Ćwiczenia z filmu dokumentalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3002-SZS-22WT6 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia z filmu dokumentalnego |
Jednostka: | Instytut Kultury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Warsztat ma charakter analityczno-praktyczny. Studenci i studentki poznają różne nurty filmu dokumentalnego - od obserwacji bez ingerencji, poprzez dokumenty kreacyjne, hybrydowe, found footage, animadoc, skończywszy na filmach interwencyjnych, politycznych i propagandowych. Program warsztatu obejmuje także: ćwiczenia-wprawki, montaż, wykorzystanie filmu w działaniach animacyjnych i in. |
Pełny opis: |
Film dokumentalny jest odzwierciedleniem tego, co możemy opowiedzieć o rzeczywistości – łącząc obraz i dźwięk na przestrzeni czasu. Może być również narzędziem do pracy ze społecznościami lokalnymi, w programach animacji kultury czy diagnozowania potrzeb. Na warsztatach uczestnicy będą mogli poznać film dokumentalny analitycznie i przede wszystkim praktycznie. Zostaną przeprowadzone analizy wybranych krótkometrażowych filmów dokumentalnych i fragmentów dłuższych filmów (zarówno „klasycznych“ jak i współczesnych). Podczas ćwiczeń i omówień z prowadzącym, studenci i studentki poznają narzędzia filmu dokumentalnego, takie, jak: obraz, dźwięk, montaż, dokumentacja, rozmowa dokumentalna, etc. Będą także pracować metodą „participatory documentary”. Zaliczenie obejmuje stworzenie własnych etiud dokumentalnych oraz przygotowanie ich publicznej prezentacji. Prowadzący: Jakub Piątek – reżyser i scenarzysta, absolwent Łódzkiej Szkoły Filmowej. Jego krótkometrażowy debiut Matka był pokazywany na ponad pięćdziesięciu festiwalach filmowych, zdobył kilkanaście nagród. Wyreżyserował także: One Man Show (2014), Prime Time (2021 - premiera na festiwalu Sundance). W latach 2008-2015 w Towarzystwie Inicjatyw Twórczych „ę“ odpowiadał za opiekę artystyczną projektów filmowych młodych twórców („Polska.doc“, „Videonotacje“). Od 2021 roku prowadzi zajęcia z reżyserii filmu fabularnego w Łódzkiej Szkole Filmowej. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student/ka: zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru; zna i rozumie przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik. potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych, potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię; jest gotów/a do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; jest gotów/a do świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
> obecność i aktywność na zajęciach - Dopuszczalna liczba nieobecności: w zajęciach w trybie nieregularnym - 1 (4 godz. akademickie) Trzy spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność. > realizacja ćwiczeń i etiudy filmowej > udział w przygotowaniu publicznej prezentacji etiud podczas Sesji otwartej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.