University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Movements’ research

General data

Course ID: 3002-SZS-23WT2
Erasmus code / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Movements’ research
Name in Polish: Badania ruchowe
Organizational unit: Institute of Polish Culture
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Warsztat jest poświęcony praktykom stosowanym w tańcu współczesnym i choreografii eksperymentalnej. Taniec i ruch będą tutaj czymś, co się odkrywa i bada, a nie kopiuje czy uczy. Osoby uczestniczące zostaną zaproszone do działań, które na różne sposoby uruchomią ich ciała oraz zwiększą uważność, czyli to, ile jesteśmy w stanie poczuć i zauważyć w danym momencie. Celem zajęć będzie ośmielenie się do ruchu i doświadczenie swobody w eksperymentowaniu z nim, a także rozpoznanie choreografii jako odrębnej dziedziny sztuki z własną metodologią i historią.

Full description: (in Polish)

Warsztat

Warsztat poświęcony tańcowi i pracy z ciałem łączy elementy edukacji somatycznej, release techniques oraz metody improwizacji tańca. Poznamy również przykłady systemów kompozycji stworzone przez wybitnych twórców choreografii, od początku nurtu postmodernistycznego w tańcu do chwili obecnej. Odnosząc się do źródeł połączymy fizyczne doświadczenie ze znajomością kontekstu historycznego współczesnej choreografii. Badania ruchowe będą punktem wyjścia do rozpoznania dyskursywnej praktyki w tańcu współczesnym, w szczególności feministycznej i queerowej. Będziemy uczyć się patrzeć na ciało w ruchu i o nim rozmawiać.

Zagadnienia:

- Poruszenie się przez rozluźnienie, przepływ i pracę z wyobrażonym obrazem – wprowadzenie do technik release.

- Improwizacje ruchowe w oparciu o pracę z dotykiem, muzyką, przestrzenią czy grupą.

- Wybrane sylwetki twórczyń/ców tańca współczesnego oraz przykłady ich praktyk ruchowych oraz społecznych.

- Co to jest score? Tworzenie zabaw choreograficznych.

- Taniec w relacjach – ciało i ekosystem.

- Ciało jako myślący i czujący podmiot w kulturze.

Cel:

- Oswojenie się z praktyką ruchową i rozwój indywidualnych umiejętności poruszania się.

- Rozbudzenie zainteresowania nowoczesnymi metodami pracy z ciałem i choreografią w projektach społecznych, sztuce i pedagogice, z poszanowaniem dla ich źródeł.

- Zapoznanie się z wybranymi twórcami.

- Wprowadzenie metod radzenia sobie ze stresem poprzez ruch.

- Integracja grupy – stworzenie bezpiecznej przestrzeni wsparcia i wymiany pomiędzy uczestnikami i uczestniczkami.

- Przełamanie lęku przed występowaniem lub poznanie sposobów radzenia sobie z nim.

Maria Stokłosa – choreografka i tancerka tworząca od ponad dwóch dekad. Od 2008 roku prezeska Fundacji Burdąg – organizacji działającej na rzecz rozwoju choreografii eksperymentalnej w Polsce. Ukończyła School for New Dance Development w Amsterdamie oraz London Contemporary Dance School. Jako artystka i pedagożka pracowała m.in. w Berlinie, Filadelfii i Salzburgu. Inicjatorka powstania Centrum w Ruchu w warszawskim Wawrze, gdzie prowadzi roczny kurs „Choreografia w Centrum”. Była przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca. Absolwentka studiów kulturoznawczych w Instytucie Kultury Polskiej (UW), laureatka Stypendium Badawczego Grażyny Kulczyk. marysiastoklosa.com

Bibliography: (in Polish)

Burrows Jonathan, A Choreographers Handbook,

- Choreografia: polityczność pod redakcją Marty Keil, wybrane fragmenty,

- Cvejić Bojana, Choreographing Problems. Expressive Concepts in European Contemporary Dance and Performance, wybrane fragmenty,

- Halprin Anna, Taniec jako sztuka uzdrawiania. Do zdrowia przez ruch i twórczą pracę z uczuciami, wybrane fragmenty,

- Przyjdźcie, pokażemy Wam, co robimy. O improwizacji tańca pod redakcją Sonii Nieśpiałowskiej-Owczarek i Katarzyny Słobody, wybrane fragmenty,

- Overlie Mary, Standing in Space. The Six Viewpoints Theory & Practice, wybrane fragmenty,

- Tufnell Miranda, Crickmay Chris, Body Space Image. Notes towards improvisation and performance, wybrane fragmenty.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: absolwent/ka zna i rozumie

najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru;

przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.

Umiejętności: absolwent/ka potrafi

stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;

wykorzystywać posiadaną wiedzę, by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych.

Kompetencje społeczne: absolwent/ka jest gotów/a do

samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;

świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

> obecność i aktywność na zajęciach – dopuszczalna liczba

nieobecności: 2 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność;

> udział w prezentacji podczas sesji otwartej.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Zofia Dworakowska, Maria Stokłosa
Group instructors: Maria Stokłosa
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)