University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of linguistic studies – synchronous

General data

Course ID: 3003-11B1MS
Erasmus code / ISCED: 09.304 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Methodology of linguistic studies – synchronous
Name in Polish: Metodologia badań językoznawczych - synchroniczna
Organizational unit: Institute of Polish Language
Course groups: (in Polish) Metodologia badań filologicznych - I roku 2-go stopnia - obowiązkowo jeden wykład do wyboru
(in Polish) Polonistyczne minimum programowe
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I rok filolgii polskiej - stacjonarne 2-go stopnia
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

Previous knowledge from linguistic courses taught in previous years I-III (introduction to language studies, Polish descriptive grammar, Culture of Polish Language, Stylistics).

Mode:

Classroom

Short description:

The lecture is dedicated to problems of contemporary linguistics. The lecture is aimed at providing well-ordered knowledge within contemporary linguistics and its directions and trends, applied research methods, and researched objects, types.

Full description:

The course covers theoretical and methodological issues of contemporary linguistics.

Issues:

1. Linguistic facts as objects of research. Proving and falsifying theses. Meaning and reference.

2. Structural linguistics. Levels of the language system. The borders of the language unit. Research methods of the structuralism. Structural definition. Proportions and substitutions in language.

3. Generative grammar.

4. Semantics and pragmatics. An utterance as a unit of text. Speech acts. Conversational implicatures and the principle of cooperation.

4. Linguistic politeness. Relevance theory

5. Text and discourse. Text coherence. Discourse analysis and critical discourse analysis.

6. Cognitive grammar. Profiling.

7. Cultural linguistics and the linguistic image of the world. Research methods: open definition, surveys, analysis of cultural texts.

7. Sociolinguistics. Research methods: observation, surveys, and experiments. Gender linguistics and inclusive language.

8. Corpora as a source of knowledge about language. Corpus research methods.

9. Language models in language technology tools. The contemporary Corpus of Polish.

(Individual topics do not correspond to course units).

Bibliography:

Literature

Ajdukiewicz K., 1985, Metodologiczne typy nauk, (w:) Język i poznanie 1. W-wa.

Pelc J., 2000, Myśli o jęz. humanistyki, (w:) Język współcz. humanistyki. W-wa.

Saussure F., 1961, Kurs językoznawstwa ogólnego. W-wa, R. III, 2.

*

Beaugrande R., Dressler W., 1990, Wstęp do lingwistyki tekstu, W-wa.

Dobrzyńska T., 1993, Pojęcie tekstu. Tekst – całościowy komunikat, (w:) Tekst: próba syntezy. W-wa.

Labocha J., 1996, Tekst, wypowiedź, dyskurs, (w:) Styl a tekst. Opole.

Bartmiński J., Niebrzegowska S., 2009, Tekstologia, W-wa.

van Dijk T., 2001, Badania nad dyskursem, (w:) Dyskurs jako struktura i proces. W-wa

Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. W-wa

*

Austin J., 1974, Performatywy i konstatacje, (w:) Brytyjska szkoła analityczna. W-wa

Searle J., 1987, Czynności mowy. W-wa

Grice H., 1977, Logic and Conversation, Przegląd Hum. 6

*

Sperber D., Wilson D., Relewancja: komunikacja i poznanie, Kraków 2011.

*

I. Szymańska, Semantyka ram: rozwój koncepcji i kierunki zastosowań, [w:] Metodologie językoznawstwa…, Łódź 2010, s. 91-108

R. Tokarski, Semantyka nazw barw, Lublin 1995 i n.

*

Apresjan J., 1972, Definiowanie znaczeń leksykalnych jako zagadnienie semantyki teoretycznej, (w:) Semantyka i słownik, Wrocław

________, 2000, Semantyka leksykalna. W-wa, rozdz. II

*

Bartmiński J., Tokarski R., 1993, Definicja semantyczna: czego i dla kogo? [w:] O definicjach i definiowaniu, red. J. Bartmiński i R. Tokarski. Lublin.

Bartmiński J., 2006, Definicja kognitywna jako narzędzie opisu konotacji, [w:] tegoż: Językowe podstawy obrazu świata. Lublin.

Tokarski R., 2006, Konotacja semantyczna – strukturalistyczna czy kognitywna?, [w:] Językoznawstwo Kognitywne III, red. O. Sokołowska, D. Stanulewicz, Gdańsk , s. 209-226.

Kardela H., 2006, Metodologia językoznawstwa kognitywnego, [w:] P. Stelmaszczyk (red.) Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, Łódź, Wydawnictwo UŁ.

*

Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura. W-wa, s. 5-10.

*

Dobrzyńska T., 1994, Mówiąc przenośnie...W-wa.

Lakoff G., Johnson M., 1988, Metafory w naszym życiu. W-wa.

*

Grzegorczykowa R., 1998, O rozumieniu prototypu i stereotypu we współczesnych teoriach semantycznych, [w:] Język a kultura , t. 12, red. J. Anusiewicz i J. Bartmiński. Wrocław.

Tabakowska E., 1995, Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa

kognitywnego, Kraków. Wydawnictwo Oddziału PAN.

*

Waszakowa K., 2011, Najnowsze metodologie badań porównawczych w zakresie semantyki leksykalnej, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, z. LXVII, s. 117-137.

WYBRANE PODRĘCZNIKI AKADEMICKIE

Grzegorczykowa R., 2001 i nast., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej.

Warszawa.

Kleiber G., 2003, Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenie leksykalne. Kraków (wybór); szcz. r. II.

Langacker R., 2009, Gramatyka kognitywna.Wprowadzenie. Kraków.

Tabakowska E., red., 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków,

Taylor J.R., 2007, Gramatyka kognitywna. Red. nauk. E. Tabakowska. Kraków.

Tokarski R., 2013, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Lublin.

Learning outcomes:

A student who has completed the course:

- skillfully uses notions concerning the methodology of contemporary linguistics (Polish and foreign);

- compares and criticizes research methods elaborated by contemporary linguistics;

- employs literature, both Polish and foreign;

- uses corpora, tools and resources of language technology;

- identifies research issues.

Assessment methods and assessment criteria:

- checking attendance

- project for grade

2 unexcused absences are allowed, more absences require justification.

Estimated workload for students:

- participation in the lecture 30 hours

-preparation for the test 60 hours.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Iwona Burkacka, Marta Chojnacka-Kuraś, Krystyna Waszak
Group instructors: Krystyna Waszak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Mode:

Classroom

Notes: (in Polish)

UWAGA:

1) Proponowany zestaw zagadnień może być modyfikowany.

2) Do poszczególnych tematów bywa dodawana podczas wykładu literatura zalecana.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 50 places more information
Coordinators: Iwona Burkacka, Marta Chojnacka-Kuraś, Marek Łaziński
Group instructors: Marek Łaziński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Mode:

Classroom

Notes: (in Polish)

UWAGA:

1) Proponowany zestaw zagadnień może być modyfikowany.

2) Do poszczególnych tematów bywa dodawana podczas wykładu literatura zalecana.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)