University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

New Media: theories and technologies

General data

Course ID: 3002-SPEC23KW1
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: New Media: theories and technologies
Name in Polish: Nowe media. Teorie i technologie
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty secjalizacji- Kultura Wizualna, Instytut Kultury Polskiej
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wykład obowiązkowy dla osób studiujących na II roku specjalizacji Kultura wizualna, otwarty dla innych zainteresowanych. Wykład wymaga znajomości języka angielskiego w stopniu wystarczającym do lektury tekstów teoretycznych.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Wykład stanowić będzie próbę zmierzenia się z problemem “nowych mediów wizualnych”: kolejnych technik, służących widzeniu lub wizualizacji, produkcji i odbiorowi obrazów. Służyć będzie dyskusji o roli techniki w wytwarzaniu spojrzenia, a tym samym w rozumieniu, porządkowaniu i współtworzeniu rzeczywistości społecznej i kulturowej.

Full description: (in Polish)

Podczas wykładu omówimy media "nowe" w przeszłości - takie jak fotografia czy kino, ale też współczesne obrazy cyfrowe oraz rzeczywistość wirtualną i poszerzoną.

W strukturze zajęć ujęcie chronologiczne - dyskusja kolejnych technik medialnych w kontekście ich zjawiania się - przeplatać się będzie z problemowym. Pozwoli to z jednej strony na splecenie historii technik medialnych oraz konstruowanych wokół nich teorii z historią kultury, z drugiej strony zaś na odkrycie powiązań między sposobami rozumienia mediów i ich roli w różnych okresach historycznych.

Szczególny nacisk położymy na problem wykorzystania obrazowania technicznego w nauce, co pozwoli zastanowić się nad powiązaniami tej ostatniej z kulturą wizualną, ale też nad kolejnymi ujęciami roli techniki w kulturze, a wreszcie nad współczesną, antropologicznie złożoną relacją podmiotów ludzkich i maszyn.

Pełna lista tematów kolejnych wykładów przedstawiona zostanie na początku semestru. Wybrane zagadnienia to:

- Fotografia jako nowe medium: ontologia i znaczenie

- Zagadnienie ruchu i materii w refleksji nad medium kinematograficznym

- Doświadczenie medialne jako kształtujące tożsamość

- Nuklearne obrazy: granice widzenia

- Spojrzenie z oddali: Blue Marble

- Podróż do wnętrza ciała: obrazowanie medyczne i kultura popularna

- Historie cyborgów: relacje biologii i technologii

- Rzeczywistość wirtualna: eskapizm, empatia, komunikacja

- Cyfrowe mapowanie świata

Podchodząc do historii i do współczesnej roli obrazów od strony zmieniających się technologii i nowych widzialności, spróbujemy wypracować narzędzia do kulturoznawczej refleksji nad tą relacją. Przyjęta perspektywa pozwoli też na nową problematyzację medialności jako znaczącego czynnika w modelowaniu społecznego rozumienia świata, w którym żyjemy.

Bibliography: (in Polish)

Wybrana literatura

(Teksty będą udostępniane osobom biorącym udział w wykładzie w formie cyfrowej, na platformie Google Classroom)

Mary Ann Doane, "The Emergence of Cinematic Time. Modernity, Contingency, The Archive", Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts 2002 (wybrane fragmenty)

Martin Engebretsen, Helen Kennedy (red.), "Data Visualization in Society", Amsterdam University Press, Amsterdam 2020 (wybrane fragmenty)

Sarah Franklin, Celia Lury, Jackie Stacey, "Spheres of Life" w: tychże "Global nature, global culture", SAGE Publications, London 2000

Donna Haraway, "Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych", przeł. S. Królak, E. Majewska, Przegląd Filozoficzno-Literacki 2003 nr 1(3), s. 49-56

Nicholas Mirzoeff, "Jak zobaczyć świat?", przeł. Ł. Zaremba, Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kraków-Warszawa 2016 (wybrane fragmenty)

José van Dijck, "The Transparent Body. A Cultural Analysis of Medical Imaging", University of Washintgon Press, Seattle and London 2005 (wybrane fragmenty)

Learning outcomes: (in Polish)

Absolwent zna i rozumie:

- Swoistość studiów nad kulturą wizualną oraz relacji tej dyscypliny z innymi dyscyplinami zajmującymi się obrazami i wizualnością (historia sztuki, socjologia wizualna, antropologia obrazu)

- W sposób pogłębiony współczesne teorie kultury wizualnej oraz związane z nimi praktyki

kulturowe

- Fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji: społeczne wykorzystanie mediów wizualnych

Absolwent potrafi:

-wykorzystać posiadaną wiedzę by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł wizualnych i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki

- interpretować zgromadzony materiał wizualny uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny

- wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu studiów nad kulturą wizualną

Absolwent gotów jest do:

- Krytycznej oceny źródeł wizualnych i uwarunkowań medialnych

- Przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec zjawisk kultury wizualnej (różnorodnych rodzajów obrazów i mediów), w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów społecznych oraz zasięgania opinii ekspertów

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Do zaliczenia zajęć konieczna jest obecność (opuszczenie powyżej pięciu zajęć uniemożliwia zaliczenie przedmiotu) oraz końcowa prezentacja ustna, na temat związany z zajęciami, omówiony z prowadzącą i samodzielnie przygotowany w oparciu o wykłady i lektury zajęciowe.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Matylda Szewczyk
Group instructors: Matylda Szewczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Matylda Szewczyk
Group instructors: Matylda Szewczyk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)