University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to Sychronic Linguistics

General data

Course ID: 3003-11A1JS
Erasmus code / ISCED: 09.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Introduction to Sychronic Linguistics
Name in Polish: Wstęp do językoznawstwa synchronicznego
Organizational unit: Institute of Polish Language
Course groups: (in Polish) Polonistyczne minimum programowe
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii polskiej - stacjonarne 1-go stopnia
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

The aim of the course is to present main branches of modern linguistics.

The course requires 90 h of student's work.

Mode:

Classroom

Short description:

Classes are dedicated to the modern linguistics in synchronic perspective.

Basics of linguistics, its concepts and terminology are introduced to the students.

Full description:

The classes are an introduction to synchronous language study. Students will learn the basic terminology and concepts belonging to this discipline. The subject of interest will include: the definition of language, units of language and units of text, functions of language and functions of expression, the typology of signs (with particular reference to language), the structure of language (vocabulary and grammar), the structure of sentences, meaning and reference, acts of speech, elements of geolinguistics and typology of languages, branches of linguistics. The classes are designed to interest students in the language and prepare them to study other linguistic subjects.

Bibliography:

Obligatory readings:

Grzegorczykowa, Renata: Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

Non-obligatory readings*:

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. Kazimierz Polański, Wrocław 1993 (lub wyd. następne) – wybrane artykuły.

Encyklopedia języka polskiego, (poprzednio: Encyklopedia wiedzy o języku polskim), red. Stanisław Urbańczyk, Wrocław 1991 (lub wyd. następne) – wybrane artykuły.

Współczesny język polski, red. Jerzy Bartmiński, w: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, wyd. 2. Lublin 2001 – wybrane artykuły.

Apresjan, Jurij D.: Semantyka leksykalna, wyd. II, przekł. Z. Kozłowska i A. Markowski, Warszawa 2000.

Austin John L.: Jak działać słowami, w: tegoż, Mówienie i poznawanie, przeł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1993.

Bańko, Mirosław: Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa, Warszawa 2001, rozdz. 1-13, http://banko.polon.uw.edu.pl/inne_publikacje.html.

Bańko, Mirosław, Przepiórkowski, Adam, Górski, Rafał, Lewandowska-Tomaszczyk, Barbara: Narodowy Korpus Języka Polskiego. Warszawa, 2012, http://nkjp.pl/index.php?page=3&lang=0.

Bednarek, Adam i Grochowski, Maciej: Zadania z semantyki językoznawczej, Toruń 1987.

Bobrowski, Ireneusz: Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.

Bogusławski, Andrzej: Obiekty leksykograficzne i jednostki języka, w: A. Bogusławski, Sprawy słowa, Warszawa 1994, s. 115-124.

Bogusławski, Andrzej: Uwagi o pracy nad frazeologią, w: A. Bogusławski, Sprawy słowa, Warszawa 1994, s. 125-136.

Cruse, Alan: Meaning in Language. An Introduction to Semantics and Pragmatics, Oxford, New York 2004, publikacja dostępna w e-Książkach BUW (Academic Research Source eBooks).

Dalewska-Greń, Hanna: Języki słowiańskie, Warszawa 1997.

Diringer, David: Alfabet, Warszawa 1972.

Języki indoeuropejskie, pod red. L. Bednarczuka, t. 1 i 2, Warszawa 1986.

Grochowski, Maciej: Zarys leksykologii i leksykografii, Toruń 1982.

Grzegorczykowa, Renata: Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, wyd. 4. rozszerzone, Warszawa 2010, publikacja dostępna z iBuk-a via BUW (http://han.buw.uw.edu.pl/han/libra/https/libra.ibuk.pl/book/2578)

Guiraud, Pierre: Zagadnienia i metody statystyki językoznawczej, Warszawa 1966.

Hockett, Charles F.: Kurs językoznawstwa współczesnego, Warszawa 1968.

Języki indoeuropejskie, pod red. L. Bednarczuka, t. 1 i 2, Warszawa 1986.

Levinson, Stephen C.: Pragmatyka, Warszawa 2010, , publikacja dostępna z iBuk-a via BUW (http://han.buw.uw.edu.pl/han/libra/https/libra.ibuk.pl/book/2574)

Lyons, John: Semantyka, t.1 i 2, Warszawa 1984.

