Workshop of direct practices
General data
Course ID: | 3002-SZS-23WT4 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Workshop of direct practices |
Name in Polish: | Warsztat działań bezpośrednich |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) „Warsztat działań bezpośrednich” to przestrzeń do doświadczeń twórczych, podczas których, poprzez szereg praktycznych zadań zanalizujemy wybrane kategorie artystyczne, by następnie projektować i realizować własne sytuacje twórcze w kontakcie z innymi. Warsztat pomoże, poprzez doświadczanie siebie w rozmaitych sytuacjach na polu sztuki, wypracować własną ścieżkę realizacji „działań bezpośrednich”. Poszukiwania praktyczne, pogłębione dzięki refleksji metodologiczną wzbogacone zostaną przykładami z historii sztuki. |
Full description: |
(in Polish) Praktyka twórcza podczas zajęć została podzielona na dwa etapy. Etap pierwszy to warsztaty inspirowane istotnymi dla koncepcji „działań bezpośrednich” kategoriami artystycznymi; natomiast etap drugi to zaprojektowanie i realizacja autorskich „działań bezpośrednich”. Ważnym elementem tej części będą towarzyszące nam pytania, z których najważniejsze dotyczy próby opisu kategorii „działań bezpośrednich”. Spróbujemy wspólnie zbudować odpowiedź na to pytanie, która konstruowana będzie podczas rozmów towarzyszących działaniom praktycznym. 1.etap Działania twórcze inspirowane następującymi kategoriami artystycznymi: – Przedmiot (od przedmiotu gotowego, znalezionego, zdegradowanego do obiektu uspołecznionego w muzeum relacyjnym; M. Duchamp, M. Stangret; Fluxus); – Słowo (od poezji wizualnej, graffiti, sztuki szablonu do plakatu jak teatralnego pola działania; Grupa Twożywo, Akademia Ruch); – Rama (od ograniczania do swobodnej ekspresji, rama jako metafora, przekroczenie); – Mapa (od kartografii krytycznej do map artystycznych; Nowi Kartografowie, ekologia głęboka); – Marzenia (od marzeń do radykalnej wyobrażeniowości; Idee konstruktywistów, Konstrukcja w procesie; J. Beuys); – Ulica (od pomników do partyzantki artystycznej, street _art, strategia przechwytywania; akupunktura miasta; J. Holzer, B. Kruger); – Sztuka (od sztuki czystej do „działań bezpośrednich”, pytanie o własną koncepcję sztuki). 2. etap – „Czego sztuka może nas oduczyć?” – warsztat, podczas którego przyjrzymy się różnym strategiom artystycznych, które mogą być inspirujące w tworzeniu koncepcji „działań bezpośrednich”. – Projektowanie i realizacja autorskich scenariuszy bezpośrednich działań twórczych na terenie kampusu uniwersyteckiego. Praca w zespołach. Janusz Byszewski – niezależny twórca, projektant sytuacji twórczych, kurator kultury współczesnej. Współzałożyciel grupy pARTner (1983–1990); kurator i założyciel Laboratorium Edukacji Twórczej CSW ZU w Warszawie (1989–2018). Prowadził warsztaty Projektowanie sytuacji twórczych w ramach specjalizacji Animacja kultury w Instytucie Kultury Polskiej UW (1996-2013). Twórca kilkudziesięciu projektów m.in. w Finlandii, Szwecji, Włoszech, Rosji, USA. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: absolwent zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru, przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik. Umiejętności: absolwent potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię; wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych, Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) > obecność i aktywność na zajęciach – dopuszczalna liczba nieobecności: w zajęciach w trybie nieregularnym - 1 (4 godz. akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność; > przygotowanie i przeprowadzenie finałowego warsztatu skierowanego do osób spoza grupy np. realizacja otwartej sytuacji twórczej na kampusie, podczas sesji otwartej |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W WAR
TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Janusz Byszewski, Zofia Dworakowska | |
Group instructors: | Janusz Byszewski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.