Movement practices
General data
Course ID: | 3002-SZS-22WT2 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Movement practices |
Name in Polish: | Praktyki ruchowe |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Warsztaty są dedykowane praktykom ruchowym oraz tanecznym. Osoby studiujące zapoznają się z podstawowymi elementami tańca współczesnego i założeniami postmodern dance. Poznają praktyki somatyczne i anatomię doświadczalną, a także elementy sztuki walki (aikdo i tai chi). Program obejmuje także wybrane elementy koncepcji i założeń nowej choreografii oraz kompozycji. Celem zajęć jest rozgrzanie ciała, przygotowanie go do ruchu i wykształcenie nawyków aktywności fizycznej oraz uruchomienie wyobraźni przestrzennej, a także poddanie refleksji doświadczeń na poziomie indywidualnym i grupowym. |
Full description: |
(in Polish) Podstawą każdych zajęć będzie trening somatyczny. Praktyki ruchowe mają za zadanie przygotować ciało oraz zmysły do uważnej i empatycznej obserwacji swojego ciała, mają za zadanie wykształcenie kondycji i nawyku aktywności fizycznej. Podczas warsztatów będą wykorzystywane elementy treningu pochodzącego z tańca i choreografii współczesnej, inspirowane takimi technikami jak: ruch autentyczny, improwizacja, edukacja przez ruch Moshe Feldenkraisa, Body Mind Centering Bonnie Brainbridge Cohen, scory choreograficzne. Będziemy również dyskutować o wybranych tekstach choreografów zaangażowanych społecznie i podejmujących temat „polityczności” w swojej twórczości, aby trenować także “mięsień” krytycznego myślenia. Osoby studiujące zapoznają się także z podstawowymi elementami choreografii takimi, jak: kompozycja fraz ruchowych, rozpoznawanie cech i jakości ruchu (rytm, czas, rozmieszczenie w przestrzeni, dynamika, kierunki, relacje ciało-przestrzeń, strartegie solo i strategie grupowe). Warsztat zakończony będzie wspólną prezentacją dla publiczności w formie „lecture performance”. Prowadząca: Magdalena Przybysz - choreografka, performerka, trenerka. Jest jedną z bohaterek książek: Anny Królicy Pokolenie solo oraz Witolda Mrozka Nowy taniec. Kierowniczka studiów na SWPS „Komunikacja w organizacji oparta na empatii” oraz wykładowczyni na Wydziale Somatyki w tańcu i terapii na Akademii Muzycznej w Łodzi. Stypendystka stypendium Grażyny Kulczyk z zakresu choreografii współczesnej (2021), w ramach którego powstał zbiór choreo-grafik. Współpracowała min. z Michałem Kmiecikiem, Dominiką Knapik, Rafałem Urbackim, Igą Gańczarczyk, Klaudią Hartung-Wójciak. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć student/ka: zna i rozumie podstawowe praktyki ruchowe związane z tańcem współczesnym, nową choreografią i postmodern dance. zna i rozumie pojęcie polityczności choreografii, autonomii ciała oraz praktyk oporu, rozpoznaje twórców i przedstawicieli polskich i światowych choreografii współczesnej potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, , który wykorzystuje poznane praktyki ruchowe, samodzielnie formułując problem, dobierając odpowiednią grupę osób uczestniczących adekwatnie do swoich umiejętności jest gotów/a do samodzielnego, twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii oraz potrafi krytycznie myśleć o politycznym aspekcie ruchu i tańca |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) obecność i aktywność na zajęciach, udział w przygotowaniu wspólnej prezentacji lecture performance w ramach sesji otwartej |
Copyright by University of Warsaw.