Ćwiczenia z muzyki konkretnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-SZS-21WT3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia z muzyki konkretnej |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Warsztat będzie poświęcony wprowadzeniu w problematykę cyfrowej rejestracji dźwięków otoczenia oraz zapoznaniu z podstawami montażu dźwięku. Podczas warsztatu studenci i studentki stworzą utwory z gatunku tzw. muzyki konkretnej. Zajęcia oraz wieńczące je prace zaliczeniowe będą związane z tematem “Wisła - rzeka, symbol, dziedzictwo”. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą poświęcone wprowadzeniu w problematykę rejestracji dźwięków otoczenia (nagrania terenowe) przy zastosowaniu przenośnych rejestratorów dźwięku, metod katalogowania i opisu nagrań źródłowych oraz kompozycji utworów z zakresu tzw. muzyki konkretnej i montażu dźwięku przy zastosowaniu narzędzi typu DAW (Digital Audio Workstation). Zostaną też poruszone zagadnienia związane z wyborem szczegółowego tematu utworu oraz podstawowych technik nagrywania dźwięków otoczenia. Tematem przewodnim zajęć oraz prac zaliczeniowych będzie hasło “Wisła - rzeka, symbol, dziedzictwo”. Celem działań będzie zwrócenie uwagi na rolę rzek w aspekcie biologicznym (głównie ich wpływu na otoczenie) oraz kulturowym (m.in. jako ważnego czynnika budowania tożsamości grup społecznych) oraz na obowiązek dbania o rzeki jako istotny element naszego dziedzictwa. Efektem zajęć będzie zrealizowanie, zmontowanie poszczególnych nagrań składowych utworu, skatalogowanie i opisanie nagrań terenowych oraz dobór i montaż nagrań dla potrzeb stworzenia kompozycji muzyki konkretnej. Zajęcia składać się będą z: a) części teoretycznej (wstęp do muzyki konkretnej, wprowadzenie do narzędzi typu DAW), b) warsztatowej-terenowej (nagrania dźwięków w terenie, użycie mikrofonów) oraz c) warsztatowej-stacjonarnej (praca nad utworami tzn. kompozycją utworu oraz montażem zarejestrowanego dźwięku). Studenci i studentki będą pracować w kilkuosobowych grupach lub indywidualnie nad realizacją autorskiej kompozycji dźwiękowej. Cele: Zaznajomienie z podstawami teorii nagrań terenowych, elementami teorii oraz historii muzyki konkretnej, a także podstawami teorii montażu dźwięku; Przekazanie podstaw praktycznej umiejętności obsługi urządzeń cyfrowych do rejestracji dźwięku oraz mikrofonów pojemnościowych i dynamicznych; Zdobycie umiejętności obsługi podstawowych funkcji narzędzi typu DAW i opanowania podstaw montażu dźwięku; Poznanie podstaw tworzenia krótkich form muzyki konkretnej. Prowadzący: Sebastian Mac – gitarzysta tworzący w nurcie muzyki eksperymentalnej, głównie elektroakustycznej i improwizowanej. Absolwent Filozofii (KUL), Zarządzania (KUL) oraz studiów doktoranckich w zakresie Nauk o Poznaniu i Komunikacji Społecznej (UMCS). Współpracował m.in. z Jerzym Mazzollem, Zdzisławem Piernikiem, Mikołajem Pałoszem, Pauliną Owczarek, Tomkiem Chołoniewskim, Rafałem Mazurem, Krakow Improvisers Orchestra, Krzysztofem Cybulskim, Robertem Knuthem, Treverem Hagenem, Janem Bernadem. Występował m.in. w ramach: Warsaw Summer Jazz Days, John Cage Year, Europejskiego Kongresu Kultury, Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody, Brave Festival, Krakowskiej Jesieni Jazzowej, Ad Libitum. |
Literatura: |
Nie dotyczy. Zajęcia mają charakter praktyczny. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru, przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik. Umiejętności: absolwent potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię; wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych, Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność na zajęciach przygotowanie utworu dźwiękowego (od nagrań terenowych do montażu) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Dworakowska, Sebastian Mac | |
Prowadzący grup: | Sebastian Mac | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.