Świat ujęzykowiony – słowa i pojęcia współczesnej polszczyzny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3003-C253GO1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Świat ujęzykowiony – słowa i pojęcia współczesnej polszczyzny |
Jednostka: | Instytut Języka Polskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Uczestnik seminarium licencjackiego powinien mieć ukończone podstawowe kursy z zakresu językoznawstwa polonistycznego, szczególnie: gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, wstępu do językoznawstwa synchronicznego. Powinien znać podstawowe słowniki ogólne języka polskiego oraz umiejętnie z nich korzystać. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć omówimy najważniejsze koncepcje współczesnej semantyki leksykalnej (od myśli strukturalistycznej po paradygmat kognitywny) oraz problemy metodologiczne opisu znaczenia wyrażeń językowych. Będziemy wspólnie zastanawiać się m.in. nad tym: - co to jest „znaczenie”, co to znaczy, że wyraz coś znaczy / coś oznacza? - czy znaczenia wyrażeń językowych złożone są z mniejszych elementów? - czy istnieją wyrażenia, które znaczą dokładnie to samo? - czym różni się znaczenie językowe danego wyrażenia od wiedzy na temat jego desygnatu? - jak znaczenia wyrazów są modyfikowane przez nadawców w tekstach? - co jednostki leksykalne, którymi się posługujemy, mówią nam o świecie i sposobie jego rozumienia przez człowieka? Przedmiotem dyskusji na zajęciach będą tak teksty teoretyczne, jak i prace empiryczne, w których określone narzędzia badawcze zostały wykorzystane do opisu semantyki wyrażeń językowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia w I semestrze będą poświęcone zagadnieniom teoretycznym, aby zapoznać uczestników z podstawowymi pojęciami i metodami opisu znaczenia wyrażeń językowych. W trakcie II semestru będziemy się koncentrować na przygotowaniach prac licencjackich: omówimy zasady pisania pracy dyplomowej (kompozycja, przypisy, bibliografia, styl wypowiedzi i in.) i zrecenzujemy kilka przykładowych prac. Uczestnicy będą prezentować tematy i postępy w przygotowaniach własnych prac, które mają być analizą wybranych zjawisk leksykalno-semantycznych współczesnej polszczyzny, ujętych w szerszym kontekście kulturowo-komunikacyjnym, w różnego typu tekstach (mogą to być m.in. teksty publicystyczne, reklamowe, literackie lub szeroko rozumiane teksty internetowe). I SEMESTR 1. Sposoby definiowania znaczenia (przegląd stanowisk lingwistycznych: referencjalna teoria znaczenia, trójkąt semiotyczny, język jako interpretacja świata) 2. Znaczenie systemowe a znaczenie w użyciu. Modyfikacje znaczeń wyrażeń językowych w tekstach (problem polisemii, znaczenia wariantywne, inwariant semantyczny) 3. Kompozycjonalne koncepcje znaczenia. Semantyka składnikowa. Rozkład semantyczny predykatów 4. Struktura znaczenia: miejsce wartościowania i wiedzy o świecie w strukturze znaczeniowej leksemu. Konotacje semantyczne, definicja otwarta (hierarchiczny model R. Tokarskiego, definicja kognitywna J. Bartmińskiego) 5. Podstawy rekonstrukcji językowego obrazu świata, czyli zawartej w języku (czyjejś) interpretacji fragmentu rzeczywistości 6. Perspektywa, punkt widzenia nadawcy odzwierciedlone w leksyce 7. Wartościowanie utrwalone w wyrażeniach językowych 8. Sposoby porządkowania leksyki. Koncepcje pola znaczeniowego. Tematyczne kręgi słownictwa 9. Semantyka rozumienia i ram interpretacyjnych Ch. Fillmore’a 10. Kategoryzacja klasyczna i przez prototyp 11. Elementarne jednostki semantyczne w ujęciu Anny Wierzbickiej. Eksplikacje 12. Profilowanie jako mechanizm pojęciowy odzwierciedlający się w języku 13. Mechanizmy metafory i metonimii oraz ich funkcje w języku i w tekstach 14. Teoria amalgamatów kognitywnych G. Fauconniera i M. Turnera II SEMESTR Zajęcia praktyczne: - korzystanie ze słowników i korpusów (typy i charakterystyka źródeł słownikowych, NKJP i inne zbiory tekstów współczesnej polszczyzny, kwerendy korpusowe) - kompozycja pracy, przypisy, bibliografia - recenzje przykładowych prac licencjackich - regularne prezentowanie postępów w przygotowaniu prac licencjackich, omawianie kwestii problematycznych |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć (60 godz.) student - posługuje się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu semantyki leksykalnej (strukturalistycznej oraz kognitywnej) - zna założenia i wybrane metody badawcze semantyki strukturalistycznej i kognitywnej; dostrzega powiązania między tymi paradygmatami - dobiera odpowiednią literaturę do podjętego tematu - korzysta ze słowników, korpusów i innych źródeł danych językowych (prawidłowo oznacza pochodzenie opisywanego przez siebie materiału językowego) - przygotowuje samodzielnie pracę licencjacką, która jest analizą wybranego zjawiska leksykalnego współczesnej polszczyzny |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność (dwie nieobecności nieusprawiedliwione dopuszczalne w semestrze) i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach) - przygotowanie do zajęć (przeczytanie i opracowanie wskazanych tekstów, referat, przygotowanie zadań związanych z określonymi tematami) - podstawowym kryterium jest ocena postępów w przygotowaniu pracy licencjackiej (do końca I semestru: wskazanie tematu, wybór metodologii, dobór literatury; do końca II semestru: złożenie pracy licencjackiej) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.