Majewicz, Alfred: Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989.

Mecner, Piotr: Elementy gramatyki umysłu, Kraków 2005.

Milewski, Tadeusz: Językoznawstwo, Warszawa 2004 (lub wyd. poprzednie), publikacja dostępna z iBuk-a via BUW (http://han.buw.uw.edu.pl/han/libra/https/libra.ibuk.pl/book/1775)

Podstawy językoznawstwa korpusowego, red. Barbara Lewandowska-Tomaszczyk, Łódź 2005.

Przybylska, Renata: Wstęp do nauki o języku polskim. Podręcznik dla szkół wyższych, Kraków 2004.

Psycholingwistyka, red. Jean B. Gleason, Nan B. Ratner, Sopot 2005.

Saloni, Zygmunt, Apologia graficyzmu, w: Prace z językoznawstwa ogólnego i kontrastywnego, pod red. J. Sambor, R. Huszczy, Warszawa 1991.

Sambor, Jadwiga: Słowa i liczby. Zagadnienia językoznawstwa statystycznego, Wrocław 1972.

Saussure, Ferdinand de: Kurs językoznawstwa ogólnego, Warszawa 1961 (lub wyd. następne).

Szupryczyńska, Maria: Wstęp do językoznawstwa ogólnego, Toruń 1988.

Tokarz, Marek: Elementy formalnej teorii składni, Warszawa 1994.

Weinsberg, Adam: Językoznawstwo ogólne, Warszawa 1983..

Wierzbicka, Anna: O języku dla wszystkich, Warszawa 1967.

Wierzbicka, Anna: Genry mowy, w: Tekst a zdanie, red. Teresa Dobrzyńska, Elżbieta Janus, Warszawa 1983, 125-138.

Wierzbicka, Anna: Język-umysł-kultura, Warszawa 1999.

Woliński, Marcin: Automatyczna analiza składnikowa języka polskiego, Warszawa 2019, r. V „Inne formalne opisy składni języka polskiego”, https://www.wuw.pl/data/include/cms/Automatyczna_analiza_skladnikowa_Wolinski_Marcin_2019.pdf.

Zbiór zadań z językoznawstwa, przekład i opracowanie Włodzimierz Gruszczyński, Warszawa 1990, https://depot.ceon.pl/handle/123456789/2067.

* The list of readings indicates the range of the course content but students are not expected to read them comprehensively. The parts requiring reading will be indicated by the teachers. Teachers may also require the reading of another publication related to the curriculum. Of the above mentioned publications, the book most closely related to the curriculum is „Wstęp do językoznawstwa” by R. Grzegorczykowa.

Learning outcomes:

When the course is completed, a student:

- knows what langue and parole are;

- knows the consequences of the language's duality;

- is able to point and characterize linguistics subfields;

- is able to uderstand and explaing basic grammar terms;

- is able to classify the utterances in terms of their function;

- is aware of the aspect of the description of a language and linguistic phenomena.

Assessment methods and assessment criteria:

- Written assignment(s) — 30%

- Unit test or tests — 20%

- Final test — 50%

The Kampus platform or Google Forms can be used for assignments and tests. The final test can be split into parts after each unit.

Two absences are allowed; excessive absences (except those immediately justified, e.g. by sick leave) must be made up in the manner indicated by the teacher.

Estimated student workload: 90 hours (3 ECTS), including:

- participating in classes: 30 hours (1 ECTS)

- preparing for classes: 30 hours (1 ECTS)

- solving a unit test or unit tests, preparing one or more written assignments: 30 hours (1 ECTS)

The use of artificial intelligence systems requires consultation with the teacher.

Practical placement:

N/A

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 290 places more information
Coordinators: Mirosław Bańko, Marcin Będkowski, Iwona Burkacka, Magdalena Sykurska-Derwojed
Group instructors: Mirosław Bańko, Magdalena Sykurska-Derwojed, Aleksandra Żurek-Huszcz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 290 places more information
Coordinators: Mirosław Bańko, Marcin Będkowski, Iwona Burkacka, Magdalena Sykurska-Derwojed, Aleksandra Żurek-Huszcz
Group instructors: Mirosław Bańko, Marcin Będkowski, Magdalena Sykurska-Derwojed, Aleksandra Żurek-Huszcz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)