Street pedagogy
General data
Course ID: | 3002-SZS-23WT6 |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Street pedagogy |
Name in Polish: | Pedagogika ulicy |
Organizational unit: | Institute of Polish Culture |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla kierunku Sztuki społeczne, IKP |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom and field classes |
Short description: |
(in Polish) Podczas warsztatu zapoznamy się z problematyką wykluczenia społecznego, metodologią streetworkingu i jego celami. Poznamy techniki pracy – nawiązywania kontaktu, budowania relacji, organizacji różnorodnych zajęć, a także prowadzenia społecznych projektów dziecięcych. Zobaczymy efekty powstałych na przestrzeni lat projektów, których twórcami byli młodzi ludzie, podopieczni streetworkerów – murale, rzeźby, filmy, zdjęcia i wiele innych. Warsztat składa się z dwóch części: wprowadzenia w sali oraz zajęć terenowych, których celem będzie praktyczna nauka prowadzenia animacji w środowisku dzieci i młodzieży. Cała wiedza jaka zostanie przekazana podczas zajęć, opierać się będzie na praktyce oraz doświadczeniu streetworkerów i pedagogów ulicy ze Stowarzyszenia Grupa Pedagogiki i Animacji Społecznej Praga-Północ. |
Full description: |
(in Polish) Od ponad dwudziestu lat streetworkerzy ze Stowarzyszenia Grupa Pedagogiki i Animacji Społecznej Praga-Północ (www.gpaspraga.org.pl) wykorzystują sztukę w swoich działaniach, przełamujących izolację społeczną młodzieży i dzieci, z którymi pracują. Dzieci te pozbawione należytej opieki i wsparcia ze strony dorosłych, wychowują się „na ulicy”, bardzo często w miejscach zwanych gettami socjalnymi. Spędzają tam większość czasu, zaspokajają swoje potrzeby, ulegając wpływom i nabierając „przyzwyczajeń ulicznych”. Ich sposobem na nudę i biedę jest ucieczka w uzależnienia, w przestępczość, w przemoc. Stają się wulgarne i agresywne, co wyklucza je z funkcjonowania w przestrzeni innej niż środowisko ulicy. Streetworkerzy zapoznają się z nimi w miejscu, w którym dzieci te funkcjonują. Dzięki umiejętnemu podejściu udaje się nawiązać z nimi kontakt. Oferują im możliwość spojrzenia na zewnętrzny świat z innej niż dotychczas perspektywy, przełamując pryzmat „getta”, przez który dzieci te odbierały dotychczas rzeczywistość. Świetnym narzędziem do tego są działania artystyczne angażujące je w procesy twórcze. W ramach warsztatów poznamy kontekst społeczny, w jakim żyją i wychowują się dzieci z rodzin wieloproblemowych, ich potrzeby i zasoby, jakimi dysponują. Poznamy także role, jakie mogą pełnić osoby pracujące w środowisku i ze środowiskiem osób wykluczonych – animatora, streetworkera, pedagoga ulicy, wychowawcy. Do zajęć tych wykorzystywać będziemy specjalnie zaprojektowane narzędzie – Szkołę Mobilną. Studenci i studentki poznają najważniejsze zasady pracy metodą pedagogiki ulicy i streetworkingu oraz zadania placówki wsparcia dziennego prowadzonej w formie podwórkowej. Będą mieli okazję zapoznać się z najczęstszymi problemami streetworkerów/animatorów, a także wzmocnić swoją wiedzę w budowaniu prawidłowych relacji i stawianiu granic w stosunku do podopiecznych. Prowadzący: Tomasz Szczepański – pracownik socjalny, pedagog resocjalizacji, kierownik placówki wsparcia dziennego Stowarzyszenie GPAS Praga-Północ. Od 20 lat prowadzi i koordynuje programy środowiskowe z pedagogiki ulicy i streetworkingu na terenie Warszawy. Trener i szkoleniowiec wychowawców, pedagogów i pracowników socjalnych z zakresu pedagogiki ulicy i animacji środowisk wykluczonych społecznie, wykładowca Kursu „Arteterapia – kultura przeciw wykluczeniu” w Centrum Łowicka. Prezes Stowarzyszenia GPAS Praga Północ, a także członek zarządu Federacji Organizacji Streetworkerskich FOS. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: absolwent zna i rozumie najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru, przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik. Umiejętności: absolwent potrafi stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię; wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych, Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii; świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) > obecność i aktywność na zajęciach w sali i w terenie – > dopuszczalna liczba nieobecności: dopuszczalna liczba nieobecności: 4 godz. akademickie (3 godz. zegarowe), 3 spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność, > udział w Sesji otwartej |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WAR
FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zofia Dworakowska, Tomasz Szczepański | |
Group instructors: | Tomasz Szczepański | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.