Polish Descriptive Grammar II
General data
Course ID: | 3003-11A2GR |
Erasmus code / ISCED: |
09.302
|
Course title: | Polish Descriptive Grammar II |
Name in Polish: | Gramatyka opisowa języka polskiego II |
Organizational unit: | Institute of Polish Language |
Course groups: |
(in Polish) Polonistyczne minimum programowe (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii polskiej - stacjonarne 1-go stopnia (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia składają się z dwóch obowiązkowych części: 1) wykładu dla całego roku, 2) ćwiczeń realizowanych w grupach. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) WYKŁAD, wspólny dla wszystkich, wprowadza w zagadnienia semantyki i pragmatyki językoznawczej, dziedziny językoznawstwa bardziej skomplikowane niż opis kategorii gramatycznych i reguł składniowych. Język jest traktowany jako budulec myśli i interakcji w analizie kognitywnej i kulturowej. Omawiane są też najnowsze tendencje w interpretacjach społecznych języka i zmianach inkluzywnych. Podstawą analizy będą współczesne zasoby korpusowe polszczyzny i narzędzia technologii językowej. Tematyka ĆWICZEŃ jest zróżnicowana, zależnie od prowadzącego zajęcia. Omawiane na nich są wybrane zagadnienia z zakresu gramatyki, pragmatyki i semantyki leksykalnej współczesnej polszczyzny (częściowo jako rozwinięcie wątków omawianych w ramach przedmiotu GOJP). Opisy ćwiczeń znajdują się w sylabusach dla poszczególnych grup na dany rok akademicki. |
Full description: |
(in Polish) ZAGADNIENIA OMAWIANE NA WYKŁADZIE: I-II. Język jako system dwustopniowy - powtórzenie. Podstawowe operacje myślowe w języku. Znaczenie i odniesienie (statusy referencjalne). III. Granice gramatyki, semantyki i pragmatyki. Podstawy gramatyki kognitywnej. IV-V. Lingwistyka kulturowa i językowy obraz świata. Kulturemy. VI. Lingwistyka tekstu. Spójność tekstu. Analiza dyskursu. VII. Funkcje języka i wypowiedzi. Akty mowy. VIII. Akty illokucyjne i gatunki mowy. Implikatury konwersacyjne. Grzeczność językowa. IX-X. Język inkluzywny a lingwistyka kulturowa i kognitywna. Najnowsze tendencje: feminatywy, osobatywy, nazwy przynależności etnicznej i grupowej. Feminatywy i lingwistyka genderowa. XI. Lingwistyka korpusowa i technologia językowa. Konkordancje, kolokacje, listy frekwencyjne, słowa klucze i inne narzędzia korpusowe. XII. Korpus Współczesnego Języka Polskiego (kwjp.ipipan.waw.pl). XIII-XV. Zasoby i narzędzia technologii językowej Clarin. |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA DO WYKŁADU Dobrzyńska T., 2001, Tekst, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Warszawa, 293-316. Grzegorczykowa R., 2010, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa. Grzegorczykowa R., 2021, Język w służbie myśli. Warszawa. Langacker R., 2009, Gramatyka kognitywna. Wprowadzenie. Kraków. Od Gutenberga do Zuckerberga. Wstęp do Humanistyki cyfrowej, red. A. Pawłowski, Wrocław 2024. Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura. W-wa, s. 5-10. Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa. Linde-Usiekniewicz J., Łaziński M., 2022, Język niedyskryminujący, w: Polszczyna na co dzień, Warszawa 2022, 789-816. Łaziński M., 2021, Feminatywy oraz inne spory o słowa, Socjolingwistyka XXXVII, 2023 345-368 Małocha-Krupa, A.,2018, Feminatywum w uwikłaniach językowo-kulturowych. Wrocław. Tokarski R., 2001, Słownictwo jako interpretacja świata, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Warszawa, 343-370. Zdunkiewicz-Jedynak D., 2001, Akty mowy, w: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Warszawa, 269-280. