Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia z muzyki konkretnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3002-SZS-21WT3
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia z muzyki konkretnej
Jednostka: Instytut Kultury Polskiej
Grupy: Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Warsztat będzie poświęcony wprowadzeniu w problematykę cyfrowej rejestracji dźwięków otoczenia oraz zapoznaniu z podstawami montażu dźwięku. Podczas warsztatu studenci i studentki stworzą utwory z gatunku tzw. muzyki konkretnej. Zajęcia oraz wieńczące je prace zaliczeniowe będą związane z tematem “Wisła - rzeka, symbol, dziedzictwo”.

Pełny opis:

Zajęcia będą poświęcone wprowadzeniu w problematykę rejestracji dźwięków otoczenia (nagrania terenowe) przy zastosowaniu przenośnych rejestratorów dźwięku, metod katalogowania i opisu nagrań źródłowych oraz kompozycji utworów z zakresu tzw. muzyki konkretnej i montażu dźwięku przy zastosowaniu narzędzi typu DAW (Digital Audio Workstation). Zostaną też poruszone zagadnienia związane z wyborem szczegółowego tematu utworu oraz podstawowych technik nagrywania dźwięków otoczenia.

Tematem przewodnim zajęć oraz prac zaliczeniowych będzie hasło “Wisła - rzeka, symbol, dziedzictwo”. Celem działań będzie zwrócenie uwagi na rolę rzek w aspekcie biologicznym (głównie ich wpływu na otoczenie) oraz kulturowym (m.in. jako ważnego czynnika budowania tożsamości grup społecznych) oraz na obowiązek dbania o rzeki jako istotny element naszego dziedzictwa.

Efektem zajęć będzie zrealizowanie, zmontowanie poszczególnych nagrań składowych utworu, skatalogowanie i opisanie nagrań terenowych oraz dobór i montaż nagrań dla potrzeb stworzenia kompozycji muzyki konkretnej.

Zajęcia składać się będą z: a) części teoretycznej (wstęp do muzyki konkretnej, wprowadzenie do narzędzi typu DAW), b) warsztatowej-terenowej (nagrania dźwięków w terenie, użycie mikrofonów) oraz c) warsztatowej-stacjonarnej (praca nad utworami tzn. kompozycją utworu oraz montażem zarejestrowanego dźwięku). Studenci i studentki będą pracować w kilkuosobowych grupach lub indywidualnie nad realizacją autorskiej kompozycji dźwiękowej.

Cele:

Zaznajomienie z podstawami teorii nagrań terenowych, elementami teorii oraz historii muzyki konkretnej, a także podstawami teorii montażu dźwięku;

Przekazanie podstaw praktycznej umiejętności obsługi urządzeń cyfrowych do rejestracji dźwięku oraz mikrofonów pojemnościowych i dynamicznych;

Zdobycie umiejętności obsługi podstawowych funkcji narzędzi typu DAW i opanowania podstaw montażu dźwięku;

Poznanie podstaw tworzenia krótkich form muzyki konkretnej.

Prowadzący:

Sebastian Mac – gitarzysta tworzący w nurcie muzyki eksperymentalnej, głównie elektroakustycznej i improwizowanej. Absolwent Filozofii (KUL), Zarządzania (KUL) oraz studiów doktoranckich w zakresie Nauk o Poznaniu i Komunikacji Społecznej (UMCS). Współpracował m.in. z Jerzym Mazzollem, Zdzisławem Piernikiem, Mikołajem Pałoszem, Pauliną Owczarek, Tomkiem Chołoniewskim, Rafałem Mazurem, Krakow Improvisers Orchestra, Krzysztofem Cybulskim, Robertem Knuthem, Treverem Hagenem, Janem Bernadem. Występował m.in. w ramach: Warsaw Summer Jazz Days, John Cage Year, Europejskiego Kongresu Kultury, Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody, Brave Festival, Krakowskiej Jesieni Jazzowej, Ad Libitum.

Literatura:

Nie dotyczy. Zajęcia mają charakter praktyczny.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,

przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.

Umiejętności: absolwent potrafi

stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;

wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;

świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.

Metody i kryteria oceniania:

aktywność na zajęciach

przygotowanie utworu dźwiękowego (od nagrań terenowych do montażu)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Zofia Dworakowska, Sebastian Mac
Prowadzący grup: Sebastian Mac
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)