Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Świat ujęzykowiony – słowa i pojęcia współczesnej polszczyzny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3003-C253GO1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Świat ujęzykowiony – słowa i pojęcia współczesnej polszczyzny
Jednostka: Instytut Języka Polskiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria licencjackie

Założenia (opisowo):

Uczestnik seminarium licencjackiego powinien mieć ukończone podstawowe kursy z zakresu językoznawstwa polonistycznego, szczególnie: gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, wstępu do językoznawstwa synchronicznego. Powinien znać podstawowe słowniki ogólne języka polskiego oraz umiejętnie z nich korzystać.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W trakcie zajęć omówimy najważniejsze koncepcje współczesnej semantyki leksykalnej (od myśli strukturalistycznej po paradygmat kognitywny) oraz problemy metodologiczne opisu znaczenia wyrażeń językowych.

Będziemy wspólnie zastanawiać się m.in. nad tym:

- co to jest „znaczenie”, co to znaczy, że wyraz coś znaczy / coś oznacza?

- czy znaczenia wyrażeń językowych złożone są z mniejszych elementów?

- czy istnieją wyrażenia, które znaczą dokładnie to samo?

- czym różni się znaczenie językowe danego wyrażenia od wiedzy na temat jego desygnatu?

- jak znaczenia wyrazów są modyfikowane przez nadawców w tekstach?

- co jednostki leksykalne, którymi się posługujemy, mówią nam o świecie i sposobie jego rozumienia przez człowieka?

Przedmiotem dyskusji na zajęciach będą tak teksty teoretyczne, jak i prace empiryczne, w których określone narzędzia badawcze zostały wykorzystane do opisu semantyki wyrażeń językowych.

Pełny opis:

Zajęcia w I semestrze będą poświęcone zagadnieniom teoretycznym, aby zapoznać uczestników z podstawowymi pojęciami i metodami opisu znaczenia wyrażeń językowych. W trakcie II semestru będziemy się koncentrować na przygotowaniach prac licencjackich: omówimy zasady pisania pracy dyplomowej (kompozycja, przypisy, bibliografia, styl wypowiedzi i in.) i zrecenzujemy kilka przykładowych prac. Uczestnicy będą prezentować tematy i postępy w przygotowaniach własnych prac, które mają być analizą wybranych zjawisk leksykalno-semantycznych współczesnej polszczyzny, ujętych w szerszym kontekście kulturowo-komunikacyjnym, w różnego typu tekstach (mogą to być m.in. teksty publicystyczne, reklamowe, literackie lub szeroko rozumiane teksty internetowe).

I SEMESTR

1. Sposoby definiowania znaczenia (przegląd stanowisk lingwistycznych: referencjalna teoria znaczenia, trójkąt semiotyczny, język jako interpretacja świata)

2. Znaczenie systemowe a znaczenie w użyciu. Modyfikacje znaczeń wyrażeń językowych w tekstach (problem polisemii, znaczenia wariantywne, inwariant semantyczny)

3. Kompozycjonalne koncepcje znaczenia. Semantyka składnikowa. Rozkład semantyczny predykatów

4. Struktura znaczenia: miejsce wartościowania i wiedzy o świecie w strukturze znaczeniowej leksemu. Konotacje semantyczne, definicja otwarta (hierarchiczny model R. Tokarskiego, definicja kognitywna J. Bartmińskiego)

5. Podstawy rekonstrukcji językowego obrazu świata, czyli zawartej w języku (czyjejś) interpretacji fragmentu rzeczywistości

6. Perspektywa, punkt widzenia nadawcy odzwierciedlone w leksyce

7. Wartościowanie utrwalone w wyrażeniach językowych

8. Sposoby porządkowania leksyki. Koncepcje pola znaczeniowego. Tematyczne kręgi słownictwa

9. Semantyka rozumienia i ram interpretacyjnych Ch. Fillmore’a

10. Kategoryzacja klasyczna i przez prototyp

11. Elementarne jednostki semantyczne w ujęciu Anny Wierzbickiej.

Eksplikacje

12. Profilowanie jako mechanizm pojęciowy odzwierciedlający się w języku

13. Mechanizmy metafory i metonimii oraz ich funkcje w języku i w tekstach

14. Teoria amalgamatów kognitywnych G. Fauconniera i M. Turnera

II SEMESTR

Zajęcia praktyczne:

- korzystanie ze słowników i korpusów (typy i charakterystyka źródeł słownikowych, NKJP i inne zbiory tekstów współczesnej polszczyzny, kwerendy korpusowe)

- kompozycja pracy, przypisy, bibliografia

- recenzje przykładowych prac licencjackich

- regularne prezentowanie postępów w przygotowaniu prac licencjackich, omawianie kwestii problematycznych

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć (60 godz.) student

- posługuje się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu semantyki leksykalnej (strukturalistycznej oraz kognitywnej)

- zna założenia i wybrane metody badawcze semantyki strukturalistycznej i kognitywnej; dostrzega powiązania między tymi paradygmatami

- dobiera odpowiednią literaturę do podjętego tematu

- korzysta ze słowników, korpusów i innych źródeł danych językowych (prawidłowo oznacza pochodzenie opisywanego przez siebie materiału językowego)

- przygotowuje samodzielnie pracę licencjacką, która jest analizą wybranego zjawiska leksykalnego współczesnej polszczyzny

Metody i kryteria oceniania:

- obecność (dwie nieobecności nieusprawiedliwione dopuszczalne w semestrze) i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach)

- przygotowanie do zajęć (przeczytanie i opracowanie wskazanych tekstów, referat, przygotowanie zadań związanych z określonymi tematami)

- podstawowym kryterium jest ocena postępów w przygotowaniu pracy licencjackiej (do końca I semestru: wskazanie tematu, wybór metodologii, dobór literatury; do końca II semestru: złożenie pracy licencjackiej)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)