. A Counterhistory of Visuality, Durham, NC 2011.

Hito Steyerl, W obronie nędznego obrazu, przeł. Ł. Zaremba, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2013, nr 3.

# Siegfried Kracauer, The Mass Ornament, w: tegoż, The Mass Ornament. Weimar Essays, Cambridge, Mass. 1995.

# Aby Warburg, Atlas Obrazów Mnemosyne, przeł. P. Brożyński, M. Jędrzejczyk, Warszawa 2015.

#Paweł Brożyński, Wstęp do wydania polskiego, w: Atlas Obrazów Mnemosyne.

# Paweł Mościcki, Sejsmografy przewrotu, „Konteksty” 2011, nr 2-3.

#Martin Jay, Scopic Regimes of Modernity, w: Vision and Visuality, red. H. Foster, Seattle 1988.

#John Berger, Sposoby widzenia, przeł. M. Bryl, Poznań 1997. (fragmenty)

#Jonathan Crary, Techniques of the Observer. On Vision and Modernity in the Nineteenth Century, Cambridge, Mass. 1990. (fragmenty)

#Jonathan Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. I. Kurz, Ł. Zaremba, Warszawa 2009. (fragmenty)

#Ariella Azoulay, The Civil Contract of Photography, New York 2008. (fragmenty)

#Roland Barthes, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, w: Ut pictura poesis, red. M. Skwara, S. Wysłouch, Gdańsk 2006.

#Mieke Bal, Rozsiewanie obrazu. Opowieść Vermeera, przeł. Ł. Zaremba, w: Słowo/obraz, Warszawa 2010.

#Jacques Rancière, Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa 2007. (fragmenty)

#Kristin Ross, Communal Luxury. The Political Imaginary of the Paris Commune, London 2015. (fragmenty)

#Georges Didi-Huberman, Uzmysłowienie, przeł. P. Mościcki, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2014, nr 6.

Learning outcomes: (in Polish)

Absolwentka/ Absolwent zna i rozumie:

- swoistość studiów nad kulturą wizualna i jej związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej

- w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury wizualnej i związanych z nimi praktyk kulturowych

- główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze wizualnej w Polsce i na świecie

Absolwentka/Absolwent potrafi:

- określać znaczenie wizualnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji

- wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu studiów nad kulturą wizualną

Absolwentka/Absolwent jest gotowa/gotów do:

- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju

- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia jest: obecność na zajęciach, lektura tekstów, przygotowywanie zadania pisemnego na koniec semestru.

Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Osoby mające od trzech do pięciu nieobecności w celu zaliczenia zajęć muszą je zaliczyć na dyżurze (rozmowa o lekturach z zajęć). Osoby mające więcej niż pięć nieobecności w semestrze nie będą dopuszczane do zaliczenia zajęć (wyjątkiem są osoby posiadające zwiększony limit nieobecności potwierdzony decyzją KJD).

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Magda Szcześniak
Group instructors: Magda Szcześniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Magda Szcześniak
Group instructors: Magda Szcześniak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)