University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Polish Descriptive Grammar II

General data

Course ID: 3003-11A2GR
Erasmus code / ISCED: 09.302 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Polish Descriptive Grammar II
Name in Polish: Gramatyka opisowa języka polskiego II
Organizational unit: Institute of Polish Language
Course groups: (in Polish) Polonistyczne minimum programowe
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii polskiej - stacjonarne 1-go stopnia
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia składają się z dwóch obowiązkowych części:

1) wykładu dla całego roku,

2) ćwiczeń realizowanych w grupach.



Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

WYKŁAD, wspólny dla wszystkich, wprowadza w zagadnienia semantyki i pragmatyki językoznawczej, dziedziny językoznawstwa bardziej skomplikowane niż opis kategorii gramatycznych i reguł składniowych. Język jest traktowany jako budulec myśli i interakcji w analizie kognitywnej i kulturowej. Omawiane są też najnowsze tendencje w interpretacjach społecznych języka i zmianach inkluzywnych. Podstawą analizy będą współczesne zasoby korpusowe polszczyzny i narzędzia technologii językowej.

Tematyka ĆWICZEŃ jest zróżnicowana, zależnie od prowadzącego zajęcia. Omawiane na nich są wybrane zagadnienia z zakresu gramatyki, pragmatyki i semantyki leksykalnej współczesnej polszczyzny (częściowo jako rozwinięcie wątków omawianych w ramach przedmiotu GOJP).

Opisy ćwiczeń znajdują się w sylabusach dla poszczególnych grup na dany rok akademicki.

Full description: (in Polish)

ZAGADNIENIA OMAWIANE NA WYKŁADZIE:

I-II. Język jako system dwustopniowy - powtórzenie. Podstawowe operacje myślowe w języku. Znaczenie i odniesienie (statusy referencjalne).

III. Granice gramatyki, semantyki i pragmatyki. Podstawy gramatyki kognitywnej.

IV-V. Lingwistyka kulturowa i językowy obraz świata. Kulturemy.

VI. Lingwistyka tekstu. Spójność tekstu. Analiza dyskursu.

VII. Funkcje języka i wypowiedzi. Akty mowy.

VIII. Akty illokucyjne i gatunki mowy. Implikatury konwersacyjne. Grzeczność językowa.

IX-X. Język inkluzywny a lingwistyka kulturowa i kognitywna. Najnowsze tendencje: feminatywy, osobatywy, nazwy przynależności etnicznej i grupowej. Feminatywy i lingwistyka genderowa.

XI. Lingwistyka korpusowa i technologia językowa. Konkordancje, kolokacje, listy frekwencyjne, słowa klucze i inne narzędzia korpusowe.

XII. Korpus Współczesnego Języka Polskiego (kwjp.ipipan.waw.pl).

XIII-XV. Zasoby i narzędzia technologii językowej Clarin.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA DO WYKŁADU

Dobrzyńska T., 2001, Tekst, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Warszawa, 293-316.

Grzegorczykowa R., 2010, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa.

Grzegorczykowa R., 2021, Język w służbie myśli. Warszawa.

Langacker R., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie. Kraków.

Od Gutenberga do Zuckerberga. Wstęp do Humanistyki cyfrowej, red. A. Pawłowski, Wrocław 2024.

Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura. W-wa, s. 5-10.

Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa.

Linde-Usiekniewicz J., Łaziński M., 2022, Język niedyskryminujący, w: Polszczyna na co dzień, Warszawa 2022, 789-816.

Łaziński M., 2021, Feminatywy oraz inne spory o słowa, Socjolingwistyka XXXVII, 2023 345-368

Małocha-Krupa, A.,2018, Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych. Wrocław.

Tokarski R., 2001, Słownictwo jako interpretacja świata, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Warszawa, 343-370.

Zdunkiewicz-Jedynak D., 2001, Akty mowy, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Warszawa, 269-280.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu części wykładowej przedmiotu student:

dostrzega problemy badawcze z zakresu gramatyki, pragmatyki i semantyki.

Efekty uczenia się dotyczące ćwiczeń zależą od ich tematyki (por. sylabusy grup ćwiczeniowych).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

• Ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest na podstawie łącznej liczby punktów uzyskanych z wykładu (maks. 40 punktów) i ćwiczeń (maks. 60 punktów).

• Aby zaliczyć przedmiot (jako całość złożoną z ćwiczeń i wykładu), student musi otrzymać w sumie co najmniej 60 punktów.

• Końcowy test z wykładu dotyczy zagadnień omawianych na wykładzie.

• Zasady zaliczenia ćwiczeń ustalają prowadzący (por. sylabusy grup ćwiczeniowych).

Zarówno na wykładzie, jak i na ćwiczeniach dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności (maksymalnie 2 ponadwymiarowe nieobecności można odpracować po uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia; opuszczenie zajęć 5 lub więcej razy jest podstawą niezaliczenia zajęć).

Punkty ECTS:

udział w wykładzie - 30 godz. (1 ECTS)

udział w ćwiczeniach - 30 godz. (1 ECTS)

bieżące przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia wykładu - 30 godz. (1 ECTS)

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30 godz. (1 ECTS)

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 160 places more information
Lecture, 30 hours, 160 places more information
Coordinators: Iwona Burkacka, Marta Chojnacka-Kuraś
Group instructors: Marta Chojnacka-Kuraś, Justyna Garczyńska, Monika Jabłońska, Marek Łaziński, Elżbieta Piotrowska, Krystyna Waszak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Lecture - Grading
Full description: (in Polish)

Zajęcia z GOJP 2 składają się z dwóch obowiązkowych części:

1) wykładu dla całego roku,

2) ćwiczeń realizowanych w grupach.

Wykład będzie poświęcony słowotwórstwu – jego opisowi w powiązaniu z semantyką i pragmatyką. Omówiony zostanie językowy potencjał słowotwórstwa i jego możliwości tekstowe. Rozważania teoretyczne ilustrowane będą przykładami zaczerpniętymi z różnych źródeł – ich analiza stanowić będzie argumentację przedstawianych tez i uogólnień, jak i okazję do utrwalania zasad opisu słowotwórczego w ramach metodologii strukturalistycznej.

Tematyka ćwiczeń jest zróżnicowana, zależnie od prowadzącego zajęcia. Omawiane będą wybrane zagadnienia z zakresu składni, słowotwórstwa, fonetyki i fonologii związane z opisem polszczyzny w ramach GOJP 1, tu pomyślane jako rozszerzenie i/lub pogłębienie jednego z działów gramatyki – por. sylabusy grup ćwiczeniowych.

Ocena końcowa z przedmiotu GOJP 2 wystawiana jest na podstawie łącznej liczby punktów uzyskanych z wykładu (maks. 40 punktów) i zaliczenia ćwiczeń (maks. 60 punktów).

Aby zaliczyć przedmiot GOJP 2 (jako całość złożoną z wykładu i ćwiczeń), student musi otrzymać w sumie co najmniej 60 punktów.

Kryteria zaliczenia ćwiczeń są podane w sylabusach, tam też wymagania szczegółowe oraz literatura.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 160 places more information
Lecture, 30 hours, 160 places more information
Coordinators: Iwona Burkacka, Marta Chojnacka-Kuraś
Group instructors: Dagmara Banasiak, Justyna Garczyńska, Monika Jabłońska, Marek Łaziński, Magdalena Zawisławska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Lecture - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)