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu części wykładowej przedmiotu student: dostrzega problemy badawcze z zakresu gramatyki, pragmatyki i semantyki. Efekty uczenia się dotyczące ćwiczeń zależą od ich tematyki (por. sylabusy grup ćwiczeniowych). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) • Ocena końcowa z przedmiotu wystawiana jest na podstawie łącznej liczby punktów uzyskanych z wykładu (maks. 40 punktów) i ćwiczeń (maks. 60 punktów). • Aby zaliczyć przedmiot (jako całość złożoną z ćwiczeń i wykładu), student musi otrzymać w sumie co najmniej 60 punktów. • Końcowy test z wykładu dotyczy zagadnień omawianych na wykładzie. • Zasady zaliczenia ćwiczeń ustalają prowadzący (por. sylabusy grup ćwiczeniowych). Zarówno na wykładzie, jak i na ćwiczeniach dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności (maksymalnie 2 ponadwymiarowe nieobecności można odpracować po uzgodnieniu z prowadzącym zajęcia; opuszczenie zajęć 5 lub więcej razy jest podstawą niezaliczenia zajęć). Punkty ECTS: udział w wykładzie - 30 godz. (1 ECTS) udział w ćwiczeniach - 30 godz. (1 ECTS) bieżące przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia wykładu - 30 godz. (1 ECTS) przygotowanie pracy zaliczeniowej - 30 godz. (1 ECTS) |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
CW
W CW
CW
CW
CW
TH WYK
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 160 places
Lecture, 30 hours, 160 places
|
|
Coordinators: | Iwona Burkacka, Marta Chojnacka-Kuraś | |
Group instructors: | Marta Chojnacka-Kuraś, Justyna Garczyńska, Monika Jabłońska, Marek Łaziński, Elżbieta Piotrowska, Krystyna Waszak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading Lecture - Grading |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia z GOJP 2 składają się z dwóch obowiązkowych części: 1) wykładu dla całego roku, 2) ćwiczeń realizowanych w grupach. Wykład będzie poświęcony słowotwórstwu – jego opisowi w powiązaniu z semantyką i pragmatyką. Omówiony zostanie językowy potencjał słowotwórstwa i jego możliwości tekstowe. Rozważania teoretyczne ilustrowane będą przykładami zaczerpniętymi z różnych źródeł – ich analiza stanowić będzie argumentację przedstawianych tez i uogólnień, jak i okazję do utrwalania zasad opisu słowotwórczego w ramach metodologii strukturalistycznej. Tematyka ćwiczeń jest zróżnicowana, zależnie od prowadzącego zajęcia. Omawiane będą wybrane zagadnienia z zakresu składni, słowotwórstwa, fonetyki i fonologii związane z opisem polszczyzny w ramach GOJP 1, tu pomyślane jako rozszerzenie i/lub pogłębienie jednego z działów gramatyki – por. sylabusy grup ćwiczeniowych. Ocena końcowa z przedmiotu GOJP 2 wystawiana jest na podstawie łącznej liczby punktów uzyskanych z wykładu (maks. 40 punktów) i zaliczenia ćwiczeń (maks. 60 punktów). Aby zaliczyć przedmiot GOJP 2 (jako całość złożoną z wykładu i ćwiczeń), student musi otrzymać w sumie co najmniej 60 punktów. Kryteria zaliczenia ćwiczeń są podane w sylabusach, tam też wymagania szczegółowe oraz literatura. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W CW
CW
WYK
TH CW
CW
FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 160 places
Lecture, 30 hours, 160 places
|
|
Coordinators: | Iwona Burkacka, Marta Chojnacka-Kuraś | |
Group instructors: | Dagmara Banasiak, Justyna Garczyńska, Monika Jabłońska, Marek Łaziński, Magdalena Zawisławska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading Lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.